• Victoria86

Fraktfuskare på Tradera!

Ett otroligt irriterande moment med dessa fraktfuskare! Det innebär alltså folk som har tar ut en alldeles orimligt hög frakt för det de säljer. Jag kollade runt efter ett headset till min telefon, fanns massa annonser men de som gick ut snabbast låg det en frakt på 24 kr. Hur packar man ett headset om frakten blir 24 kr?! Tillslut hittade jag ett med frakt på 12 kr. Det var alldeles lagom. Samma sak med ett par tjusiga örhängen, 50 kr i frakt?! Wtf? Jag brukar alltid maila säljaren och fråga hur det kommer sig att frakten är så hög, men får sällan svar. De gånger jag också köper något med hög frakt brukar jag kolla att frakten på kuvertet stämmer med den angedda frakten.
    Kalla mig snål, men jag är student som har dåligt med pengar och tycker rätt ska vara rätt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-18 21:30
    Dessutom förstår jag inte varför personer använder sig av postens färdiga paket, de är svindyra och helt onödiga när man själv kan slå in paketet i en plastpåse och sätta en lapp med adress på!

• Svar på tråden Fraktfuskare på Tradera!
  • seejtaan
    Victoria86 skrev 2010-12-18 21:56:57 följande:
    Det är att lura någon om man tar ut ett fraktkostnad som är större än vad som anges. När jag budar kanske jag inte är medveten om att fraktkostnaden är för hög, har hänt ett antal gånger.

Fast nu pratar vi fortfarande om tradera, inte ebay. Släpp det.
    det står väl frakten kostar, lässvårigheter någon? ge fan i att buda om du tycker det är för dyrt.
    helt och hållet mitt val om jag vill skicka i en påse med en lapp på eller om jag vill skicka i en kartong med massa utfyllnad.
  • Stealth
    Victoria86 skrev 2010-12-18 22:12:07 följande:
    Ja och i den andra tråden sa ngn att reglerna är att man inte få ta höga fraktrpiser, då är det väl onödigt att ta upp ebay där de tydligen bryter mot reglerna? Eller?
    Nu är detta ur minnet men grundregeln är väl att du måste ange frktpriset och du får inte ta ut "frakt" för frakt som inte finns. Men eftersom ebay och tradera går under samma regelverk är det ju relevant.
  • Victoria86
    seejtaan skrev 2010-12-18 22:22:14 följande:
    det står väl frakten kostar, lässvårigheter någon? ge fan i att buda om du tycker det är för dyrt.
    helt och hållet mitt val om jag vill skicka i en påse med en lapp på eller om jag vill skicka i en kartong med massa utfyllnad.
    Nej, men om man ej har uppfattning om vad frakten egentligen ska vara blir det problematiskt. Som ny hade jag ingen uppfattning och blev in i helvete lurad av fraktfuskare. Det är åt helvete. Nu har jag dock lärt mig.
  • Victoria86
    Stealth skrev 2010-12-18 22:25:15 följande:
    Nu är detta ur minnet men grundregeln är väl att du måste ange frktpriset och du får inte ta ut "frakt" för frakt som inte finns. Men eftersom ebay och tradera går under samma regelverk är det ju relevant.
    Sorry, jag är lite trög. Jag fattar inte. Varför är det relevant att ta upp ebay när de bryter mot regelverket i en diskussion som handlar om att säljare på tradera tar ut för dyr frakt? Jag börjar bli trött, kanske ska kolla på tråden igen med mindre sömniga ögon.
  • Stealth
    Victoria86 skrev 2010-12-18 22:25:41 följande:
    Nej, men om man ej har uppfattning om vad frakten egentligen ska vara blir det problematiskt. Som ny hade jag ingen uppfattning och blev in i helvete lurad av fraktfuskare. Det är åt helvete. Nu har jag dock lärt mig.
    Fast fortfarande, när du godkände ditt konto så skulle du läsa igenom en massa användarvillkor där detta står, gjorde du det? Du kan ju inte skylla på att du är ny och inte förstod att hus kostade så mycket heller...
  • seejtaan
    Victoria86 skrev 2010-12-18 22:25:41 följande:
    men vad är problemet, alla skickar varor på olika sätt.
    skulle jag skicka något värt över 500 så tar jag posten försäkring (tror den ligger på 53kr utöver fraktkostnaden) och det är inte fusk, bara sunt förnuft.
  • Victoria86

Jag trodde poängen med tradera var att man skulle vara nöjd som säljare och köpare, men dra mig baklänges så var inte fallet.

• Stealth
    Victoria86 skrev 2010-12-18 22:44:27 följande:
    Jag trodde poängen med tradera var att man skulle vara nöjd som säljare och köpare, men dra mig baklänges så var inte fallet.
    Ja, och om du läser ordentligt och bara bjuder på de auktioner som passar dig så uppstår det fenomenet.
  • sininen

Shit vad hätskt det blev här inne...

Jag har flera gånger lagt bud utan att ha kollat på fraktpriset. Och det ÄR fult gjort att folk har tagit för mycket för frakten och sen betalat mindre. Som någon annan skrev i tråden gör jag själv snarare tvärtom.

Det är fult gjort att medvetet ta för mycket. Tar man betalt för emballage och ev. ens promenad till lådan så får man skriva det i auktionsinfot. Frakt är frakt. Allmän hyffs verkar vara ganska sällsynt numera. 

• Miss Cee

Japp det är jättestörande. Framför allt är det extremt småsnålt av säljaren.

Det är en sak om man inte är superbäst på att packa och det blir några kronor extra. Det händer de flesta säljare i början. Men det finns åtskilliga säljare som vill ha en viss förtjänst på varan men inte vill betala för att använda ett högre utropspris än 1kr eller garantipriset. Så då sätter de en fraktkostnad som är minst 30kr högre än vad den borde vara. Och det är så fult och pinsamt.

Ja, man kan låta bli att buda. Men det är fortfarande fult och småsnålt. Synd att inte tradera gör besiktningar av orimliga porton, eftersom det uppenbart handlar om att folk vill slippa betala något för traderas tjänster. Så eg blåser ju säljaren Tradera i första hand och kunden i andra hand.

Svar på tråden Fraktfuskare på Tradera!