• Saufi

Bebisar sommar/höst 2011 i Umeå

Hej!

Väntar mitt andra barn i Augusti 2011, finns det någon fler som väntar smått under sommar/höst 2011  i Umeåområdet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-30 18:13
    BF-lista

Juli
    Slania: Andra barnet, BF 22/7

Augusti
    Höstflickan83: Första barnet, BF 3/8
    Mearlin: Första barnet, BF 12/8
    Isolde11, Andra barnet, BF 15/8
    Saufi: Andra barnet, BF 27/8
    Sejda79: Andra barnet, BF 27/8
    Knottet1: Tredje barnet, BF 29/8

September
    Sleepingangels: Första barnet, BF 11/9
    Äntligen dax: Andra barnet, BF 30/9

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-31 17:11
    BF-lista

Juli
    Slania: Andra barnet, BF 22/7

Augusti
    Höstflickan83: Första barnet, BF 3/8
    Mearlin: Första barnet, BF 12/8
    Isolde11, Andra barnet, BF 15/8
    Saufi: Andra barnet, BF 27/8
    Sejda79: Andra barnet, BF 27/8
    Knottet1: Tredje barnet, BF 29/8

September
    Sleepingangels: Första barnet, BF 11/9
    Zaran: Första barnet, BF 13/9
    Äntligen dax: Andra barnet, BF 30/9

• Svar på tråden Bebisar sommar/höst 2011 i Umeå
  • Zaran

Hej! Här kommer en till som är gravid. Har inte varit hos BM ännu ska dit den 14 feb för inskrivningen. Men tror nog på att det blir i september. :)

• Äntligen dax
    Mearlin skrev 2011-01-24 09:00:35 följande:
    Ja, jag kommer att gå där hela tiden :) De är ju ganska nya, men har ändå kommit igång på ett bra sätt tycker jag. Personalen gör ett bra jobb och är supertrevliga! 
    Men som sagt har du funderingar, så ring och prata med BM Anna, vi gjorde det först. Var också där och kollade på stället innan vi bestämde oss för att fortsätta där.  
    Blev lite sugen på att byta till NK när jag läste på deras sida. Har absolut ingen aning om hur MVC är här där jag bor nu. Med första barnet gick jag på Ålidhem och hade en bra BM men däremot var deras arbetsbelastning jättehög vilket märktes. Just nu har jag en jättebra läkare på min VC så därför vill jag egentligen inte byta helt och hållet utan bara MVC. Frågan är hur det går?

Förresten, ni som är omföderskor, har ni haft liknande symtom/besvär vid den här graviditeten som vid tidigare? Själv går jag och väntar på att börja må precis som jag gjorde förra gången men det kanske inte alls blir likadant. Det sägs ju att varje graviditet är unik. 
  • Sejda79
    Äntligen dax skrev 2011-01-24 16:10:50 följande:
    Blev lite sugen på att byta till NK när jag läste på deras sida. Har absolut ingen aning om hur MVC är här där jag bor nu. Med första barnet gick jag på Ålidhem och hade en bra BM men däremot var deras arbetsbelastning jättehög vilket märktes. Just nu har jag en jättebra läkare på min VC så därför vill jag egentligen inte byta helt och hållet utan bara MVC. Frågan är hur det går?

Förresten, ni som är omföderskor, har ni haft liknande symtom/besvär vid den här graviditeten som vid tidigare? Själv går jag och väntar på att börja må precis som jag gjorde förra gången men det kanske inte alls blir likadant. Det sägs ju att varje graviditet är unik. 
    Min graviditet både ser ut och inte ser ut som mina två tidigare graviditeter (där den ena slutade i utomkveds). Jag är kopiöst trött, vilket jag känner igen från båda förra gångerna. Däremot mår jag mycket mer illa nu än när jag väntade dottern. Nu har jag haft dålig aptit och mått illa varje dag, hela dagarna, i flera veckor och det verkar inte heller vara på väg att sluta. Med dottern var det bara några enstaka gånger jag mådde illa och då jobbade jag ändå inom vården där det kunde vara riktigt grisigt emellanåt. Det bekom mig inte alls då. Men nu kan jag inte ens diska ur mannens matlådor för att det luktar mat (och då är matlådorna från samma dag, de har alltså inte legat flera veckor). Jag har ingen aning om vad det beror på att det är så olika. Annars har jag inga direkta graviditetssymptom.

Förresten, min treåring har springmask. Fyy så äckligt att ta hand om det när man mår illa hela dagarna ändå. Riktigt jobbigt. Hoppas det går över snart. Har ni erfarenhet av mask?
  • Äntligen dax
    Sejda79 skrev 2011-01-24 17:41:06 följande:
    Min graviditet både ser ut och inte ser ut som mina två tidigare graviditeter (där den ena slutade i utomkveds). Jag är kopiöst trött, vilket jag känner igen från båda förra gångerna. Däremot mår jag mycket mer illa nu än när jag väntade dottern. Nu har jag haft dålig aptit och mått illa varje dag, hela dagarna, i flera veckor och det verkar inte heller vara på väg att sluta. Med dottern var det bara några enstaka gånger jag mådde illa och då jobbade jag ändå inom vården där det kunde vara riktigt grisigt emellanåt. Det bekom mig inte alls då. Men nu kan jag inte ens diska ur mannens matlådor för att det luktar mat (och då är matlådorna från samma dag, de har alltså inte legat flera veckor). Jag har ingen aning om vad det beror på att det är så olika. Annars har jag inga direkta graviditetssymptom.

Förresten, min treåring har springmask. Fyy så äckligt att ta hand om det när man mår illa hela dagarna ändå. Riktigt jobbigt. Hoppas det går över snart. Har ni erfarenhet av mask?
    Jag hade mask när jag var barn men minns bara att jag fick medicin och sedan var det borta. Har ni medicinerat något?
  • Saufi

Välkommen Zaran, skriv in dig på listan vettja! Välkommen även knottet1!

Äntligen dax: Jag tycker att det här graviditeten påminner ganska mycket om min förra. Fast även jag mår mer illa den här gången.

Sejda79: Springmask, fyy vad otrevligt, ja jag förstår att det är tufft när man redan mår illa som det är. Det går att behandla ganska fort ändå va? Går det på förskolan?

• Sejda79

Jo, vi har medicinerat. Det är en engångsdos man tar och sen ska man ta en ny dos om två veckor. Så man behöver inte ge tabletter flera dagar i rad eller så. Men det är ett evigt tvättande. Byta sängkläder varje dag osv. Har inte hört om något annat barn på förskolan som har det just nu, men min dotter har en massa allergier som gör att hon fått nedsatt immunförsvar just nu och då drar hon på sig allt tyvärr.

• Isolde11

Sejda79: Blä, för springmask! Mår dåligt bara jag tänker på det. Verkar vara vädigt vanligt, men vi har aft turen att klara oss trots att det gått på förskola och bland vänner.

Min graviditet påminner till stor del om den förra. tror att jag mått mer illa den här gången men vet inte om det verkligen är så eller om jag förträngt hur det var då :)
    Illamåendet, kom och gick i vart fall samma veckor som sist. Den stora skillnaden för min del har varit att jag känner mig mkt lugnare än senast och "letar" inte så mkt symptom och liknande och känner därmed inte av så mkt konstigheter heller.  Förra grav. hade jag problem med blödningar den första tiden- det har jag klarat mig i från än så länge- skönt. Det skapar altid en de oro. Den största skillnaden är nog trötteten som jag upplever som undra gånger värre den här gången. Mest troligt för att jag inte har möjlighet att vila på samma sätt då jag är trött utan det är som full rulle hela tiden när man redan har barn  hemma.

Den här veckan måste nästan ändå ses som en liten milstolpe i graviditeten (för vår del). Äntligen v.12 - allt kan ju så klart fortfarande hända, men det känns ändå som ett litet steg på vägen att allt kännts bra så här långt!

• Äntligen dax

När tyckte ni att era symtom kom? Jag är bara i v. 4+3 och har inga direkta symtom än. Blir lite nojig över att jag inte känner mig speciellt gravid. Ömma bröst och lite svag växtvärk ibland. Tycker att allting var mycket kraftigare förra gången men jag försöker tänka att det inte behöver bli likadant nu. Vore ju toppen att få må bra, men om jag gör det kommer jag att noja över att något är fel. Har bokat ett UL om 4 veckor för att få lite bekräftelse på att allt är bra. 

• Höstflickan83
    Äntligen dax skrev 2011-01-25 19:43:52 följande:
    När tyckte ni att era symtom kom? Jag är bara i v. 4+3 och har inga direkta symtom än. Blir lite nojig över att jag inte känner mig speciellt gravid. Ömma bröst och lite svag växtvärk ibland. Tycker att allting var mycket kraftigare förra gången men jag försöker tänka att det inte behöver bli likadant nu. Vore ju toppen att få må bra, men om jag gör det kommer jag att noja över att något är fel. Har bokat ett UL om 4 veckor för att få lite bekräftelse på att allt är bra. 
    De första dagarna hade jag bara ont i brösten. Efter ett par dagar kom det värk i nedre delen av magen, ilningar, som knivstick och liknande. Vecka 6-7 kom illamående och enorm trötthet.
  • Äntligen dax
    Höstflickan83 skrev 2011-01-25 19:46:34 följande:
    De första dagarna hade jag bara ont i brösten. Efter ett par dagar kom det värk i nedre delen av magen, ilningar, som knivstick och liknande. Vecka 6-7 kom illamående och enorm trötthet.
    Ok, då är det ju ett tag kvar för min del. Är säkert lite för tidigt att gå och vänta på massor av symtom. Tycker mig minnas att illamåendet och tröttheten inte kom direkt förra gången heller.
Svar på tråden Bebisar sommar/höst 2011 i Umeå