• Nippran

5 månaders ammar hela natten

Min snart 5 månader gamla jänta har börjat vakna på nätterna. Nu senaste månaden har hon börjat vakna för att amma varje halvtimme/timme/varannan timme. HELA TIDEN! De "bra" nätterna äter hon 5 gånger. Jag har de sista veckorna haft henne i min säng. Hon har ammat tills hon somnat. Fel jag vet. Men jag har en krävande, skrikig bebis som inget funkar på och nu orkar jag inte annat.

Jag har läst om snuttefilt, gosedjur, napp mm mm. Min tjej tar inget! Jag försöker stenhårt med snuttefilt nu men jag tycker inte det verkar funka. Napp kämpar vi oxå med men hon vill inte. Jag försöker klappa henne på huvudet lugnt och visa att jag är hos henne, ligga breve, ta upp och hålla om, vagga, gå ur rummet mm mm. Inget funkar. Hon blir vansinnig om hon inte får amma sig till sömns och skriker så mkt hon orkar. Jag jobbar hårt på dagarna för att hon ska ta napp och flaska med bröstmjölk. Funkar inte. Har provat ersättning oxå, vill inte ha. Gröt funkar ibland men hon är inte intresserad. Vad ska jag göra??? Alla tips är sååå välkomna!

Jag vet att hon är liten och måste få välja själv hur hon vill ha det, men just nu funkar det inte för oss. Hon kan inte somna i famnen eller hos oss i soffan. Behöver nattas för att varva ner. Med amning..

Ska väl tillägga att jänta går upp i vikt som hon ska, är riktigt rund och go. Jag tror inte det är min mjölk som inte räcker till. (Igår vaknade hon bara en gång konstigt nog men inatt ammat ca 8 ggr) Det är snarare hjälpen att somna om som behövs.

• Svar på tråden 5 månaders ammar hela natten
  • Kakans

Nu har jag varit ute på Anna Wahlgrens hemasiga och tittat på klippen som finns där, jag hann varken läsa eller titta igår.. Och jag tycker det ser väldigt hårt ut.. Hur kan det där förmedla trygghet till en liten bebis...? =( Usch stackars liten när hon tar tag i huvudet och bara vrider det sådär, och smäller till vagnen.. Min bebis skulle i alla fall tycka att det där var obehagligt.. Men men.. alla är ju olika, så det finns väl antagligen någon där ute som använder sig av hennes metoder.......

• mithrandil
    Nippran skrev 2010-12-09 06:46:59 följande:
    Ja jag vill hela tiden analysera allt och hitta lösningar. Men så fort man tror sig kommit på nåt så funkar det inte längre =)
    Skönt att höra att det är normalt.
    Hehe.. ja, då har vi det nog ganska lika. när jag väl tror mig kommit på något, så funkar det helt enkelt inte längre. precis som du skrev. Men ge det tid, ni kommer få det skönt och härligt igen. när fasen är över.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Virgo82

Ja det är kämpigt med denna utvecklingsfas, men den går ju över Skrattande

Kakans skrev 2010-12-09 08:25:20 följande:
    Nu har jag varit ute på Anna Wahlgrens hemasiga och tittat på klippen som finns där, jag hann varken läsa eller titta igår.. Och jag tycker det ser väldigt hårt ut.. Hur kan det där förmedla trygghet till en liten bebis...? =( Usch stackars liten när hon tar tag i huvudet och bara vrider det sådär, och smäller till vagnen.. Min bebis skulle i alla fall tycka att det där var obehagligt.. Men men.. alla är ju olika, så det finns väl antagligen någon där ute som använder sig av hennes metoder.......
    Jag kanske ska skriva att när jag drar vagnen över tröskeln så gör jag det inte över en hög tröskel och har inte min dotter på mage, hon ligger på rygg. Anna Wahlgren är lite väl hårdhänt... Jag har tagit till mig av olika "råd" och "metoder" och sedan justerat lite för att passa min bebis. Vi har inga fasta rutiner utan jag följer henne. Runt 6 månader ska jag försöka styra lite sov och mat-tider.

Och fick hon välja så skulle hon gärna amma hela tiden. Igår kväll blev det nästan varje timme! Ska börja med smakportioner av gröt snart Glad
  • lillabebben

Har det likadant med min 5-månaders. Storasyster sov också väldigt dåligt men den här lilla tar priset. Inatt sov hon 19-22 och var sedan vaken till 01:30. Hon lligger och suger på fötterna, rullar runt, gnäller och om jag inte bryr mig om henne så skriker hon. Sen sov hon 01:30-3 för att sedan träna sin röststyrka till 5. Sen vaknade vi 6:30. Gissa om jag är trött.... Har sovit totalt 3 timmar. Ville hon sedan sova sin förmiddaagslur? Icke då! Inte lätt heller när jag har en vild tvååring hemma som röjer runt och ska busa så fort jag försöker lägga lillasyster. Idag känns det som att jag bara vill lämna barnen och fly någonstans där jag kan få sova

Hur länge kan en utvecklingsfas vara egentligen? Tycker hon har varit så här i flera veckor nu.... Har tyvärr inga tips då jag som sagt har samma problem och inte lyckats lösa det själv.

• Nippran
    lillabebben skrev 2010-12-09 12:26:31 följande:
    Har det likadant med min 5-månaders. Storasyster sov också väldigt dåligt men den här lilla tar priset. Inatt sov hon 19-22 och var sedan vaken till 01:30. Hon lligger och suger på fötterna, rullar runt, gnäller och om jag inte bryr mig om henne så skriker hon. Sen sov hon 01:30-3 för att sedan träna sin röststyrka till 5. Sen vaknade vi 6:30. Gissa om jag är trött.... Har sovit totalt 3 timmar. Ville hon sedan sova sin förmiddaagslur? Icke då! Inte lätt heller när jag har en vild tvååring hemma som röjer runt och ska busa så fort jag försöker lägga lillasyster. Idag känns det som att jag bara vill lämna barnen och fly någonstans där jag kan få sova

Hur länge kan en utvecklingsfas vara egentligen? Tycker hon har varit så här i flera veckor nu.... Har tyvärr inga tips då jag som sagt har samma problem och inte lyckats lösa det själv.
    Isch.
    Min jänta vet iaf att det är natt. Det är bara att hon vill amma hela tiden. Svårt att sätta sig in i hur andra har det men det låter jobbigt. Och så har du en tvååring oxå. Du är duktig som kämpar på. Var inte rädd att be om hjälp om du har möjlighet så du får avlastning. 

Jag undrar oxå hur länge en utvecklingsfas håller i sig. Min jänta har sovit dåligt i över en månad nu.
  • Mysanochmimer
    Nippran skrev 2010-12-11 10:26:22 följande:
    Isch.
    Min jänta vet iaf att det är natt. Det är bara att hon vill amma hela tiden. Svårt att sätta sig in i hur andra har det men det låter jobbigt. Och så har du en tvååring oxå. Du är duktig som kämpar på. Var inte rädd att be om hjälp om du har möjlighet så du får avlastning. 

Jag undrar oxå hur länge en utvecklingsfas håller i sig. Min jänta har sovit dåligt i över en månad nu.
    Vi har haft det såhär i 3 veckor nu, det känns som att tålamodet börjar tryta snart, haha.
    Nej men skulle vara skönt om det vände, tur att lilltroll är glad på dagarna iaf, men synd om han som är kroniskt trött eftersom han inte sover ordentligt på dagarna heller
  • mithrandil
    Mysanochmimer skrev 2010-12-11 10:54:54 följande:
    Vi har haft det såhär i 3 veckor nu, det känns som att tålamodet börjar tryta snart, haha.
    Nej men skulle vara skönt om det vände, tur att lilltroll är glad på dagarna iaf, men synd om han som är kroniskt trött eftersom han inte sover ordentligt på dagarna heller
    Är du säker på att du faktiskt inte menade vad du skrev?
    Här känns det verkligen som om jag inte kommer stå ut mycket längre till. Tålamodet håller definitivt på att tryta.

Just denna utvecklingsfasen ska enligt boken vara i 4veckor men så står det också att det kan vara lite individullt. lite längre för vissa och kortare för andra.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • MalinEddie
    mithrandil skrev 2010-12-11 19:44:30 följande:
    Är du säker på att du faktiskt inte menade vad du skrev?
    Här känns det verkligen som om jag inte kommer stå ut mycket längre till. Tålamodet håller definitivt på att tryta.

Just denna utvecklingsfasen ska enligt boken vara i 4veckor men så står det också att det kan vara lite individullt. lite längre för vissa och kortare för andra.
    Om det är någon tröst varade flera av utvecklingsfaserna för våra barn i 6 veckor. När de var över märktes det verkligen. Du har förhoppningsvis en lätt period framför dig:) I vilket fall hoppas jag boken (BW) ska hjälpa dig när du får den om annat inte blivit lättare tills dess. Ta till dig det du gillar och gör din egen metod utifrån ditt barn.
  • MalinEddie
    Kakans skrev 2010-12-09 08:25:20 följande:
    Tyvärr finns det många men lyckligtvis finns det minst lika många som reagerar negativt på metoderna. Svenska barnläkarföreningen har gått ut med varningar.
  • frk Carlsson

TS, antingen väntar du på att ditt barns sk "utvecklingsfas" ska gå över och får se vad som händer. Eller så kan jag rek SHN. Jag har kurat 2 barn med denna, nu senast min son som är 6 månader. Han sov 12 tim i sträck 4e natten vi körde. Jag är legitimerad psykolog och anser att SHN bara handlar om rent jävla sunt förnuft. Barn ska få sova och vi vuxna måste ibland hjälpa dem att fatta hur de ska göra. Punkt.

Tuva 060524 ,Vilda 080422 ,Sigge 100609
Svar på tråden 5 månaders ammar hela natten