• Nippran

5 månaders ammar hela natten

Min snart 5 månader gamla jänta har börjat vakna på nätterna. Nu senaste månaden har hon börjat vakna för att amma varje halvtimme/timme/varannan timme. HELA TIDEN! De "bra" nätterna äter hon 5 gånger. Jag har de sista veckorna haft henne i min säng. Hon har ammat tills hon somnat. Fel jag vet. Men jag har en krävande, skrikig bebis som inget funkar på och nu orkar jag inte annat.

Jag har läst om snuttefilt, gosedjur, napp mm mm. Min tjej tar inget! Jag försöker stenhårt med snuttefilt nu men jag tycker inte det verkar funka. Napp kämpar vi oxå med men hon vill inte. Jag försöker klappa henne på huvudet lugnt och visa att jag är hos henne, ligga breve, ta upp och hålla om, vagga, gå ur rummet mm mm. Inget funkar. Hon blir vansinnig om hon inte får amma sig till sömns och skriker så mkt hon orkar. Jag jobbar hårt på dagarna för att hon ska ta napp och flaska med bröstmjölk. Funkar inte. Har provat ersättning oxå, vill inte ha. Gröt funkar ibland men hon är inte intresserad. Vad ska jag göra??? Alla tips är sååå välkomna!

Jag vet att hon är liten och måste få välja själv hur hon vill ha det, men just nu funkar det inte för oss. Hon kan inte somna i famnen eller hos oss i soffan. Behöver nattas för att varva ner. Med amning..

Ska väl tillägga att jänta går upp i vikt som hon ska, är riktigt rund och go. Jag tror inte det är min mjölk som inte räcker till. (Igår vaknade hon bara en gång konstigt nog men inatt ammat ca 8 ggr) Det är snarare hjälpen att somna om som behövs.

• Svar på tråden 5 månaders ammar hela natten
  • mithrandil
    Nippran skrev 2010-12-12 16:11:07 följande:
    Nu har jänta nyss vaknat efter att ha blivit buffad till sömns enligt Anna Wahlgrens metod. Min mamma har varit här och hon gjorde visst så på oss när vi var små. Och mamma vet ju bäst.

Hon somnade efter 4 minuter och sov i 30 min.
    Min känsla var att hon tyckte det var skönt att få hjälp att komma till ro. Hon blev avskärmad genom att få ligga på mage och buffandet kändes som en jämförelse med guppet i vagnen.
    Nu var min tjej otroligt trött efter en lång dopdag med lite för lite sömn så kanske därför hon somnade så fort. Ett ypperligt tillfälle att testa var det iaf.

Ikväll ska jag testa att sitta i sängen och amma, sen buffa i rumpan i hennes säng tills hon somnar. Vaknar hon lika ofta som hon brukar så får vi fortsätta som vi gjort, ligga och amma hela natten. Men att söva henne i sin säng UTAN ATT LIGGA OCH AMMA TILLS MAN FÅR MYROR I HELA KROPPEN SKA BLI SÅÅÅ SKÖNT =D
    ett litet tips. om du nu har bestämt dig för en metod, ge inte upp bara för att det inte fungerar på en gång. det krävs ungefär 3kvällar för att barnen ska lära sig "att nu är det det här som gäller". Forsätt testa i några dagar och funkar det inte kan ni ju ge upp då. Men att tro att det fungerar direkt, så funkar det inte riktigt tyvärr.
    Hålelr verkligen tummarna för dig!
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Nippran
    mithrandil skrev 2010-12-12 19:50:51 följande:
    ett litet tips. om du nu har bestämt dig för en metod, ge inte upp bara för att det inte fungerar på en gång. det krävs ungefär 3kvällar för att barnen ska lära sig "att nu är det det här som gäller". Forsätt testa i några dagar och funkar det inte kan ni ju ge upp då. Men att tro att det fungerar direkt, så funkar det inte riktigt tyvärr.
    Hålelr verkligen tummarna för dig!
    TACK!
    Jag var nog lite för ivrig.. som vanligt. Höll på 15 minuter tills jag inte klarade längre. Tog  till slut upp henne la henne i min säng och gav henne nappen som hon aldrig tar. Och se på fan, hon tog den, gosade upp ansiktet i kudden och somnade med lite buff i rumpan!!!! Jag blev helt chockad och smög ut.
    Besviken att jag gav upp Annas metod men överlycklig att hon tog nappen. Jag var i ett lyckorus hela kvällen =) Jänta vaknade efter en timme. In och stoppa in nappen så hon somnar om. Underbart!

Ska beställa boken och läsa den innan jag går vidare om jag behöver.

Men tills dess.. Hur länge ska jag låta henne "skrika" av buffet när jag lägger henne på magen?
    jag vet att vissa tycker inte alls, men ni som är för den här metoden, vad tycker ni?

Min jänta har skrikit sen hon födddes så jag tycker inte det är fel att prova sig fram trots skrik. Jag vet vart gränsen går.
  • MalinEddie
    Nippran skrev 2010-12-13 07:28:08 följande:
    TACK!
    Jag var nog lite för ivrig.. som vanligt. Höll på 15 minuter tills jag inte klarade längre. Tog  till slut upp henne la henne i min säng och gav henne nappen som hon aldrig tar. Och se på fan, hon tog den, gosade upp ansiktet i kudden och somnade med lite buff i rumpan!!!! Jag blev helt chockad och smög ut.
    Besviken att jag gav upp Annas metod men överlycklig att hon tog nappen. Jag var i ett lyckorus hela kvällen =) Jänta vaknade efter en timme. In och stoppa in nappen så hon somnar om. Underbart!

Men tills dess.. Hur länge ska jag låta henne "skrika" av buffet när jag lägger henne på magen?
    jag vet att vissa tycker inte alls, men ni som är för den här metoden, vad tycker ni?

Min jänta har skrikit sen hon födddes så jag tycker inte det är fel att prova sig fram trots skrik. Jag vet vart gränsen går.
    Jag har buffat min son i perioder (aldrig så hårdhänt som AW. Det finns ingen anedning tycker jag). Han lugnade sig väldigt fort och tyckte det var skönt. Innan du beställer boken kan du ju läsa på hemsidan. Så här skriver AW om buffning och ramsan som ska ta över andra natten:

"• När du buffar tyst på barnet allra första gången första natten av kuren kan det ta 20 minuter, 45 minuter eller t o m mer. Då ska du veta att det aldrig någonsin kommer att ta så lång tid igen. Ha tålamod, tänk på annat och fortsätt! Lilla ungen är totalförvirrad inför allt detta nya som hon eller han inte förstår meningen med och ställer tusen frågor. Och tror sig omgiven av lika många vargar. Trösten är inte att rädda (bekräfta faran). Trösten och konsten är att betrygga.

• Redan under andra natten ska du kunna låta ramsan ta över helt. Därför måste den tränas in - innan. Den får inte vara för kort. Den ska vara rytmisk och sägas/sjungas med ordentligt magstöd. Den ska vara så hög att den tränger igenom de mest ihärdiga protester. Alla de fyra, sex eller någon enstaka gång åtta "verserna" ska dras i ett svep, utan paus och utan frågetecken emellan. Den sista ska sätta klar punkt och gå ner i tonfallet. Tänk på att barnet blir vettskrämt också av sitt eget skrikande. Inte förrän barnet är fött till ett jag - i åtta, niomånadersåldern - fattar hon eller han ens att det där skriket kommer från barnet självt! Därför måste ramsan kunna överrösta och nå fram."

www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/shn-tips-pa-vagen

Det är ingen metod för mig men jag hoppas ni hittar er väg. Lycka till!
  • mithrandil
    Nippran skrev 2010-12-13 07:28:08 följande:
    TACK!

Jag ska kanske inte uttala mig för jag gillar inte anna w och hennes metod. då tycker jag faktiskt att 5min metoden är snällare om man ändrar den lite. Men för min del (oavsett metod) skulle jag lyssna på HUR barnet skriker. Skriker barnet hysteriskt i mer än 45 minuter skulle jag avbryta och aldrig försöka igen. Lite gnäll och skrik i 45 min skulle också var accpetabelt och ajg skulle försöka kvällen efter.

Barn dör inte av att skrika litegrann och ofta så skriker de mer av ilska för man inte gör som dom vill än av rädsla eller av att dom är ledsna. Man får försöka lyssna ordentligt och se, är hon arg eller ledsen? Ett ledset barn anser jag behöver tröst, men är hon bara arg kan hon vara lite arg.
  • mithrandil

usch! Bara tanken på att ramsa för barnet som skriker får mig att rysa. stackars barn. vad ska den tro när mamma bara "skrattar" den rakt upp i ansiktet. Buffa är jag för, men ramsa.. fy fasan.

• candlelight

har inte läst hela tråden, men vad menas med ramsa?har ej läst aw:s metod så mkt. hört lite om den.

• Nippran

Tack för kloka råd.
    Men nu verkar allt ha löst sig. Min tjej tar äntligen napp. Efter 5 månader så verkar den funka hela tiden nu! Det gjorde den ALDRIG annars! Så jag slipper Anna Wahlgrens metod för den här gången. Det här kommer inte bli några problem.

Känns som att en helt ny värld öppnat sig. Glad i bilen, glad i vagnen, somnar själv. Helt sjukt!!

• mithrandil
    Nippran skrev 2010-12-14 06:26:57 följande:
    Tack för kloka råd.
    Men nu verkar allt ha löst sig. Min tjej tar äntligen napp. Efter 5 månader så verkar den funka hela tiden nu! Det gjorde den ALDRIG annars! Så jag slipper Anna Wahlgrens metod för den här gången. Det här kommer inte bli några problem.

Känns som att en helt ny värld öppnat sig. Glad i bilen, glad i vagnen, somnar själv. Helt sjukt!!
    men herregud så glad jag blir!
    vad skönt att det bara var en liten napp som krävdes!
  • Mysanochmimer

Måste säga att vi har haft en mycket bättre natt inatt.

Han fick somna hos mig, sen ligga i sin pappas famn, vaknade till som vanligt efter 45 minuter men tittade på pappa och runt, blundade och sov igen.
    Sen lades han ner i min säng och vi gick och la oss, sen tror jag att han bara har ätit 2 ggr, kanske var det 3..

Inget knölande eller ledset...

Hoppas på att det var en vänding och inte bara en tillfällighet

• mithrandil
    Mysanochmimer skrev 2010-12-14 08:58:56 följande:
    Måste säga att vi har haft en mycket bättre natt inatt.

Han fick somna hos mig, sen ligga i sin pappas famn, vaknade till som vanligt efter 45 minuter men tittade på pappa och runt, blundade och sov igen.
    Sen lades han ner i min säng och vi gick och la oss, sen tror jag att han bara har ätit 2 ggr, kanske var det 3..

Inget knölande eller ledset...

Hoppas på att det var en vänding och inte bara en tillfällighet
    Hur gammal är er lilla nu?
    Hoppas verkligen det vänder för er.
    Här avtjänade jag min värsta natt sen sonen var liten. Vaknade en gång i timmen och krävde ungefär 30minuter att söva om. Hon skrek och skrek. förstår inte var för hon skrek, känns som om hon hade ont i magen eller något. sen avrundade hon den hemska natten med att krypa så hon ramlade ur sängen. pust.
    nu sover hon iaf lillahöna.
Svar på tråden 5 månaders ammar hela natten