• Nippran

5 månaders ammar hela natten

Min snart 5 månader gamla jänta har börjat vakna på nätterna. Nu senaste månaden har hon börjat vakna för att amma varje halvtimme/timme/varannan timme. HELA TIDEN! De "bra" nätterna äter hon 5 gånger. Jag har de sista veckorna haft henne i min säng. Hon har ammat tills hon somnat. Fel jag vet. Men jag har en krävande, skrikig bebis som inget funkar på och nu orkar jag inte annat.

Jag har läst om snuttefilt, gosedjur, napp mm mm. Min tjej tar inget! Jag försöker stenhårt med snuttefilt nu men jag tycker inte det verkar funka. Napp kämpar vi oxå med men hon vill inte. Jag försöker klappa henne på huvudet lugnt och visa att jag är hos henne, ligga breve, ta upp och hålla om, vagga, gå ur rummet mm mm. Inget funkar. Hon blir vansinnig om hon inte får amma sig till sömns och skriker så mkt hon orkar. Jag jobbar hårt på dagarna för att hon ska ta napp och flaska med bröstmjölk. Funkar inte. Har provat ersättning oxå, vill inte ha. Gröt funkar ibland men hon är inte intresserad. Vad ska jag göra??? Alla tips är sååå välkomna!

Jag vet att hon är liten och måste få välja själv hur hon vill ha det, men just nu funkar det inte för oss. Hon kan inte somna i famnen eller hos oss i soffan. Behöver nattas för att varva ner. Med amning..

Ska väl tillägga att jänta går upp i vikt som hon ska, är riktigt rund och go. Jag tror inte det är min mjölk som inte räcker till. (Igår vaknade hon bara en gång konstigt nog men inatt ammat ca 8 ggr) Det är snarare hjälpen att somna om som behövs.

• Svar på tråden 5 månaders ammar hela natten
  • mithrandil
    MalinEddie skrev 2010-12-11 19:51:52 följande:
    Om det är någon tröst varade flera av utvecklingsfaserna för våra barn i 6 veckor. När de var över märktes det verkligen. Du har förhoppningsvis en lätt period framför dig:) I vilket fall hoppas jag boken (BW) ska hjälpa dig när du får den om annat inte blivit lättare tills dess. Ta till dig det du gillar och gör din egen metod utifrån ditt barn.
    tack.. känns mycket bättre nu. :-P Bara 2 veckor över de jag räknat med. hehe.
    jag väntar spänt på min bok nu. borde komma på måndag.
    Kommer med all säkerhet göra min egen metod av det hela. precis som jag gjorde när jag utförde 5mm på sonen. det enda jag gjorde rätt enligt 5mm var att jag gick in var 5e minut.

Läste faktiskt i mina gamla trådar rekomenderade bw till mig. Han var 9mån då men det funkade inte alls för honom. han blev helt enkelt så jäkla arg på mig för att jag bara stod där och inte gjorde som han ville. Men det kanske beror på att jag inte visste helt och full vad jag gjorde. jag visste ju bara vad andra sagt att jag skulle göra men jag hade inte läst boken. Däremot funkade min egna 5mm som smort. tog bara 3dagar och sen sov han.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Mysanochmimer
    mithrandil skrev 2010-12-11 19:44:30 följande:
    Är du säker på att du faktiskt inte menade vad du skrev?
    Här känns det verkligen som om jag inte kommer stå ut mycket längre till. Tålamodet håller definitivt på att tryta.

Just denna utvecklingsfasen ska enligt boken vara i 4veckor men så står det också att det kan vara lite individullt. lite längre för vissa och kortare för andra.
    Haha ja, vissa dagar så känns det som jag skulle göra vad som helst för att få krypa ner under en sten i skogen
    Men det är bara att kavla upp ärmarna och bita ihop så att säga, varje kväll tänker jag "inatt vänder det" men inte än då ;-P
  • mithrandil
    Mysanochmimer skrev 2010-12-11 21:23:44 följande:
    Haha ja, vissa dagar så känns det som jag skulle göra vad som helst för att få krypa ner under en sten i skogen
    Men det är bara att kavla upp ärmarna och bita ihop så att säga, varje kväll tänker jag "inatt vänder det" men inte än då ;-P
    haha.. ja samma här.
    Varanda kväll innan jag går och lägger mig tänker jag "inatt vänder det" men inte då. :-P
    Men rätt vad det är så kommer det ju att vända. känns bara så hopplöst just nu.
    Fast konstigt nog så känns det inte så jobbigt nu när man fått nån timme till att bara sitta och ta igen sig som det gör när man precis fått ungarna i säng.
  • Mysanochmimer
    mithrandil skrev 2010-12-11 21:34:57 följande:
    haha.. ja samma här.
    Varanda kväll innan jag går och lägger mig tänker jag "inatt vänder det" men inte då. :-P
    Men rätt vad det är så kommer det ju att vända. känns bara så hopplöst just nu.
    Fast konstigt nog så känns det inte så jobbigt nu när man fått nån timme till att bara sitta och ta igen sig som det gör när man precis fått ungarna i säng.
    Nej det går snabbt att glömma, tur är väl det.
    På morgonen när jag tittar på trollet brevid mig i sängen och han fyrar av ett av sina underbara leenden då är natten som bortglömd

Tackar iaf gudarna för samsovning och liggamning, haha
  • mithrandil
    Mysanochmimer skrev 2010-12-11 21:43:35 följande:
    Nej det går snabbt att glömma, tur är väl det.
    På morgonen när jag tittar på trollet brevid mig i sängen och han fyrar av ett av sina underbara leenden då är natten som bortglömd

Tackar iaf gudarna för samsovning och liggamning, haha
    Ja, vi samsover också. ananrs får ingen av oss sova.
    Jag kom också på ett annat knep nyligen, hon har alltid sovit första delen av natten i sin egen säng men hon började vakna mellan 3-7gånger, ibland mer, innan jag gick och la mig så nu söver jag henne hos storebror och sen går vi och lägger oss i våran säng och så går jag bara därifrån när jag vet att hon verkligen sover så nu vaknar hon inte förrens efter jag gått och lagt mig.
    Men det är som du säger. på morgonen när man får världens leende känns livet så perfekt. det är framåt eftermiddagen det blir tungt igen.

Hur går det för er att söva på dagarna? har glömt bort vad jag läst i tråden bakåt.
  • Mysanochmimer
    mithrandil skrev 2010-12-11 21:53:05 följande:
    Ja, vi samsover också. ananrs får ingen av oss sova.
    Jag kom också på ett annat knep nyligen, hon har alltid sovit första delen av natten i sin egen säng men hon började vakna mellan 3-7gånger, ibland mer, innan jag gick och la mig så nu söver jag henne hos storebror och sen går vi och lägger oss i våran säng och så går jag bara därifrån när jag vet att hon verkligen sover så nu vaknar hon inte förrens efter jag gått och lagt mig.
    Men det är som du säger. på morgonen när man får världens leende känns livet så perfekt. det är framåt eftermiddagen det blir tungt igen.

Hur går det för er att söva på dagarna? har glömt bort vad jag läst i tråden bakåt.
    Hmm ok, har funderat på att testa att lägga han i våran säng på en gång, jag söver han i famnen och lägger sen ner han i sin säng, där sover han i 45 minuter ca, sen vaknar han och jag söver om han i famnen eller i våran säng med lite amning och närhet, sen sover han förhoppningsvis fram till ca 1 innan det börjar med vaken i princip 1 gång i timmen *pust*

Det går sådär, han har alltid sovit lite, men nu är det extremt
    Söver han i famnen eller i vagnen ute, men det är max 45 minuter åt gången, MAX!
    I förrgår sov han 1 timme på eftermiddagen, men då i min famn, kollade tv så lät han ligga kvar hos mig.
    Annars är det 30-45 minuter vid 10-11 , runt 13, runt 15-16 och 18-19, sen nattas han vid 21.
    Låt som han sover ofta men han är som sagt kroniskt trött, hade föredragit kanske 2 längre sovstunder men det funkar inte
  • mithrandil
    Mysanochmimer skrev 2010-12-11 22:01:38 följande:
    Hmm ok, har funderat på att testa att lägga han i våran säng på en gång, jag söver han i famnen och lägger sen ner han i sin säng, där sover han i 45 minuter ca, sen vaknar han och jag söver om han i famnen eller i våran säng med lite amning och närhet, sen sover han förhoppningsvis fram till ca 1 innan det börjar med vaken i princip 1 gång i timmen *pust*

Det går sådär, han har alltid sovit lite, men nu är det extremt
    Söver han i famnen eller i vagnen ute, men det är max 45 minuter åt gången, MAX!
    I förrgår sov han 1 timme på eftermiddagen, men då i min famn, kollade tv så lät han ligga kvar hos mig.
    Annars är det 30-45 minuter vid 10-11 , runt 13, runt 15-16 och 18-19, sen nattas han vid 21.
    Låt som han sover ofta men han är som sagt kroniskt trött, hade föredragit kanske 2 längre sovstunder men det funkar inte
    Haha.. och  jag som är så glad att lillan börjat sova i 45 minuter åt gången på dagarna. det tycker jag är MYCKET! Har jag tur lyckas jag söva henne 3 gånger men oftast blir det bara 2. Hon är också kroniskt trött, men vaknar dock inte lika ofta på nätterna som er lilla gör.
    Men det kan verkligen vara en ide att lägga honom i er säng direkt. våran tjej slutade vakna varje 30minuter när vi gjorde så så det kan vara en fullträff.
  • HannaE

Jag skall inte påstå att jag fattar hur du har det för min lilla har velat sov själv i sin spjälsäng, utan gung, sedan hon var fyra mån och då vaknade hon en gång per natt och ville he flaska. Och sovit hela nätter sen hon var sex månader.
    Men när det gäller flaskan: Förutom att testa olika form på nappen är det viktigt att ha lagom stort hål i nappen. Min dotter ville ha mkt större hål än det som rekommenderades för hennes ålder, en del ungar vill ha mindre hål. Det är också viktigt att barnet får bra tag om flasknappen, precis som med bröstet. Inget snutta bara på 'toppen', viktigt att barnet gapar upp o gluffar i sig HELA nappen. Får man barnet att äta flaska kan man ju ge välling som mättar bra.
    Annars kan jag tipsa om att vi märkte skillnad på dotterns nattsömn då vi började ge puréer med kött/fisk på kvällen, hon sov längre då.

• Mysanochmimer
    mithrandil skrev 2010-12-11 22:17:55 följande:
    Haha.. och  jag som är så glad att lillan börjat sova i 45 minuter åt gången på dagarna. det tycker jag är MYCKET! Har jag tur lyckas jag söva henne 3 gånger men oftast blir det bara 2. Hon är också kroniskt trött, men vaknar dock inte lika ofta på nätterna som er lilla gör.
    Men det kan verkligen vara en ide att lägga honom i er säng direkt. våran tjej slutade vakna varje 30minuter när vi gjorde så så det kan vara en fullträff.
    Ja vi får nog nästan göra det.
    Igår somnade han 21, vaknade 22,  sövnde om han och sen satt sambon med han en stund, la ner han i sin säng och han sov faktiskt där till 00.30 :-O
    Fick lägga handen på han några gånger och stryka han över huvudet lite...
    Men sen....
    Suck...
    Inatt har nog varit värst hittills, känner mig helt mosig i huvudet och fattar inte hur jag ska orka göra julgodis hela dagen, men men...
  • Nippran

Nu har jänta nyss vaknat efter att ha blivit buffad till sömns enligt Anna Wahlgrens metod. Min mamma har varit här och hon gjorde visst så på oss när vi var små. Och mamma vet ju bäst.

Hon somnade efter 4 minuter och sov i 30 min.
    Min känsla var att hon tyckte det var skönt att få hjälp att komma till ro. Hon blev avskärmad genom att få ligga på mage och buffandet kändes som en jämförelse med guppet i vagnen.
    Nu var min tjej otroligt trött efter en lång dopdag med lite för lite sömn så kanske därför hon somnade så fort. Ett ypperligt tillfälle att testa var det iaf.

Ikväll ska jag testa att sitta i sängen och amma, sen buffa i rumpan i hennes säng tills hon somnar. Vaknar hon lika ofta som hon brukar så får vi fortsätta som vi gjort, ligga och amma hela natten. Men att söva henne i sin säng UTAN ATT LIGGA OCH AMMA TILLS MAN FÅR MYROR I HELA KROPPEN SKA BLI SÅÅÅ SKÖNT =D

Svar på tråden 5 månaders ammar hela natten