• Victoria86

Fraktfuskare på Tradera!

Ett otroligt irriterande moment med dessa fraktfuskare! Det innebär alltså folk som har tar ut en alldeles orimligt hög frakt för det de säljer. Jag kollade runt efter ett headset till min telefon, fanns massa annonser men de som gick ut snabbast låg det en frakt på 24 kr. Hur packar man ett headset om frakten blir 24 kr?! Tillslut hittade jag ett med frakt på 12 kr. Det var alldeles lagom. Samma sak med ett par tjusiga örhängen, 50 kr i frakt?! Wtf? Jag brukar alltid maila säljaren och fråga hur det kommer sig att frakten är så hög, men får sällan svar. De gånger jag också köper något med hög frakt brukar jag kolla att frakten på kuvertet stämmer med den angedda frakten.
    Kalla mig snål, men jag är student som har dåligt med pengar och tycker rätt ska vara rätt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-18 21:30
    Dessutom förstår jag inte varför personer använder sig av postens färdiga paket, de är svindyra och helt onödiga när man själv kan slå in paketet i en plastpåse och sätta en lapp med adress på!

• Svar på tråden Fraktfuskare på Tradera!
  • First time

Själv lider jag av att jag ibland tagit ut för lite frakt pga att man inte tänkt på att det varit skrymmande men då har jag "bjudit" på det. 

Sen säger jag som många andra i den här tråden, är frakten för hög för din smak så buda inte. Har man sålt några gånger på Tradera så lär man sig på ett ungefär hur mycket frakten ligger på för tex ett linne, en tröja eller så

• Snowprincess
    Victoria86 skrev 2010-12-18 21:44:08 följande:
    Ja folk får väl prissätta hur de vill, men de ska ge fan i att lura mig på pengar. Isf får de lägga så mycket som det är angett att frakten ska vara. De kan inte skriva 24 kr i frakt och sen bara ha frimärken för 12 kr. Det är inte mitt problem att de inte bor nära en brevlåda.

Jag skiter fullständigt i vad man gör på ebay, nu snackar jag om tradera.
    Men vadå lura dig på pengar?? Är det någon som TVINGAR dig att bjuda på prylen kanske? Accepterar du inte fraktkostnaden så är det väl bara att skita i det? Det är inte säljarens problem att du anser att alla som säljer på tradera ska bo nära en brevlåda heller....

Tradera är svenska ebay. Same shit.
  • Victoria86
    Snowprincess skrev 2010-12-18 21:53:34 följande:
    Men vadå lura dig på pengar?? Är det någon som TVINGAR dig att bjuda på prylen kanske? Accepterar du inte fraktkostnaden så är det väl bara att skita i det? Det är inte säljarens problem att du anser att alla som säljer på tradera ska bo nära en brevlåda heller....

Tradera är svenska ebay. Same shit.
    Det är att lura någon om man tar ut ett fraktkostnad som är större än vad som anges. När jag budar kanske jag inte är medveten om att fraktkostnaden är för hög, har hänt ett antal gånger.

Fast nu pratar vi fortfarande om tradera, inte ebay. Släpp det.
  • Teskedsmamman
    Victoria86 skrev 2010-12-18 21:49:38 följande:
    Fast seriöst, ett headset har inte en emballagekostnad på 12 kr.
    Varför reta upp sig på någonting alls egentligen när det finns så mycket elände i världen? Varför inte vara nöjd med allt eftersom det finns så många nödvändiga saker att reta upp sig för?
    Eller så vill man bara få något ur sig, onödigt eller ej. För mig kanske det är viktigt?
    Men alla går inte minutiöst på vad det kostar, vill de ta 12 spänn i emballage så får de göra det, även om det bara är en ica-kasse, jag tycker själv det är förkastligt, men tycker samtidigt att det är upp til lvar och en hur de vill göra och vad det kommer stå i deras omdömen.

Jag skriver alltid dyr frakt om det kostar mer än gällande portotabell t ex.

Förövrigt tycker jag du resonerar en smula tramsigt, du får vräka ur dig vadsom helst om "emballagefusk" men jag får inte tycka att du överdriver? Eller? Bara en som får tycka?!
    4 killar!! - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Stealth
    Victoria86 skrev 2010-12-18 21:56:57 följande:
    Det är att lura någon om man tar ut ett fraktkostnad som är större än vad som anges. När jag budar kanske jag inte är medveten om att fraktkostnaden är för hög, har hänt ett antal gånger.

Fast nu pratar vi fortfarande om tradera, inte ebay. Släpp det.
    fast tradera är ebay Oskyldig Till Förstasidan
  • Victoria86
    Teskedsmamman skrev 2010-12-18 21:58:26 följande:
    Men alla går inte minutiöst på vad det kostar, vill de ta 12 spänn i emballage så får de göra det, även om det bara är en ica-kasse, jag tycker själv det är förkastligt, men tycker samtidigt att det är upp til lvar och en hur de vill göra och vad det kommer stå i deras omdömen.

Jag skriver alltid dyr frakt om det kostar mer än gällande portotabell t ex.

Förövrigt tycker jag du resonerar en smula tramsigt, du får vräka ur dig vadsom helst om "emballagefusk" men jag får inte tycka att du överdriver? Eller? Bara en som får tycka?!
    Jag vräker ur mig vad jag vill, sen får ni vräka ur er vad ni vill. Var har jag sagt att ni inte får göra det? Tycker dock det är onödigt att börja snacka om ebay när det är tradera jag är irriterad på.

www.familjeliv.se/Forum-5-88/m54697015-3.html

Hittade en tråd som liknade min egen, där en person säger att man inte får ta ut orimligt hög fraktkostnad. Hoppas verkligen det stämmer och att folk slutar med det i så fall.
  • Victoria86
    Stealth skrev 2010-12-18 21:59:59 följande:
    fast tradera är ebay Oskyldig 
    ja fast om de gör fel på ebay är det väl inte sagt att man ska göra fel på tradera också? eller har jag fattat fel?
  • Stealth
    Victoria86 skrev 2010-12-18 22:02:26 följande:
    Jag vräker ur mig vad jag vill, sen får ni vräka ur er vad ni vill. Var har jag sagt att ni inte får göra det? Tycker dock det är onödigt att börja snacka om ebay när det är tradera jag är irriterad på.

www.familjeliv.se/Forum-5-88/m54697015-3.html

Hittade en tråd som liknade min egen, där en person säger att man inte får ta ut orimligt hög fraktkostnad. Hoppas verkligen det stämmer och att folk slutar med det i så fall.
    Det står ju på traderas hemsida, och man får ta ut precis hur mycket man vill i frakt det finns inga lagar eller bestämmelser mot det vad jag kan se:

Försök inte tjäna pengar på frakten. Köpare på Tradera har bra koll på vad som är en rimlig kostnad för frakt. En orimlig fraktkostnad kan leda till färre bud och i slutändan en missnöjd köpare.
  • Stealth
    Victoria86 skrev 2010-12-18 22:04:29 följande:
    ja fast om de gör fel på ebay är det väl inte sagt att man ska göra fel på tradera också? eller har jag fattat fel?
    Det är samma företag, och samma regler som gäller, så det finns ingen skillnad.
  • Victoria86
    Stealth skrev 2010-12-18 22:10:35 följande:
    Det är samma företag, och samma regler som gäller, så det finns ingen skillnad.
    Ja och i den andra tråden sa ngn att reglerna är att man inte få ta höga fraktrpiser, då är det väl onödigt att ta upp ebay där de tydligen bryter mot reglerna? Eller?
Svar på tråden Fraktfuskare på Tradera!