• Victoria86

Fraktfuskare på Tradera!

Ett otroligt irriterande moment med dessa fraktfuskare! Det innebär alltså folk som har tar ut en alldeles orimligt hög frakt för det de säljer. Jag kollade runt efter ett headset till min telefon, fanns massa annonser men de som gick ut snabbast låg det en frakt på 24 kr. Hur packar man ett headset om frakten blir 24 kr?! Tillslut hittade jag ett med frakt på 12 kr. Det var alldeles lagom. Samma sak med ett par tjusiga örhängen, 50 kr i frakt?! Wtf? Jag brukar alltid maila säljaren och fråga hur det kommer sig att frakten är så hög, men får sällan svar. De gånger jag också köper något med hög frakt brukar jag kolla att frakten på kuvertet stämmer med den angedda frakten.
    Kalla mig snål, men jag är student som har dåligt med pengar och tycker rätt ska vara rätt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-18 21:30
    Dessutom förstår jag inte varför personer använder sig av postens färdiga paket, de är svindyra och helt onödiga när man själv kan slå in paketet i en plastpåse och sätta en lapp med adress på!

• Svar på tråden Fraktfuskare på Tradera!
  • hmcc
    Koppkaka skrev 2010-12-19 17:24:52 följande:
    Fast samtidigt så är det väl också SÄLJARENS problem om det kostar att ta sig till/från stället där man skickar ifrån. Att ta med bensinkostnad osv i fraktpriset är oerhört snålt, skit då i att sälja på tradera isåfall om du inte kan skänka dom pengarna. Det man köper på Tradera är man oftast inte i något störtbehov av, så hade säljaren berättat för mig att han/hon tog betalt för bensinen i frakten så hade jag blivit riktigt irriterad. Det känns väldigt småsint och snålt.
    Snålt är väl isf när man inte kan åka och hämta det man köpt?

Ja jag vet att det förmodligen skulle kosta en förmögenhet men resonemanget är detsamma.

Jag har många gånger fått köra i ett enda ärende, att posta något som något vunnit då jag alltid vill få iväg det samma dag.

Det har ibland kostat lika mycket att köra som varan är värd, snålt? nej då är det bättre jag kastar sakerna än säljer dom.
  • Koppkaka
    hmcc skrev 2010-12-19 21:35:11 följande:
    Snålt är väl isf när man inte kan åka och hämta det man köpt?

Ja jag vet att det förmodligen skulle kosta en förmögenhet men resonemanget är detsamma.

Jag har många gånger fått köra i ett enda ärende, att posta något som något vunnit då jag alltid vill få iväg det samma dag.

Det har ibland kostat lika mycket att köra som varan är värd, snålt? nej då är det bättre jag kastar sakerna än säljer dom.
    Det är ditt problem eftersom du har valt att sälja varan, och är förhoppningsvis medveten om kostnaderna som tillkommer runtomkring. Du kan omöjligt jämföra det med att jag som köpare ska åka kanske 100 mil för att hämta varan hos dig, väldigt naivt tänkande.
  • hmcc
    Victoria86 skrev 2010-12-19 20:23:20 följande:
    Fast om det står 24 kr i frakt och det sitter frimärken för 12 kr på paketet blir jag lurad. De lurar säljaren mig på 12 kr. Och det gör mig upprörd.
    Och ingen har lurat dig, har du köpt något där gått med på en viss frakt och den inte kostar det så är du inte lurad.

Jag fick en vara lämnad av säljaren då denne ändå skulle åka förbi min stad jag hade redan betalt 24 i frakt...inga frimärken alls mao men den låg i lådan nästa dag och det var inga frimärken alls jag måste ha varit jättelurad.
  • hmcc
    Koppkaka skrev 2010-12-19 21:37:24 följande:
    Det är ditt problem eftersom du har valt att sälja varan, och är förhoppningsvis medveten om kostnaderna som tillkommer runtomkring. Du kan omöjligt jämföra det med att jag som köpare ska åka kanske 100 mil för att hämta varan hos dig, väldigt naivt tänkande.
    Men om det står en summa så struntar jag i om dom så har promenaerat hem till mig eller om varan åkt flyg.

Jag har gått med på att hur dom än gör så är det som står där jag får betala, vill jag inte det så budar jag inte.

Det har stoppat mig många gånger då folk tar ut i överkant men då får dom mao färre som budar.

Jag räknar alltid om varan är värd den totala summan inkl frakt är det inte det så köper jag den inte, superenkelt.
  • Koppkaka
    hmcc skrev 2010-12-19 21:42:19 följande:
    Men om det står en summa så struntar jag i om dom så har promenaerat hem till mig eller om varan åkt flyg.

Jag har gått med på att hur dom än gör så är det som står där jag får betala, vill jag inte det så budar jag inte.

Det har stoppat mig många gånger då folk tar ut i överkant men då får dom mao färre som budar.

Jag räknar alltid om varan är värd den totala summan inkl frakt är det inte det så köper jag den inte, superenkelt.
    Ja, men nu var det inte det du pratade om nyss. Utan att det var samma resonemang att jag ska åka och hämta en vara som att folk tar betalt för kostnader som tillkommer per automatik när man väljer att sälja något, vilket jag fortfarande inte förstår hur du fick till samma sak, men skit samma.
    Hur du gör när du budar på Tradera är upp till dig. Det var inte det tråden handlade om från början. Dessutom är det flera i den här tråden som berättat om när folk lurat dom på pengarna.

Nu ska jag se på TV.
  • hemljuvahem
    bubbelmaja skrev 2010-12-19 18:06:15 följande:
    I det läget borde man ha rätt att vägra va? Det är ju ett typ av avtalsbrott tycker jag. Om jag bjuder under förutsättning att det kostar 50 kr att skicka ska jag inte betala 84. När jag själv gjort fel, vilket sällan händer då jag väger färdigpackade paket innan jag lägger ut dem, så står jag för det själv. 
    Jamen exakt.. har de skrivit i annonsen att dem inte vet exakt frakt så är det en sak men detta kom som en smärre chock. Jag räknar ju med fraktavgiften i slutsumman, är det för hög frakt budar jag helt enkelt inte.

Har hänt mig en gång och då stod jag för det själv, precis som man bör.
    SoStylish skrev 2010-12-19 17:57:53 följande:
    För att inte tala om alla olagliga märkeskopior som säljs på  Tradera. Och att folk dessutom kan betala en tusing för en ful plastväska från Thailand med LV's eller Guccis logotyper på. Har mailat Tradera hur många gånger som helst och anmält olagliga auktioner men ingenting händer. Tradera vill bara tjäna pengar!

Precis som många "fraktfuskare" också vill ;)
    Ja fy, det är äckligt vad mycket kopior som nedlusar sajten nuförtiden.. Så uppenbart också? Hallå varför lägger folk liksom 1000 spänn på en kopia; Tror dem kanske att den ÄR äkta bara för att den inte kostar 129.. stackare
  • frökenelisabeth

Ni som säger "låt bli att buda då om du inte accepterar fraktpriset" - det är ju inte alltid lätt som köpare att avgöra fraktpriset heller, man kan ha på känn att portot är för högt, men man vet ju sällan exakt vad det man köper väger.

Jag köpte ett par shorts där frakten var satt till 45 kr. Fick hem en plastpåse med tjep, frankerad med 24 kr. Jag mailade och frågade varför, och skrev att jag funderade på att nämna det i omdömet, men att jag ville kolla med henne först om det fanns någon anledning.

Hon erbjöd sig direkt att sätta tillbaka pengarna, men det tyckte jag inte var lönt. Jag kände mig nöjd med ett svar och en ursäkt.

• hemljuvahem
    Fuckyou skrev 2010-12-19 20:48:16 följande:
    Nej du har inte blivit lurad efter som det är skillnad på frakt och porto!

Hade det stått 24kr i porto och sedan skickat med 12kr i porto hade du blivit lurad!
    Frakt är altlså frakt och inte några mtf administrationskostnader..Okej om det handlar om bensinkostnad för att någon ska åka hem till en men något annat godtar jag bara inte.

Ska sådan tatterier tas med behöver man inte sälja alternativt lägga upp lite saker av värde så man får några kronor för dem istället för att lura folk på pengar.
  • Nightmare
    frökenelisabeth skrev 2010-12-19 21:49:27 följande:
    Ni som säger "låt bli att buda då om du inte accepterar fraktpriset" - det är ju inte alltid lätt som köpare att avgöra fraktpriset heller, man kan ha på känn att portot är för högt, men man vet ju sällan exakt vad det man köper väger.

Jag köpte ett par shorts där frakten var satt till 45 kr. Fick hem en plastpåse med tjep, frankerad med 24 kr. Jag mailade och frågade varför, och skrev att jag funderade på att nämna det i omdömet, men att jag ville kolla med henne först om det fanns någon anledning.

Hon erbjöd sig direkt att sätta tillbaka pengarna, men det tyckte jag inte var lönt. Jag kände mig nöjd med ett svar och en ursäkt.
    Ja men det är fortfarande skillnad på frakt och porto, frakten är kostnaden från dörr till dörr, porto är kostnaden för frimärken.

Nej det kanske inte är lätt att uppskatta rimligt fraktpris men då får man överväga om man tycker att det är värt priset som säljaren vill ha.
  • Nightmare
    hemljuvahem skrev 2010-12-19 21:50:20 följande:
    Frakt är altlså frakt och inte några mtf administrationskostnader..Okej om det handlar om bensinkostnad för att någon ska åka hem till en men något annat godtar jag bara inte.

Ska sådan tatterier tas med behöver man inte sälja alternativt lägga upp lite saker av värde så man får några kronor för dem istället för att lura folk på pengar.
    Frakten är den kostnaden som utgör förflyttningen av föremålet från punkt A till punkt B, huruvida de innehåller förpackningsmaterial eller bensin är upp till säljaren.

Administrativa kostnader är inget som har på tradera att göra om man driver ett litet hobbyföretag genom att sälja på tradera får man helt enkelt höja sina priser om det behövs för att gå runt.
Svar på tråden Fraktfuskare på Tradera!