• Victoria86

Fraktfuskare på Tradera!

Ett otroligt irriterande moment med dessa fraktfuskare! Det innebär alltså folk som har tar ut en alldeles orimligt hög frakt för det de säljer. Jag kollade runt efter ett headset till min telefon, fanns massa annonser men de som gick ut snabbast låg det en frakt på 24 kr. Hur packar man ett headset om frakten blir 24 kr?! Tillslut hittade jag ett med frakt på 12 kr. Det var alldeles lagom. Samma sak med ett par tjusiga örhängen, 50 kr i frakt?! Wtf? Jag brukar alltid maila säljaren och fråga hur det kommer sig att frakten är så hög, men får sällan svar. De gånger jag också köper något med hög frakt brukar jag kolla att frakten på kuvertet stämmer med den angedda frakten.
    Kalla mig snål, men jag är student som har dåligt med pengar och tycker rätt ska vara rätt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-18 21:30
    Dessutom förstår jag inte varför personer använder sig av postens färdiga paket, de är svindyra och helt onödiga när man själv kan slå in paketet i en plastpåse och sätta en lapp med adress på!

• Svar på tråden Fraktfuskare på Tradera!
  • dacca

Jag sålde en skiva på tradera förut och hade 24:- i fraktavgift (den vägde över 100 gram) och frankerade också för 24:-. På mitt omdöme skrev sen köparen att jag använt orimligt hög frakt. DET tyckte jag var irriterande!
    För det första visste köparen redan innan vad frakten låg på, och så var den också frankerad med 4 frimärken...

• Embla

Jag tycker att det är okej att ta ut några kronor extra i frakt, speciellt om säljaren använder tex fodrade kuvert, men inte dubbelt eller tredubbelt (eller mer som vissa faktiskt gör). Jag låter bli att buda på sådana auktioner, helt enkelt.

Jag köpte papper av en säljare en gång som tog ut typ 10kr extra i frakt, och hon skickade i tidningspapper och plastpåse. Papprena var fuktiga när de kom fram. Sådana säljare får aldrig full pott av mig på omdömet.

Om frakten är mer än 50kr brukar jag maila säljaren och säga att jag förutsätter att varan skickas rekommenderat pga fraktpriset. Ännu har ingen säljare sagt emot mig.

• seejtaan
    frökenelisabeth skrev 2010-12-19 22:05:52 följande:
    Det är inte tillåtet enligt tradera att sätta i system att tjäna pengar på frakten i stället för auktionspriset.

Jag är inte dum i huvudet, jag vet skillnaden mellan frakt och porto. När en auktion är vunnen kan man också se var folk bor, och de flesta har inte så vansinnigt långt till postlådan att de måste ta bilen dit. En plastpåse med lite tejp kostar inte 20 kr.

Folk får gärna ta ut extra för emballage och transport till post om man nu  har dessa kostnader och tycker det är seriöst (jag tycker det inte). Men har man INTE haft dessa kostnader (vilket är rätt lätt att avgöra sannolikheten för) så ska man inte ta betalt för det heller. Det är ren och skär fusk, då har man utnyttjat köparen. Det kan väl inte vara så svårt att förstå?
    det kan kosta 20kr om man måste köpa tejp.
  • Leija
    hemljuvahem skrev 2010-12-19 23:50:54 följande:
    Om du ska ha 25 spänn extra för att ta dig till en brevlåda, ja då är du både lat OCH snål.
    Läser man Traderas regler så är det förbjudet att göra på detta sätt..

Frakt är alltså INTE förpackningsmateriel vilket jag inte fattar mig på. Sen när kan man inte bjuda på en plastpåse och lite tejp. Majoriteten av auktionerna på Trader ÄR kläder och behöver inte emballeras med bubbelplast ändå.
    Det finns olika sätt för säljaren att skicka det som du köpt, och oftast är det du som köpare som betalar frakten. Information om fraktsätt och fraktkostnad finns angivet i annonsen, eller i objektsbeskrivningen.

I och med att du lägger ett bud eller köper till fast pris accepterar du den fraktkostnad som säljaren uppgett i annonsen, även om den skiljer sig från den faktiska kostnaden för portot. Det som inte står i annonsen kan diskuteras er emellan. Tycker du att något är oklart - kontakta säljaren innan du bjuder/köper!

Så står det på Traderas sida..... Ser inte att man INTE får ta 25:- mer än portot går på!?
  • SoStylish
    Embla skrev 2010-12-20 00:16:29 följande:
    Jag tycker att det är okej att ta ut några kronor extra i frakt, speciellt om säljaren använder tex fodrade kuvert, men inte dubbelt eller tredubbelt (eller mer som vissa faktiskt gör). Jag låter bli att buda på sådana auktioner, helt enkelt.

Jag köpte papper av en säljare en gång som tog ut typ 10kr extra i frakt, och hon skickade i tidningspapper och plastpåse. Papprena var fuktiga när de kom fram. Sådana säljare får aldrig full pott av mig på omdömet.

Om frakten är mer än 50kr brukar jag maila säljaren och säga att jag förutsätter att varan skickas rekommenderat pga fraktpriset. Ännu har ingen säljare sagt emot mig.
    Frakten blir lätt över 50:- om man köper en jacka t.ex. Jag brukar få ta 72:- för frakten när jag ska skicka jackor. Just för tyngden plus att det blir skrymmande.
  • Leija
    Embla skrev 2010-12-20 00:16:29 följande:

Om frakten blir över 50.- kanske det beror på att det väger för 48.- och är skrymmande tex. Då blir det ju 60:- helt plötsligt.
  • hemljuvahem
    Leija skrev 2010-12-20 13:24:27 följande:
    Det finns olika sätt för säljaren att skicka det som du köpt, och oftast är det du som köpare som betalar frakten. Information om fraktsätt och fraktkostnad finns angivet i annonsen, eller i objektsbeskrivningen.

I och med att du lägger ett bud eller köper till fast pris accepterar du den fraktkostnad som säljaren uppgett i annonsen, även om den skiljer sig från den faktiska kostnaden för portot. Det som inte står i annonsen kan diskuteras er emellan. Tycker du att något är oklart - kontakta säljaren innan du bjuder/köper!

Så står det på Traderas sida..... Ser inte att man INTE får ta 25:- mer än portot går på!?
    Skriver säljaren i annonsen att dem tänker ta hälften av portokostnaden så FINE för då kan jag välja att låta bli att buda, visar det dock sig när brevet kommer hem till mig att halva portot gått som dricks till säljaren så är det inte okej.

Detta är en del i det brev jag fick från Tradera
    "Vi rekommenderar alltid att säljarna debiterar porto enligt gällande portotabell. Om kostnader utöver porto ska tillkomma bör det naturligtvis framgå av objektsbeskrivningen."

• Leija
    hemljuvahem skrev 2010-12-20 14:43:29 följande:
    Skriver säljaren i annonsen att dem tänker ta hälften av portokostnaden så FINE för då kan jag välja att låta bli att buda, visar det dock sig när brevet kommer hem till mig att halva portot gått som dricks till säljaren så är det inte okej.

"Vi rekommenderar alltid att säljarna debiterar porto enligt gällande portotabell. Om kostnader utöver porto ska tillkomma bör det naturligtvis framgå av objektsbeskrivningen."
    Men om fraktkostnaden står i auktionen, där frakten står.. ja du vet ;oP
    Då har man ju accepterat att betala tex 35:- för något som portot bara kostar 24 för, tex.
    Självklart tycker jag inte att man bör ta mer än för porto och kanske 2-3:- för emballage men vissa tjänar ju nån extra krona på frakt summan...
    Jag vet ju ungefär vad själva porto summan blir och har då säljaren satt en hutlös fraktsumma, då budar jag inte.
  • Leija
    hemljuvahem skrev 2010-12-20 14:43:29 följande:

Men, det är ju inte förbjudet att ta mera betalt? Det är ju bara rekommendationer.
  • konkelbär

Beror väl helt på vilket fraktbolag man använder sig av. Som storsäljare fungerar det inte riktigt att sitta och kuska runt till Bussgods, posten, DHL osv, utan det smidigaste blir att man använder sig av ett och samma fraktbolag.

Om man har flera hundra annonser ute på samma gång säger det väl sig själv att man inte kan låta varje kund själva bestämma fraktbolag.

Välj då att köpa utav en säljare som erbjuder den för dig bästa frakten.

Svar på tråden Fraktfuskare på Tradera!