• Nippran

5 månaders ammar hela natten

Min snart 5 månader gamla jänta har börjat vakna på nätterna. Nu senaste månaden har hon börjat vakna för att amma varje halvtimme/timme/varannan timme. HELA TIDEN! De "bra" nätterna äter hon 5 gånger. Jag har de sista veckorna haft henne i min säng. Hon har ammat tills hon somnat. Fel jag vet. Men jag har en krävande, skrikig bebis som inget funkar på och nu orkar jag inte annat.

Jag har läst om snuttefilt, gosedjur, napp mm mm. Min tjej tar inget! Jag försöker stenhårt med snuttefilt nu men jag tycker inte det verkar funka. Napp kämpar vi oxå med men hon vill inte. Jag försöker klappa henne på huvudet lugnt och visa att jag är hos henne, ligga breve, ta upp och hålla om, vagga, gå ur rummet mm mm. Inget funkar. Hon blir vansinnig om hon inte får amma sig till sömns och skriker så mkt hon orkar. Jag jobbar hårt på dagarna för att hon ska ta napp och flaska med bröstmjölk. Funkar inte. Har provat ersättning oxå, vill inte ha. Gröt funkar ibland men hon är inte intresserad. Vad ska jag göra??? Alla tips är sååå välkomna!

Jag vet att hon är liten och måste få välja själv hur hon vill ha det, men just nu funkar det inte för oss. Hon kan inte somna i famnen eller hos oss i soffan. Behöver nattas för att varva ner. Med amning..

Ska väl tillägga att jänta går upp i vikt som hon ska, är riktigt rund och go. Jag tror inte det är min mjölk som inte räcker till. (Igår vaknade hon bara en gång konstigt nog men inatt ammat ca 8 ggr) Det är snarare hjälpen att somna om som behövs.

• Svar på tråden 5 månaders ammar hela natten
  • Kakans
    Nippran skrev 2010-12-08 10:17:19 följande:
    Och apropå nappar. Vi har provat 4 sorter.. NUK, Silikon MAM mm
    Vilka har funkat för er?
    Vi prövade 4 olika sorter, och den 5 tog våran dotter, det var Bambino latex napp som är helt rund  formen! =)
  • mithrandil

med sonen gick vi igenom alla nappar som fanns på marknaden känns det som. Vi provade latex och silikon, esska, mam, nuk.. mfl och sista nappen vi testade var mam silikon och den ville han visst ha.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • silvermåne
    MalinEddie skrev 2010-12-08 09:25:37 följande:
    Du kan ju kika på hennes hemsida och se om det är något för dig.
    www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/f...
    Hon har blivit hårt kritiserad av svenska barnläkarföreningen och många andra.
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article524677...
    usch, stackars barn som blir utsatta för hennes *kurer*. Barnmisshandel enligt mig.

Lycka till Ts, jag har själv en 4 månaders som börjat sova dåligt på nätterna och vill amma mycket. Tydligen en fas som man får vänta ut.
  • Makadam
    Dr Mupp skrev 2010-12-08 09:39:16 följande:
    Det är en utvecklingsfas som kommer gå över av sig själv om du bara väntar ut det. fortsätt samsova och liggamma för att maximera din sömn.
    Exakt.
  • candlelight

Min son är 5 månader o vaknar också jätteofta o vill amma på natten.
    Var på bvc idag då han skulle vaccineras o tog upp detta med sköterskan.
    Hon sa att det är vanligt i denna åldern. Det går över.

Han behöver tydligen mer närhet och trygghet i denna ålder pga. intryck de får under dagen o nu när de är mer aktiva.

Så din bebis vill helt enkelt ha mer trygghet.
    din bebis ammar alltså troligtvis inte för mjölkens skull, utan för trygghetens skull. =)

• candlelight

Angående flaska.

Köp en Tommee Tippee flaska. Samma sugteknik o liknar bröstet. Min son tog den utan problem o kunde gå över till bröstet utan problem direkt efteråt. :)
    Han gillar inte NUK-nappar utan såna som ser likadana ut åt bägge hållen :)

• Virgo82

Min dotter är snart 5 månader och hon är mitt upp i denna utvecklingsfas. Vill absolut inte sova på dagarna. Inte nätterna för den delen heller. Jag vagnar henne över tröskeln. Hon tar iofs napp och har snutte, men min äldsta dotter gjorde inte det i hennes ålder och henne vagnade jag oxå över tröskeln. Inte särskilt hårt utan mer att få i en rytm i vagnandet. Sover ca 30 min. När hon vaknar efter 30 min och märker att hon fortfarande är trött så pillar jag in nappen och vagnar en stund till. Jag ammar henne enbart än så länge.

Hoppas det kan hjälpa! 

• Nippran
    candlelight skrev 2010-12-08 16:15:52 följande:
    Angående flaska.

Köp en Tommee Tippee flaska. Samma sugteknik o liknar bröstet. Min son tog den utan problem o kunde gå över till bröstet utan problem direkt efteråt. :)
    Han gillar inte NUK-nappar utan såna som ser likadana ut åt bägge hållen :)
    Ja tack det ska jag göra!!
  • Nippran
    mithrandil skrev 2010-12-08 09:58:05 följande:
    Min tjej är också 5månader och har blivit oerhört klängig och skrikig. sover dåligt och är nästan omöjlig att söva dagtid. som andra skrivet är det en utvecklingsfas och den kommer ju att gå över. Det är bara lite jobbigt när man är mitt uppe i det.

tror tyvärr inte man kan göra mycket mer än att bara finnas där för barnet i dessa faser. har själv försökt spjärna emot eller hitta andra förklaringar men då blir det bara värre.
    Ja jag vill hela tiden analysera allt och hitta lösningar. Men så fort man tror sig kommit på nåt så funkar det inte längre =)
    Skönt att höra att det är normalt.
    Virgo82 skrev 2010-12-08 16:41:21 följande:
    Min dotter är snart 5 månader och hon är mitt upp i denna utvecklingsfas. Vill absolut inte sova på dagarna. Inte nätterna för den delen heller. Jag vagnar henne över tröskeln. Hon tar iofs napp och har snutte, men min äldsta dotter gjorde inte det i hennes ålder och henne vagnade jag oxå över tröskeln. Inte särskilt hårt utan mer att få i en rytm i vagnandet. Sover ca 30 min. När hon vaknar efter 30 min och märker att hon fortfarande är trött så pillar jag in nappen och vagnar en stund till. Jag ammar henne enbart än så länge.

Hoppas det kan hjälpa! 
    Min jänta sover oxå 30-45 minuter åt gången på dagen, sen behöver hon hjälp att somna om. Vi är ute med vagnen 3 ggr om dagen. Pust.
    Däremot så vet hon att det är natt så problemet är inte att hon är vaken, bara att hon ammar hela tiden.

Tycker alla är så duktiga och kämpar på!!! Motiverande!
Svar på tråden 5 månaders ammar hela natten