• Victoria86

Fraktfuskare på Tradera!

Ett otroligt irriterande moment med dessa fraktfuskare! Det innebär alltså folk som har tar ut en alldeles orimligt hög frakt för det de säljer. Jag kollade runt efter ett headset till min telefon, fanns massa annonser men de som gick ut snabbast låg det en frakt på 24 kr. Hur packar man ett headset om frakten blir 24 kr?! Tillslut hittade jag ett med frakt på 12 kr. Det var alldeles lagom. Samma sak med ett par tjusiga örhängen, 50 kr i frakt?! Wtf? Jag brukar alltid maila säljaren och fråga hur det kommer sig att frakten är så hög, men får sällan svar. De gånger jag också köper något med hög frakt brukar jag kolla att frakten på kuvertet stämmer med den angedda frakten.
    Kalla mig snål, men jag är student som har dåligt med pengar och tycker rätt ska vara rätt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-18 21:30
    Dessutom förstår jag inte varför personer använder sig av postens färdiga paket, de är svindyra och helt onödiga när man själv kan slå in paketet i en plastpåse och sätta en lapp med adress på!

• Svar på tråden Fraktfuskare på Tradera!
  • 2babiesmom

Jag säger bara en sak: BUD INTE om du inte accepterar fraktkostnaden. Så enkelt är det!!!

Man är ju dum i huvudet om man sitter och budar på nåt där man tycker frakten är för hög. Vem gör så? Jo många! O så ska de maila sen och diskutera fraktkostnaden sen! Trött på såna.

• Förälskad

Man betalar en avgift till tradera, en sk. auktionsavgift. Om man vill slippa det så kan man istället höja fraktsumman och ha ett lågt utrop. Det är därför man sätter en hög fraktsumma.

Ibland kan man få någonting för 1 kr, frakten är lite högre, men den totala summan för det man budat fram är helt klart värt det. Förstår ni?

• frökenelisabeth
    Fuckyou skrev 2010-12-19 21:51:52 följande:
    Ja men det är fortfarande skillnad på frakt och porto, frakten är kostnaden från dörr till dörr, porto är kostnaden för frimärken.

Nej det kanske inte är lätt att uppskatta rimligt fraktpris men då får man överväga om man tycker att det är värt priset som säljaren vill ha.
    Det är inte tillåtet enligt tradera att sätta i system att tjäna pengar på frakten i stället för auktionspriset.

Jag är inte dum i huvudet, jag vet skillnaden mellan frakt och porto. När en auktion är vunnen kan man också se var folk bor, och de flesta har inte så vansinnigt långt till postlådan att de måste ta bilen dit. En plastpåse med lite tejp kostar inte 20 kr.

Folk får gärna ta ut extra för emballage och transport till post om man nu  har dessa kostnader och tycker det är seriöst (jag tycker det inte). Men har man INTE haft dessa kostnader (vilket är rätt lätt att avgöra sannolikheten för) så ska man inte ta betalt för det heller. Det är ren och skär fusk, då har man utnyttjat köparen. Det kan väl inte vara så svårt att förstå?
  • Joddan

Jag skriver ofta för låg frakt och får betala mellanskillnaden själv, mig själv att dömma såklart eftersom jag inte gått till posten och kollat först. En gång tog jag 5-6 kronor för mycket och då mailade jag köparen om hennes kontonr och förde tillbaka. Hon blev glad iaf

• frökenelisabeth
    Joddan skrev 2010-12-19 22:09:21 följande:
    Jag skriver ofta för låg frakt och får betala mellanskillnaden själv, mig själv att dömma såklart eftersom jag inte gått till posten och kollat först. En gång tog jag 5-6 kronor för mycket och då mailade jag köparen om hennes kontonr och förde tillbaka. Hon blev glad iaf
    well done you! Så gör en seriös säljare tycker jag.

Men har du ingen hushållsvåg så du kan kolla vad sakerna väger hemma?
  • iaseia

Jag är beredd på att hålla med dig till viss del, men alltså om någon skrivit att frakten kostar 50:- och man har gått med på det = lagt ett bud så är de väl inget att tjaffsa om.
    Men om någon skriver att frakten går på 12kronor man betalar, och sen får man ett mail som säger att säljaren har skickat varan till ett högre frakt pris och kräver att man sätter in extra pengar fast man inte godkänt det
    eller de som faktiskt skriver ett pris på frakten men faktiskt inte använder hela...

men sen är de ju också så att frakt inte bara är porto, utan en del tar ju även ut en avgift för att de använder tex kuvert, påsar, bubbelplast eller liknande... och den avgiften lägger de i fraktavgiften.

• Nightmare
    iaseia skrev 2010-12-19 22:13:37 följande:
    men sen är de ju också så att frakt inte bara är porto, utan en del tar ju även ut en avgift för att de använder tex kuvert, påsar, bubbelplast eller liknande... och den avgiften lägger de i fraktavgiften.
    Nej för frakt är inte bara porto...
  • Joddan

Jo men ibland packar jag dåligt (eller har udda formade varor) så det blir skymmande (heter det så??) så lägger det på extra om paketet är oformligt . Men det är inte så farligt tycker jag, my self to blame som sagt .

• hemljuvahem
    2babiesmom skrev 2010-12-19 21:58:53 följande:
    Jag säger bara en sak: BUD INTE om du inte accepterar fraktkostnaden. Så enkelt är det!!!

Man är ju dum i huvudet om man sitter och budar på nåt där man tycker frakten är för hög. Vem gör så? Jo många! O så ska de maila sen och diskutera fraktkostnaden sen! Trött på såna.
    Men om du läser lite så är det inte där problemet ligger.. man accepterar frakten i fråga om pengarna går till frakt och inte rakt i kassan på säljaren.. dvs betalar jag för 24kr så ska det vara porto på 24kr också.. inte 12
  • hemljuvahem
    Fuckyou skrev 2010-12-19 21:57:07 följande:
    Frakten är den kostnaden som utgör förflyttningen av föremålet från punkt A till punkt B, huruvida de innehåller förpackningsmaterial eller bensin är upp till säljaren.

Administrativa kostnader är inget som har på tradera att göra om man driver ett litet hobbyföretag genom att sälja på tradera får man helt enkelt höja sina priser om det behövs för att gå runt.
    Om du ska ha 25 spänn extra för att ta dig till en brevlåda, ja då är du både lat OCH snål.
    Läser man Traderas regler så är det förbjudet att göra på detta sätt..

Frakt är alltså INTE förpackningsmateriel vilket jag inte fattar mig på. Sen när kan man inte bjuda på en plastpåse och lite tejp. Majoriteten av auktionerna på Trader ÄR kläder och behöver inte emballeras med bubbelplast ändå.
Svar på tråden Fraktfuskare på Tradera!