• Nippran

5 månaders ammar hela natten

Min snart 5 månader gamla jänta har börjat vakna på nätterna. Nu senaste månaden har hon börjat vakna för att amma varje halvtimme/timme/varannan timme. HELA TIDEN! De "bra" nätterna äter hon 5 gånger. Jag har de sista veckorna haft henne i min säng. Hon har ammat tills hon somnat. Fel jag vet. Men jag har en krävande, skrikig bebis som inget funkar på och nu orkar jag inte annat.

Jag har läst om snuttefilt, gosedjur, napp mm mm. Min tjej tar inget! Jag försöker stenhårt med snuttefilt nu men jag tycker inte det verkar funka. Napp kämpar vi oxå med men hon vill inte. Jag försöker klappa henne på huvudet lugnt och visa att jag är hos henne, ligga breve, ta upp och hålla om, vagga, gå ur rummet mm mm. Inget funkar. Hon blir vansinnig om hon inte får amma sig till sömns och skriker så mkt hon orkar. Jag jobbar hårt på dagarna för att hon ska ta napp och flaska med bröstmjölk. Funkar inte. Har provat ersättning oxå, vill inte ha. Gröt funkar ibland men hon är inte intresserad. Vad ska jag göra??? Alla tips är sååå välkomna!

Jag vet att hon är liten och måste få välja själv hur hon vill ha det, men just nu funkar det inte för oss. Hon kan inte somna i famnen eller hos oss i soffan. Behöver nattas för att varva ner. Med amning..

Ska väl tillägga att jänta går upp i vikt som hon ska, är riktigt rund och go. Jag tror inte det är min mjölk som inte räcker till. (Igår vaknade hon bara en gång konstigt nog men inatt ammat ca 8 ggr) Det är snarare hjälpen att somna om som behövs.

• Svar på tråden 5 månaders ammar hela natten
  • candlelight
    mithrandil skrev 2010-12-15 11:38:31 följande:
    Men om man samsover och inte ammar då? Då har ju barnet närhet och vill inte ha bröstet, eftersom den äter på flaska.

skrev inte att inga barn är hungriga på natten. skrev att de inte behöver vara därför de vaknar BARA på nätterna. min son vaknar 1 gång i timmen och äter jättemkt och jättebra på dagen/kvällen, men vill ändå tutta på nätterna. han tuttar i 5 minuter o slocknar som en gris sen. när han är hungrig o äter, så äter han i 10-15 minuter, så jag tror inte han är hungrig varje gång han vaknar.

även om du samsover o inte ammar, så kan väl barnet fortfarande vilja ha en annan närhet än att bara ligga bredvid.

• Mysanochmimer
    mithrandil skrev 2010-12-15 10:59:26 följande:
    mysanochmimer: Så gjorde vi med förut. sov själv i sin egen säng tills det var dags för nattmålet sen sov hon hos oss. men nu funkar det inte längre, då vaknar hon hela tiden. men i våran säng hela natten sover hon lite bättre. det värsta är bara att hon snart inte kan ligga där längre för igår morse kröp hon ju ur sängen även att min sida står helt intill väggen. hon kröp bara ner till fotändan och ramlade ur. nu så gör jag barriärer av kuddar under madrassen och hoppas på att det håller kvar henne ett tag till.
    Mmm undrar också hur det ska gå när han blir mer rörlig :-/
    Men men, dagens problem idag och morgondagens imorgon
  • Abby76
    mithrandil skrev 2010-12-15 11:22:48 följande:
    Innan du dömmer kanske du skulle läsa hela tråden. Ts är inte emot att amma på nätterna så länge hon inte behöver göra det hela tiden. Det är väl inte fel? Alla är vi ju som sagt väldigt olika. Om det passar dig och dina barn att amma och sova med barnen vid bröstet är väl det jättebra, men de som inte orkar ha det så är väl inte sämre för det?
    Så konstigt det kan bli när man skriver. Jag menade inte att döma någon. Jag kommenterade följande från TS "Jag har de sista veckorna haft henne i min säng. Hon har ammat tills hon somnat. Fel jag vet." Jag fick känslan av att TS tyckte att det var fel att amma tills barnet somnade. Det känns som att många tycker att det är fel och att man då kommer att få ett barn som aldrig kan somna på annat sätt. Jag ville bara säga att det är det som funkar bäst så ska man kanske inte lägga på sig själv att det är fel om det fungerar. Jag ville snarare säga till TS att de det är en jobbig period med mycket nattamning så kanske det är det enklaste och lättaste just nu. Sen har jag full förståelse för att det är jobbigt att nattamma, jag har själv en 6-mänaders som är knölig på nätterna och för oss är det helt enkelt minst plågsamt att låta honom somna vid bröstet, på det sättet får jag mest vila. Jag skulle inte orka springa upp en massa och trixa med flaska och napp (han tar inget av det), buffa i rumpan i hans säng osv. Jag tror att han förr eller senare kommer att somna på annat sätt trots att jag ammar honom till sömns. Sen kan man göra på andra sätt om man tycker att det fungerar bättre, självklart. Mitt första barn var aldrig krånglig på nätterna på det sättet som mitt andra barn.
  • mithrandil
    candlelight skrev 2010-12-15 11:45:30 följande:

skrev inte att inga barn är hungriga på natten. skrev att de inte behöver vara därför de vaknar BARA på nätterna. min son vaknar 1 gång i timmen och äter jättemkt och jättebra på dagen/kvällen, men vill ändå tutta på nätterna. han tuttar i 5 minuter o slocknar som en gris sen. när han är hungrig o äter, så äter han i 10-15 minuter, så jag tror inte han är hungrig varje gång han vaknar.

även om du samsover o inte ammar, så kan väl barnet fortfarande vilja ha en annan närhet än att bara ligga bredvid.

vaddå för annan närhet? Hon ligger oftast på min arm helt intill mig. Närmare än så går väl inte komma.
    Abby76 skrev 2010-12-15 12:07:14 följande:
    Så konstigt det kan bli när man skriver. Jag menade inte att döma någon. Jag kommenterade följande från TS "Jag har de sista veckorna haft henne i min säng. Hon har ammat tills hon somnat. Fel jag vet." Jag fick känslan av att TS tyckte att det var fel att amma tills barnet somnade. Det känns som att många tycker att det är fel och att man då kommer att få ett barn som aldrig kan somna på annat sätt. Jag ville bara säga att det är det som funkar bäst så ska man kanske inte lägga på sig själv att det är fel om det fungerar. Jag ville snarare säga till TS att de det är en jobbig period med mycket nattamning så kanske det är det enklaste och lättaste just nu. Sen har jag full förståelse för att det är jobbigt att nattamma, jag har själv en 6-mänaders som är knölig på nätterna och för oss är det helt enkelt minst plågsamt att låta honom somna vid bröstet, på det sättet får jag mest vila. Jag skulle inte orka springa upp en massa och trixa med flaska och napp (han tar inget av det), buffa i rumpan i hans säng osv. Jag tror att han förr eller senare kommer att somna på annat sätt trots att jag ammar honom till sömns. Sen kan man göra på andra sätt om man tycker att det fungerar bättre, självklart. Mitt första barn var aldrig krånglig på nätterna på det sättet som mitt andra barn.
    Ja jag får kanske be om ursäkt då. Man läser så många dömmande kommentarer här att jag helt enkelt kan läsa för mycket in i ett inlägg. I din mer utförliga redogörelse förstår jag bättre för du menar än i den första och självklart håller jag med dig. Jag samsover med min krångliga tjej bara för jag inte orkar springa upp och ner. hehe. fast jag tror tyvärr inte man alltid kan räkna med att saker och ting går över av sig självt. vänjer man ett barn vid att alltid samsova kan det bli jättesvårt när man inte kan göra det mera. tex när barnet blir så rörligt att det kryper/faller ur sängen. Då måste man ju "ta tag i det"
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • candlelight
    mithrandil skrev 2010-12-15 12:55:39 följande:
    vaddå för annan närhet? Hon ligger oftast på min arm helt intill mig. Närmare än så går väl inte komma.
    Abby76 skrev 2010-12-15 12:07:14 följande:
    Ja jag får kanske be om ursäkt då. Man läser så många dömmande kommentarer här att jag helt enkelt kan läsa för mycket in i ett inlägg. I din mer utförliga redogörelse förstår jag bättre för du menar än i den första och självklart håller jag med dig. Jag samsover med min krångliga tjej bara för jag inte orkar springa upp och ner. hehe. fast jag tror tyvärr inte man alltid kan räkna med att saker och ting går över av sig självt. vänjer man ett barn vid att alltid samsova kan det bli jättesvårt när man inte kan göra det mera. tex när barnet blir så rörligt att det kryper/faller ur sängen. Då måste man ju "ta tag i det"
    jag vet inte hur din son fungerar o hur det fugnerar med bara flaska. men kramar o pussar t.ex. är väl en annan närhet än att bara ligga på armen. min son nöjer sig ju inte med det när han vill ha bröstet, även om så bara för 5 minuter.

ibland vill min son att jag ska hålla om honom o pussa han i nacken hellre än att bara ligga bredvid. så det finns nog fler sorters närhet för bebisar, precis som det gör för vuxna. =)
  • mithrandil
    candlelight skrev 2010-12-15 13:38:31 följande:
    jag vet inte hur din son fungerar o hur det fugnerar med bara flaska. men kramar o pussar t.ex. är väl en annan närhet än att bara ligga på armen. min son nöjer sig ju inte med det när han vill ha bröstet, även om så bara för 5 minuter.

ibland vill min son att jag ska hålla om honom o pussa han i nacken hellre än att bara ligga bredvid. så det finns nog fler sorters närhet för bebisar, precis som det gör för vuxna. =)
    Det är en dotter jag har.
  • candlelight
    mithrandil skrev 2010-12-15 19:28:58 följande:
    Det är en dotter jag har.
    oj förlåt. vet inte varför jag skrev son. ;P bara för jag har en! hah.
  • mithrandil
    candlelight skrev 2010-12-15 20:06:42 följande:
    oj förlåt. vet inte varför jag skrev son. ;P bara för jag har en! hah.
    Nä det är inget att be om ursäkt för.. lätt hänt.
  • mithrandil

annaahh: Hur går det för er nu? har det blivit bättre?
    Vill minnas jag läste en tråd om att ni hade det lite bökit med?

• mithrandil

uppdatering.

lillan sov 3 gånger idag. höll sina tider (de vi hade innan hon började krångla alltså) ganska så bra.
    9 sov hon 1,5timme
    12.30 sov hon bara en halvtimme, men hon blev nog väckt av att jag bökade med henne för hon hade somnat i bilen så jag var tvungen att ta av overall och massa.
    15 sov hon 1,5 timme.
    Har inte vaknat en gång ännu och jag la henne vid 19.

åh.. hoppas hoppas!

Svar på tråden 5 månaders ammar hela natten