• puss

Kronprinsessan GRAVID!!!

va roligt, grattis!!

tror ni att hon blir (är?) medlem på fl nu?

jag tror att det blir en pojke.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Svar på tråden Kronprinsessan GRAVID!!!
  • MizzTez

Usch, jag blev så ledsen när jag såg löpsedlarna tidigare att hon skulle vara gravid, tycker ibland att pressen är lite väl snabba och taktlösa. Ibland kanske man ska tänka lite längre än näsan räcker.. Kronprinsessan är ändå en tjej som haft ätstörningar tidigare och nu går det rykten om att hon är gravid, tänk om så inte är fallet?? Hon kanske åxå drabbats av sambo-syndromet och lagt på sig något extra kilo eller så kanske hon har magkatarr som får magen att svälla. Nä, man ska vara försiktig med vad man säger och speciellt innan man har konkreta fakta.

• Lavish
    Sven Erik Johansson skrev 2011-03-02 08:25:44 följande:
    Du har nog rätt i att hon någon gång vill bli mor, men den press som finns hos
    folket (tex rubriken "nämen Victoria, är det dags nu" efter Nobelfesten) är nog större
    än inom hovet o kungafamiljen själv.

Att Kristina abddikerade hade väl att göra med att hon övergick till katolicismen och därmed
    enligt svensk författning inte kunde vara regent (och därmed överhuvud över svenska kyrkan
    som då var en statskyrka). Om detta med barnlöshet spelat in så avgöande vet jag inte.
    Ja men folkets förväntningar är väl minst lika viktiga som hovet/kungafamiljens.

Varför Kristina abdikerade går ju inte annat än att spekulera om. Allt man kan säga i frågan är att det INTE var något allmänt godkänt och accepterat att hon valde att inte gifta sig och därmed inte få barn.
  • Ljusna

Det kan ju också ha varit så att den klänningen var uppsydd med tanke på att hon eventuellt skulle vara gravid när den skulle bäras. Dessutom, det faktum att hon inte drack vin indikerar ju endast att de försöker skaffa barn, och det vet ju alla vid det här laget.

Fy vad jobbigt det måste vara att kanske inte kunna bli gravid, eller tom fått mf, och behöva läsa om alla dessa spekulationer...

• 071001

Ljusna, varför skulle V inte dricka vin om de bara är i stadiet "försöker få barn"? Och hur vet alla det?

• Ljusna

Det är väl klart att man avhåller sig från alkohol när man försöker skaffa barn? Ofta vet man ju inte ens själv om man är gravid de första veckorna, och fostret är ju inte mindre känsligt då än resten av graviditeten?

Kronprinsessan har ju gått ut med att de gärna vill ha barn, och att hon hoppas att de blir så lyckligt lottade. Det är ju inte en konstig slutsats att dra att de försöker efter bröllopet då?

• 071001

Ljusna, nej, det är verkligen inte självklart att man gör så. Jag själv och många med mig nyttjar alkohol fram till dess att vi fått plus på stickan.

• mosterYster
    071001 skrev 2011-03-03 14:01:30 följande:

Ljusna, nej, det är verkligen inte självklart att man gör så. Jag själv och många med mig nyttjar alkohol fram till dess att vi fått plus på stickan.

Jag håller helt med i sak, men fatta om ett barn föds 8,5 månad efter Nobelfesten, vilka rubriker det skulle bli. KRONPRINSESSAN DRACK UNDER GRAVIDITETEN! och en fiiin bild på henne där hon för ett vinglas till munnen. Tror att det är lite som att man inte dricker vin och sedan ammar sitt barn offentligt, just för att många inte vet bättre och tror att vinet rinner rakt ner i tutten utan att passera gå... Tungan ute
  • Ljusna
    071001 skrev 2011-03-03 14:01:30 följande:

Ja, var och en blir salig på sin tro.

Det jag ville ha sagt var att hon inte nödvändigtvis måste vara gravid bara för att hon inte dricker vin. Det är ju som mosterYster säger en lite annan påpassning på henne än andra som inte är fullt så mycket i blickfånget.

• Sven Erik Johansson
    Ljusna skrev 2011-03-03 15:47:47 följande:

Ja, var och en blir salig på sin tro.

Det jag ville ha sagt var att hon inte nödvändigtvis måste vara gravid bara för att hon inte dricker vin. Det är ju som mosterYster säger en lite annan påpassning på henne än andra som inte är fullt så mycket i blickfånget.

OFF TOPIC visserligen(och jag menar INTE att starta en diskussion om det här),
     men det där uttrycket om "var o en salig på sin tro"
    var väl ungefär vad Fredrik II av Preussen (också här en kunglig anknytning)
    sade angående religionsfrihet i hans land på 1700-talet: "i mitt land får var
    o en bli salig på sin tro". Dock tror jag inte det  stämmer, tror inte det är så enkelt.
    Den bästa tron måste ju vara den som bäst stämmer med verkligheten om
    våra existensiella villkor. Själv är jag tex troende kristen, men låt oss för skojs skull anta
    att jag har fel och att ateismen är sann. då skulle jag vara bättre orienterad i tillvaron
    om jag övergick till ateismen osv.Om det jag tror på inte är faktiskt sant blir jag inte
    salig på det i längden. Men detta är bara ett hypotetiskt exempel. Jag är som sagt
    troende kristen.
  • 071001

Jag tror inte att jag förstod ett svatt av vad du just skrev Sven Erik Johansson.

Ljusna, tro har vl inget med saken att göra .
    Kanske har MosterYster rätt (förbannat också!) i det hon skriver om att alla skulle rasa över att hon förde ett vinglas till munnen, men själv tycker jag ju att det är fånigt.

Svar på tråden Kronprinsessan GRAVID!!!