• Victoria86

Fraktfuskare på Tradera!

Ett otroligt irriterande moment med dessa fraktfuskare! Det innebär alltså folk som har tar ut en alldeles orimligt hög frakt för det de säljer. Jag kollade runt efter ett headset till min telefon, fanns massa annonser men de som gick ut snabbast låg det en frakt på 24 kr. Hur packar man ett headset om frakten blir 24 kr?! Tillslut hittade jag ett med frakt på 12 kr. Det var alldeles lagom. Samma sak med ett par tjusiga örhängen, 50 kr i frakt?! Wtf? Jag brukar alltid maila säljaren och fråga hur det kommer sig att frakten är så hög, men får sällan svar. De gånger jag också köper något med hög frakt brukar jag kolla att frakten på kuvertet stämmer med den angedda frakten.
    Kalla mig snål, men jag är student som har dåligt med pengar och tycker rätt ska vara rätt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-18 21:30
    Dessutom förstår jag inte varför personer använder sig av postens färdiga paket, de är svindyra och helt onödiga när man själv kan slå in paketet i en plastpåse och sätta en lapp med adress på!

• Svar på tråden Fraktfuskare på Tradera!
  • Victoria86
    SoStylish skrev 2010-12-19 10:58:00 följande:
    Ja, för folk som bor på landet åker väl aaaldrig in till centrum annars om det inte är för att posta paket? Skriv då hellre i auktionen att frakten kanske tar några dagar extra på grund av att det är en bit till närmsta brevlåda!
  • seejtaan
    SoStylish skrev 2010-12-19 10:58:00 följande:
    Ja, för folk som bor på landet åker väl aaaldrig in till centrum annars om det inte är för att posta paket? Skriv då hellre i auktionen att frakten kanske tar några dagar extra på grund av att det är en bit till närmsta brevlåda!
    är man i snabbt behov av pengar (vilket en del människor är) så vill man få iväg vara gärna samma dag som auktionen slutat.

varför bryr sig folk öht? låt bli att buda om du är för snål för att betala den faktiska fraktkostnaden.
  • SoStylish

Det handlar inte om att vara snål. Jag tycker att det är fräckt att tjäna pengar på fraktkostnaden helt enkelt. Jag bjuder inte på auktioner som har en helt orimlig frakt just för att jag tycker att det är fult att sälja på det viset.

Och den faktiska fraktkostnaden borde ju då vara den kostnaden som posten tar ut för att skicka brevet/paketet. Varför ska andra människor behöva betala era promenader eller bensinkostnader? Det är ingen som har tvingat dig att sälja saker på Tradera så varför ska då andra behöva sponsra er med bensinpengar?

Jag har själv sålt saker på Tradera till och från och jag har en 10-15 minuters bilresa till Posten men inte tar jag pengar av mina köpare för den kostnaden.

Jag förstår att det uppenbarligen finns folk som resonerar annorlunda men det är såhär jag tycker kort och gott!

• seejtaan
    SoStylish skrev 2010-12-19 11:05:58 följande:
    Det handlar inte om att vara snål. Jag tycker att det är fräckt att tjäna pengar på fraktkostnaden helt enkelt. Jag bjuder inte på auktioner som har en helt orimlig frakt just för att jag tycker att det är fult att sälja på det viset.

Och den faktiska fraktkostnaden borde ju då vara den kostnaden som posten tar ut för att skicka brevet/paketet. Varför ska andra människor behöva betala era promenader eller bensinkostnader? Det är ingen som har tvingat dig att sälja saker på Tradera så varför ska då andra behöva sponsra er med bensinpengar?

Jag har själv sålt saker på Tradera till och från och jag har en 10-15 minuters bilresa till Posten men inte tar jag pengar av mina köpare för den kostnaden.

Jag förstår att det uppenbarligen finns folk som resonerar annorlunda men det är såhär jag tycker kort och gott!
    men man tjänar inte pengar om man tar 25kr i frakt om det kostar 12kr (frimärken) och blir en mil till och från brevlådan. man går snarare back eftersom man räknar ungefär på att en bil kostar 20-25kr/milen.

men man fraktar den från hemmet till posten och i mitt scenario ovan ser jag det inte som fel.
  • Nightmare

Tradera ingår i Ebay och har därför samma regler
    Om man inte vill betala dyr frakt så behöver man inte buda utan får skylla sig själv om man accepterar fraktkostnaden.
    I frakt kostnaden ingår allt som tar varan mellan säljarens bostad till köparens bostad, dvs bilresa till posten osv. PORTO kallas kostnaden för postens tjänster t.ex frimärken.

Att skicka med postens förfrankerade kuvert är väldigt bra för då finns det väldigt lite att tjafsa om.

• Snowprincess
    SoStylish skrev 2010-12-19 11:05:58 följande:

Den faktiska fraktkostnaden borde väl rimligtvis vara det som varan kostar att frakta från säljaren till köparen? Återigen; vill ni inte betala vad det kostar att förflytta varan så har ni väl tre alternativ?
    1. Skit i att köpa varan?
    2. Betala vad det kostar att frakta den door-to-door?
    3. Hämta varan själv hos säljaren?
  • Tutilure
    Eti skrev 2010-12-19 10:45:11 följande:

Jag blir irriterad på säljare som inte skriver ut någon fraktkostnad alls i auktionen utan skriver att de väger varan efter auktionens slut, varför är det så svårt att väga innan man lägger ut annonsen? Jag har budat på auktion en gång där frakten inte var utskriven och fick betala 100:- i frakt för en tröja som kom i en trasig påse, helt orimligt tycker jag,

Jag gör så eftersom jag oftast inte hinner kolla upp det innan. Jag har ingen våg hemma och måste alltså gå till Postens serviceställe och det gör jag inte i onödan, dvs inte förrän jag vet att varan är såld.
    Men jag tar aldrig ut mer än vad Posten tar och naturligtvis inget för emballaget.

Sen kunde du ju ha pratat med säljaren när du köpte den tröjan. Jag har gjort så om jag har tyckt att frakten har varit orimligt hög att jag har bett att de har frankerat vad jag tycker vore rimligt och att det sen är på min risk. Har aldrig varit något problem.
    Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Makka Pakka

Jag är också noga med frakten. Frågar innan varför frakten är så dyr om jag är intresserad av varan och räknar frimärken när paketet kommer fram.. hatar att bli lurad!

En sak till.. Är det bara jag som tycker att man ska som säljare erbjuda den billigaste fraktalternativet?
    T.ex en vara som kostar 12 kr att skicka via Posten, skickas istället med Schenker för 37 kr eller färdig frankeradpåse för typ 30 kr (vet ej priserna på det..) borde man ju kunna få skickas med Posten om man ifrågasätter.

Jag får så sura svar tillbaka att "jag vill bara använda Schenker så det så!!" eller "Nä, jag vill bara använda förfrankerade påsar och inget annat!! Punkt slut"

Jag har faktiskt slutat buda på sånna som inte kompromissar eller vägrar svara.. det är inte värt det!

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ BF 110607 ♥♥♥
  • hmcc

Har bara läst TS.

Frakten står ju i tradera, du blir liksom inte lurad.

Tänk på att den som skickar kanske måste ta sig med bil till ett ställe där saken ska skickas ifrån.

Så är det för mig, jag skickar bara om jag har ett ärende (det finns inget ställe härifrån med gångavstånd)

Skulle jag skicka nåt och den som köper det skulle betala vad det EGENTLIGEN kostar att ta sig med bil till affär och posta skulle det bli väldigt dyrt.

• vipsan
    Victoria86 skrev 2010-12-18 21:44:08 följande:
    Ja folk får väl prissätta hur de vill, men de ska ge fan i att lura mig på pengar. Isf får de lägga så mycket som det är angett att frakten ska vara. De kan inte skriva 24 kr i frakt och sen bara ha frimärken för 12 kr. Det är inte mitt problem att de inte bor nära en brevlåda.

Jag skiter fullständigt i vad man gör på ebay, nu snackar jag om tradera.
    Men det är väl ändå ditt problem om du väljer att lägga ett bud. Bud=att acceptera fraktvillkoren.
Svar på tråden Fraktfuskare på Tradera!