• Renni

BF september 2011

Hejsan!

Är det någon mer än jag som väntar barn i september 2011?

Jag plussade idag, detta blir vårt andra barn.
    Men tredje graviditeten ( förra slutade i missfall)

Skulle vara roligt att följas åt igenom alla graviditetskrämpor & funderingar =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 12:53
    {#emotions_dlg.flower}BF LISTA SEPTEMBER{#emotions_dlg.flower}

1 sep Cornellia (första barnet)
    3 sep Rozensliv (andra barnet)
    6 Sep Renni (andra barnet)
    6 sep Givinglife (andra barnet)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-10 14:14
    Länk till BF- Listan i en egen tråd!

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m56555018.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 09:45
    Här kommer en tråd för alla våra bebisar som kommit till världen!

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-september

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 09:46
    Bebistråden! (länken ovan fungerade ej)

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-september-2011-68/forum/m60428932.html
  • Svar på tråden BF september 2011
  • Thegran
    denovana skrev 2011-10-04 12:16:41 följande:
    Huvva TessaG det låter tufft! Tog du någon smärtlindring? Massa grattis iaf! Vad skönt att ni redan är hemma :)

Ja, det var faktiskt rätt tufft. Hade sån ångest inför varje krystvärk. Men -.ut kom han ju :)

Fick morfinspruta och lustgas. Sprutan gjorde dock ingen större skillnad men lustgasen är guld.

• denovana
    Thegran skrev 2011-10-04 12:30:04 följande:

Ja, det var faktiskt rätt tufft. Hade sån ångest inför varje krystvärk. Men -.ut kom han ju :)

Fick morfinspruta och lustgas. Sprutan gjorde dock ingen större skillnad men lustgasen är guld.

Bra jobbat! tänker att det måste vara "värre" med en riktigt snabb förlossning i vissa lägen då man ju inte hinner "vänja sig" vid smärtan, det måste bli sån hög smärta på en gång liksom!.. Okej så lustgas är att rekommendera då? (själv har jag även tänkt ta eda iofs, eftersom jag har smärttröskel modell lägre, men lustgas kan vara bra också då kanske?). Dum fråga: kan man ta lustgas under krystningsskedet? Om du eller någon annan vet? Och är det någon som använt det när de syr? (är så paniskt rädd för just bristningar och syning i samband med det..)
  • Mamma Tes

denovana: Ja det kan man. Jag andades lustgas från att dom tog mina hinnor och hela tiden ända tills bebis var ute. Sedan tog jag tag i masken igen och andades då BM tråcklade ihop mig

• Snow Crash

Denovana: under den tredje veckan har jag varit på kontroll typ varannan dag. De kollar så bebisen mår bra, har tillräckligt med fostervatten och så att navelsträng och moderkaka fortfarande funkar. Om något skulle börja försämras så behöver man inte gå längre. Men surt som fan är det!

• AngelandDevil
    denovana skrev 2011-10-04 12:39:46 följande:
    Bra jobbat! tänker att det måste vara "värre" med en riktigt snabb förlossning i vissa lägen då man ju inte hinner "vänja sig" vid smärtan, det måste bli sån hög smärta på en gång liksom!.. Okej så lustgas är att rekommendera då? (själv har jag även tänkt ta eda iofs, eftersom jag har smärttröskel modell lägre, men lustgas kan vara bra också då kanske?). Dum fråga: kan man ta lustgas under krystningsskedet? Om du eller någon annan vet? Och är det någon som använt det när de syr? (är så paniskt rädd för just bristningar och syning i samband med det..)
    Jupp använde också lustgas under utdrivningsskedet och när jag fick bedövningen för att sys sedan! Jag blev dock ganska borta av lustgasen vilket jag inte riktigt uppskatta nu i efterhand då det gjorde det svårt att ta till sig att han föddes. Kände mig halvt väck! Den är dock bra att ha, hade inte klarat utan heller! Tog även epidural och den kan jag starkt rekommendera! Kände i stort sätt ingenting sedan, förrän krystvärkarna drog igång då vill säga. Till det hjälper den tyvärr inte alls...
  • Pendolino

Efter 30 timmars intensivt värkarbete och 2st EDA senare är vår kärlek äntligen här! Krystades ut kl.12:40 idag, 4170g och hela 55cm lång

• denovana

tack tesanL och angelandDevil för svar om lustgasen! 

Pendolino skrev 2011-10-04 18:30:52 följande:
    Efter 30 timmars intensivt värkarbete och 2st EDA senare är vår kärlek äntligen här! Krystades ut kl.12:40 idag, 4170g och hela 55cm lång
    Oj vilken långkörare! stort grattis! 
    Snow Crash skrev 2011-10-04 16:31:38 följande:
    Denovana: under den tredje veckan har jag varit på kontroll typ varannan dag. De kollar så bebisen mår bra, har tillräckligt med fostervatten och så att navelsträng och moderkaka fortfarande funkar. Om något skulle börja försämras så behöver man inte gå längre. Men surt som fan är det!
    Huvva vad hemskt att gå så länge! :/ Förstår att det är surt, kul attt ta sig till sjukhuset varannan dag och inte veta om det kommer igång snart..

Jag var på FL idag, nej de ville inte kolla "Hur det ligger till" som jag hade tänkt mig, man kan tydligen ändå inte se om det är nära på nåt sätt (trodde att om livmodertappen var mjuk och mycket förkortad kanske det skulle synas hyr nära det är så att säga, men icke. Är så deppig nu. Tog ett ctg iaf, och bebisen mår ju bra, så det är ju bra.. Men fast att jag bara är en vecka över tiden så är jag så trött på det, känns som en evighet tills han eller hon väljer att titta ut.. :( Läkaren sa inte mycket alls, mer än att 95% av alla som ska föda föder innan 42+0, alltså innan nästa onsdag för min del. Om jag inte tillhör de 5% då. Suck. Jag är verkligen rädd för förlossningen också, så det känns väldigt konstigt att jag ändå vill att den ska sätta igång. Tänker väl att det är bättre att få den överstökad..

Passar på att be er hjälpsamma om hjälp! Jag är nog räddast för sy-momentet, hur fungerade det med bedövning där? tog den för er som sytts? Eller kände ni när de sydde? det är nog min stora skräck (förutom att allt inte ska vara bra med lilla bebisen förstås!)..

• denovana
    Dior skrev 2011-10-03 10:02:41 följande:
    Man blir så besviken på det. Jag har tid 11:30 hos bm i morgon. Just nu struntar jag i om jag blir igångsatt en gång till eller om det kommer igång av sig själv, jag vill bara föda barn nu. Oj 21 dagar, låter dom det gå så långt där du bor? Min Bm sa att det kan bli stress när man sätts igång, men min igångsättning var hur lugn som helst, 5 timmar och jag krystade i 1 timme sen var min son född. Men visst hade det varit spännande om det hade kommit igång av sig själv denna gången. 
    Jag ska också be henne känna efter om det har hänt något mer sen sist jag var hos henne och be om en hinnsvepning till, som hon egentligen inte vill göra.   
    Hur gick det för dig idag??? Eller du kanske ligger inne på FL nu? hoppas på det för din skull i så fall!
  • Thegran
    denovana skrev 2011-10-04 19:55:36 följande:
    tack tesanL och angelandDevil för svar om lustgasen! Oj vilken långkörare! stort grattis! 
    Snow Crash skrev 2011-10-04 16:31:38 följande:
    Huvva vad hemskt att gå så länge! :/ Förstår att det är surt, kul attt ta sig till sjukhuset varannan dag och inte veta om det kommer igång snart..

Jag var på FL idag, nej de ville inte kolla "Hur det ligger till" som jag hade tänkt mig, man kan tydligen ändå inte se om det är nära på nåt sätt (trodde att om livmodertappen var mjuk och mycket förkortad kanske det skulle synas hyr nära det är så att säga, men icke. Är så deppig nu. Tog ett ctg iaf, och bebisen mår ju bra, så det är ju bra.. Men fast att jag bara är en vecka över tiden så är jag så trött på det, känns som en evighet tills han eller hon väljer att titta ut.. :( Läkaren sa inte mycket alls, mer än att 95% av alla som ska föda föder innan 42+0, alltså innan nästa onsdag för min del. Om jag inte tillhör de 5% då. Suck. Jag är verkligen rädd för förlossningen också, så det känns väldigt konstigt att jag ändå vill att den ska sätta igång. Tänker väl att det är bättre att få den överstökad..

Passar på att be er hjälpsamma om hjälp! Jag är nog räddast för sy-momentet, hur fungerade det med bedövning där? tog den för er som sytts? Eller kände ni när de sydde? det är nog min stora skräck (förutom att allt inte ska vara bra med lilla bebisen förstås!)..

sydda ett par stygn nu, kände inte ett smack (förutom att det "drog" lite), och då var det ändå en student som sydde :) Fick nån bedövningsspray.

förra förlossningen tog inte bedövningen, och då kändes det...de sydde aldrig klart, sprack bara "kosmetiskt" då så det fick vara.