• Victoria86

Fraktfuskare på Tradera!

Ett otroligt irriterande moment med dessa fraktfuskare! Det innebär alltså folk som har tar ut en alldeles orimligt hög frakt för det de säljer. Jag kollade runt efter ett headset till min telefon, fanns massa annonser men de som gick ut snabbast låg det en frakt på 24 kr. Hur packar man ett headset om frakten blir 24 kr?! Tillslut hittade jag ett med frakt på 12 kr. Det var alldeles lagom. Samma sak med ett par tjusiga örhängen, 50 kr i frakt?! Wtf? Jag brukar alltid maila säljaren och fråga hur det kommer sig att frakten är så hög, men får sällan svar. De gånger jag också köper något med hög frakt brukar jag kolla att frakten på kuvertet stämmer med den angedda frakten.
    Kalla mig snål, men jag är student som har dåligt med pengar och tycker rätt ska vara rätt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-18 21:30
    Dessutom förstår jag inte varför personer använder sig av postens färdiga paket, de är svindyra och helt onödiga när man själv kan slå in paketet i en plastpåse och sätta en lapp med adress på!

• Svar på tråden Fraktfuskare på Tradera!
  • Iduns

jag använder ALLTID postens egna förbetalda kuvert OM inte det är någon liten grej alt. om inte köparen kontaktat mig innan h*n vunnit och bett om att få grejerna levererade i en påse tex...

Men jag gillar inte heller folk som ska ha 60 kr!!!!! för ett iphone skal???? det är galet.. om dom ska ha det får dom skriva vad som ingår i detta.. tex försäkring, fast jag är så snål så jag vägrar buda på sånna^^

• Victoria86
    Stealth skrev 2010-12-18 22:51:42 följande:
    Ja, och om du läser ordentligt och bara bjuder på de auktioner som passar dig så uppstår det fenomenet.
    Jag trodde i min enfald att folk ville betala en rimlig frakt för sin vara när de handlar på tradera. Men det kanske finns de som vill betala överpris för frakt, det är ju bra för de som tar ut det i så fall.

Men om man läser svaren ovan verkar det vara fler som tycker detta är irriterande, tur för mig. Jag framstår som värsta snåljåpen eftersom jag inte vill bli lurad.
  • Snowprincess
    Stealth skrev 2010-12-18 22:51:42 följande:
    Ja, och om du läser ordentligt och bara bjuder på de auktioner som passar dig så uppstår det fenomenet.
    My point exactly! Det är fortfarande ingen som tvingar någon att bjuda på en auktion där man inte accepterar fraktkostnaden?!
    TS, jag fattar fortfarande inte problemet? Känns det bättre för dig att betala 30:- för varan och 1:- för frakten, än 1:- för varan och 30:- för frakten?
    Och hur var det, du ville inte betala för en ev promenad till brevlådan? Vet du vad? Det finns faktiskt folk som inte ens har promenadavstånd till närmsta brevlåda, tänka sig va...
  • Eti

Jag blir irriterad på säljare som inte skriver ut någon fraktkostnad alls i auktionen utan skriver att de väger varan efter auktionens slut, varför är det så svårt att väga innan man lägger ut annonsen? Jag har budat på auktion en gång där frakten inte var utskriven och fick betala 100:- i frakt för en tröja som kom i en trasig påse, helt orimligt tycker jag,

• SoStylish

Jag tycker att det är extremt sniket att ta ut t.ex 60:- för något som kostar 12:- att skicka. Förut fick man ju inte ta ut extra frakt på Tradera men det verkar ha ändrat sig nu. Om en säljare inte vill sälja något för 1:- så varför lägger man då ut det för 1  

• Good Girl

Och så finns det de som bor på landet och måste ta bilen in till centrum för att posta saken. Då kostar ju bensinen också. Inte konstigt att man då väljer att lägga på några extra kronor på fraktpriset. Därmed inte sagt att det saknas snikna säljare... och köpare ;)

• Victoria86
    Snowprincess skrev 2010-12-19 10:35:22 följande:
    My point exactly! Det är fortfarande ingen som tvingar någon att bjuda på en auktion där man inte accepterar fraktkostnaden?!
    TS, jag fattar fortfarande inte problemet? Känns det bättre för dig att betala 30:- för varan och 1:- för frakten, än 1:- för varan och 30:- för frakten?
    Och hur var det, du ville inte betala för en ev promenad till brevlådan? Vet du vad? Det finns faktiskt folk som inte ens har promenadavstånd till närmsta brevlåda, tänka sig va...
    Nej, det handlar om att frakten ska överrensstämma med det som anges. Har du inte förstått det?
    Men varför ska jag betala för en promenad till brevlådan? Hur mäter man kostnaden till det? Nu har jag gått 500 m, då blir det 5 kr extra i frakt? Eller vadå? Nej, det betalar jag inte för.
  • Victoria86
    Eti skrev 2010-12-19 10:45:11 följande:

Jag blir irriterad på säljare som inte skriver ut någon fraktkostnad alls i auktionen utan skriver att de väger varan efter auktionens slut, varför är det så svårt att väga innan man lägger ut annonsen? Jag har budat på auktion en gång där frakten inte var utskriven och fick betala 100:- i frakt för en tröja som kom i en trasig påse, helt orimligt tycker jag,

Fräckt som attans. Skulle lämnat dåligt omdöme.
    SoStylish skrev 2010-12-19 10:50:15 följande:
    Jag tycker att det är extremt sniket att ta ut t.ex 60:- för något som kostar 12:- att skicka. Förut fick man ju inte ta ut extra frakt på Tradera men det verkar ha ändrat sig nu. Om en säljare inte vill sälja något för 1:- så varför lägger man då ut det för 1  
    Här är det jag vill ha sagt. Tack :)
  • Snowprincess
    Victoria86 skrev 2010-12-19 10:50:57 följande:
    Nej, det handlar om att frakten ska överrensstämma med det som anges. Har du inte förstått det?
    Men varför ska jag betala för en promenad till brevlådan? Hur mäter man kostnaden till det? Nu har jag gått 500 m, då blir det 5 kr extra i frakt? Eller vadå? Nej, det betalar jag inte för.
    Läs inlägget ovan. Det finns de som måste ta bilen en bra bit, och det kostar! Men återigen: Accepterar du inte fraktkostnaden så är det ingen som tvingar dig att buda! Herregud att det ska vara så svårt att fatta?? Bjuder du på varor du inte är intresserad av också, och sen gnäller om att det är fel sorts vara?
  • SoStylish
    Good Girl skrev 2010-12-19 10:50:31 följande:
    Och så finns det de som bor på landet och måste ta bilen in till centrum för att posta saken. Då kostar ju bensinen också. Inte konstigt att man då väljer att lägga på några extra kronor på fraktpriset. Därmed inte sagt att det saknas snikna säljare... och köpare ;)
    Ja, för folk som bor på landet åker väl aaaldrig in till centrum annars om det inte är för att posta paket? Skriv då hellre i auktionen att frakten kanske tar några dagar extra på grund av att det är en bit till närmsta brevlåda!
Svar på tråden Fraktfuskare på Tradera!