• Victoria86

Fraktfuskare på Tradera!

Ett otroligt irriterande moment med dessa fraktfuskare! Det innebär alltså folk som har tar ut en alldeles orimligt hög frakt för det de säljer. Jag kollade runt efter ett headset till min telefon, fanns massa annonser men de som gick ut snabbast låg det en frakt på 24 kr. Hur packar man ett headset om frakten blir 24 kr?! Tillslut hittade jag ett med frakt på 12 kr. Det var alldeles lagom. Samma sak med ett par tjusiga örhängen, 50 kr i frakt?! Wtf? Jag brukar alltid maila säljaren och fråga hur det kommer sig att frakten är så hög, men får sällan svar. De gånger jag också köper något med hög frakt brukar jag kolla att frakten på kuvertet stämmer med den angedda frakten.
    Kalla mig snål, men jag är student som har dåligt med pengar och tycker rätt ska vara rätt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-18 21:30
    Dessutom förstår jag inte varför personer använder sig av postens färdiga paket, de är svindyra och helt onödiga när man själv kan slå in paketet i en plastpåse och sätta en lapp med adress på!

• Svar på tråden Fraktfuskare på Tradera!
  • Joddan

Ni som kan fraktpriser. Vad tror ni ett par barnskor (stl26) vinterskor går på i frakt. Säljaren säger 48:- till mig, stämmer det tro?

• Kurbits
    Joddan skrev 2010-12-20 19:34:26 följande:
    Ni som kan fraktpriser. Vad tror ni ett par barnskor (stl26) vinterskor går på i frakt. Säljaren säger 48:- till mig, stämmer det tro?
    Ja det stämmer! De senaste barnskorna jag sålt/skickat har kostat 60 spänn att skicka. Av de pengarna tjänar jag inte en krona.
    Bli inte orolig om allting känns bra, det går snart över!
  • SoStylish
    Rent spontant skulle jag gissa på lite mer eftersom det kommer bli skrymmande också. Räkna med 60 eller 72 iallafall!
  • SoStylish
    SoStylish skrev 2010-12-20 19:39:34 följande:
    Rent spontant skulle jag gissa på lite mer eftersom det kommer bli skrymmande också. Räkna med 60 eller 72 iallafall!
    Jaha, du har köpt ett par. Då tycker jag 48:- låter väldigt bra :)
  • Leija
    hemljuvahem skrev 2010-12-20 16:14:34 följande:
    Haha, ja verkligen.. slutar aldrig förunnas ^^
    Det märkligaste tycker jag är att biobiljetterna går ut för bara 5kr mindre än köpepris + att det ska till frakt också. :)
    Jaa, sånt är verkligen märkligt. Men bra för mig när jag vann bio biljetter och inte har den biografen där jag bor =)
  • Leija
    Absolut, det går nog inte skicka skor billigare än så knappt.
  • hemljuvahem
    Finns ju skor och skor.. men är det lite tyngre barnskor så låter 48 rimligt eftersom det förmodligen är skrymmande medräknat (12kr) och den faktiskta fraktkostnaden egentligen är 36kr.
  • Joddan

Tycker också det var rimligt. Ville bara fråga . Hon tjänar ju inte på frakten iaf, ärlig och bra säljare

• JonathanN

Jag är en rutinerad Tradera säljare dock så säljer jag oftast väldigt dyra varor, nästan aldrig under 3000kr.
    Dem är mer i 5000-8000 kronors klassen, alltså iPhone, iPad osv.
    Så jag bryr mig inte så mycket av frakten, några kronor dit och dit.
    Jag brukar sätta fasta priser som 100, 125 osv på mina auktioner så det blir enklare.

Så om en person vinner en auktion for 5003kr, så sätter jag ned det automatiskt till 5000kr för att det blir enklare för mig. Det är en massa småkronor bara. 

• LovisaHjärtat

Jag har bara stött på ett fall där jag handlat med fullständigt orimlig frakt. Jag var dock medveten om saken men jag bjöd ändå. Det var ett sånt litet genomskinligt skärmskydd till mobiltelefon. Kostade 1 kr. Portot kostade 32...Kom i ett vanligt kuvert med 6 kr frimärke på. DET var sjukt överpris, men 33 kr för ett skärmskydd kan jag ändå leva med.

Annars har jag mest stött på säljare som mailat när de upptäckt att portot blivit billigare än de trott och undrar om de kan få mitt kontonummer. Då brukar jag säga att det inte behövs, det är oftast inte så stora summor och jag har ju redan betalt det. :)

• thissan

Håller med. Skiter i att buda tillslut för att jag inte orkar tas med idioter som eventuellt ska börja tjafsa.

• Virriga Vera

Jag vann en auktion där man satt frakten till 11 kr. När jag får mitt vinnarmail så står det i detta.

"Eventuell avgift motsvarande Traderas provision måste tyvärr tas ut när extraauktioner går ut på bud mellan 4-10 kr.

Förklaring: T ex. Vid auktionsbud på 4 kr tar Tradera ut avgift kr 3,30 och säljaren tjänar endast 70 öre på sin auktion som man jobbat med! "

Detta stod inte med i själva auktionen och jag tycker att det är ett jäkla sätt. Det om något är fusk.
  • hemljuvahem
    Virriga Vera skrev 2010-12-23 07:55:49 följande:
    Jag vann en auktion där man satt frakten till 11 kr. När jag får mitt vinnarmail så står det i detta.

"Eventuell avgift motsvarande Traderas provision måste tyvärr tas ut när extraauktioner går ut på bud mellan 4-10 kr. Förklaring: T ex. Vid auktionsbud på 4 kr tar Tradera ut avgift kr 3,30 och säljaren tjänar endast 70 öre på sin auktion som man jobbat med! "

Detta stod inte med i själva auktionen och jag tycker att det är ett jäkla sätt. Det om något är fusk.
    Ja vad är det för stil.. då får man tjäna endast 70 öre och sen sluta sälja helt enkelt.. suck
  • nattwi

är man beredd att betala det som står i fraktkostnaden INNAN man budar så får man väl stå för det när man budar oavsett om det är för mycket.

det fanns ett gäng dvd-filmer som var ute på auktion där de hade satt frakt 199  kr,
    den som säljer tjänar ju pengar på det  och behöver inte betala auktionsavgiften om ''varans'' pris blir högt. Smart och enkelt:D

• nattwi
    nattwi skrev 2010-12-23 15:45:53 följande:
    är man beredd att betala det som står i fraktkostnaden INNAN man budar så får man väl stå för det när man budar oavsett om det är för mycket.

det fanns ett gäng dvd-filmer som var ute på auktion där de hade satt frakt 199  kr,
    den som säljer tjänar ju pengar på det  och behöver inte betala auktionsavgiften om ''varans'' pris blir högt. Smart och enkelt:D
    obs de sålde dvd- filmerna 1 st per auktion
  • hemljuvahem
    nattwi skrev 2010-12-23 15:45:53 följande:

Men varför ha en frakt på 199 och inte utropspris för 199 istället; så som det SKA vara?
    Vad händer om man köper exempelvis 10dvd:er av denne isf, antar att personen i fråga INTE samfraktar.
  • SoStylish
    JonathanN skrev 2010-12-22 12:03:50 följande:
    Jag är en rutinerad Tradera säljare dock så säljer jag oftast väldigt dyra varor, nästan aldrig under 3000kr.
    Dem är mer i 5000-8000 kronors klassen, alltså iPhone, iPad osv.
    Så jag bryr mig inte så mycket av frakten, några kronor dit och dit.
    Jag brukar sätta fasta priser som 100, 125 osv på mina auktioner så det blir enklare.

Så om en person vinner en auktion for 5003kr, så sätter jag ned det automatiskt till 5000kr för att det blir enklare för mig. Det är en massa småkronor bara. 
    Hur kan du sälja så mycket dyra varor? Har du köpt på dig ett lager med Ipads och Iphones som du tröttnat på eller? :P
  • Ellieott

Jag tycker också det är sjukt irriterande med folk som tar hutlösa fraktpriser! Men jag använder dock alltid postens egna färdiga kuvert. För då VET jag innan exakt vad frakten kommer bli, och det är inget jobb med att packa varan osv.

Svar på tråden Fraktfuskare på Tradera!