• Saturos

Jag är adopterad och vill berätta för er om de problem jag själv haft.

Hej allihoppa! Jag är själv adopterad från Asien och är nu vuxen och jag vill gärna berätta för er som är intresserade av att adoptera eller som redan har adopterat om mina egna livserfarenheter.

Adoptioner kan tyckas vara något trevligt och bra för barnen men man ignorerar då en rad problem som adoptioner medför och de psykologiska problem de adopterade oundvikligen kommer gå igenom under deras liv.

När jag var yngre tänkte jag på det varje dag, VARFÖR lever jag? Varför existerar jag? Jag hade ju övergivits av min egna familj, blivit bortkastad av min egna mamma och pappa, man känner att det var ett form av misstag att man ens föddes.

Det blir ännu jobbigare om man adopterar barn från länder där folk ser helt annorlunda ut, för då får man problem med ännu fler mentala saker som att man ser helt annorlunda ut från de övriga barnen även fast man är likadan i sättet som dem.

Man går runt med sina adoptivföräldrar, innerst inne vet man att de inte är ens riktiga föräldrar, jag kommer än idag fortfarande ihåg när jag var liten och undrade över varför jag såg annorlunda ut från mina föräldrar när alla andra barn såg ut som deras föräldrar. Jag frågade då min adoptiv pappa: Varför ser jag inte ut som dig? Varför ser jag inte ut som de andra barnen? Det var då de försökte berätta allting, att jag egentligen inte var deras egna barn utan att jag föddes i ett land långt borta och att mina föräldrar inte kunde behålla mig så de gav bort mig till dem men att de älskade mig som att jag var deras egna barn. Jag uppskattar mina adoptiv föräldrars ärlighet men den dagen kommer jag alltid ihåg för då öppnades det för första gången för mig att jag alltid kommer vara främmande och annorlunda från de andra ''normala'' barnen.

Jag tycker därför verkligen föräldrar borde tänka noga för sig innan de adopterar, de måste känna av att de kan få de adopterade att känna att de verkligen är deras son/dotter och att de är önskade och älskade. De måste även känna av om staden eller byn de bor i är tillräckligt öppen och tolerant för att inte ge deras adoptiv-barn år av rasistisk mobbning och utfrysning.

Det är tveksamt om internationella adoptioner borde existera på en högre nivå, utan det borde ses som en sista utväg för även de adopterade som till ytan kan anses vara lyckliga har djupa problem inom sig, och dessa problem kommer förr eller senare att visa sig för dem själva.

Som adopterad lever man i en enda stor identitskris ända sedan dagen man föds. Man frågar sig ständigt; Var håller jag hemma? Varför existerar jag? Var är mina riktiga föräldrar? Varför övergav de mig?

Det kan vara svårt för de som inte har detta bagage med sig att förstå hur man känner sig som adopterad men det är verkligen ingen fin känsla...det största problemet är ändå att man alltid djupt inom sig vet att det var ett misstag att man ens föddes, man kastades bort som skräp av sina riktiga föräldrar. Och vet man detta kan man aldrig bli lycklig på riktigt tror jag. Det kommer alltid finnas kvar inom en, även om jag flyttar tillbaka till Korea så kommer jag aldrig bli riktigt lycklig eftersom jag vet att hela min existens bara var ett misstag och aldrig borde hänt.

Det har ju visat sig i undersökningar att adopterade rätt ofta och är olyckliga och det bygger mycket på dessa existensiella frågor som kommer komma upp för alla adopterade.

Det är flera olika problem som når den adopterade under sin uppväxt, man har bagaget att man var oönskad och bortslängd av sina riktiga föräldrar i sig tillsammans med att man vet att man inte passar in någonstans. Man passar inte in där man bor då man aldrig kan bli en riktig svensk på grund av utseendet och man kommer inte passa in i sitt hemland på grund av att man inte är uppvuxen där med de normer som finns där och språket och så vidare.

Jag erkänner själv; Jag är inte lycklig och har egentligen aldrig varit det och jag har haft kontakt med massvis med andra adopterade från Afrika och Asien som delar dessa känslor med mig och som haft samma psykologiska problem.

Allt detta har fått mig att tänka att internationella adoptioner är av ondo och borde ses som en sista utväg för alla inblandade parter. Även om adoptivföräldrarna är goda människor som behandlar en som om man var ens riktiga barn kommer man aldrig egentligen ifrån att det enbart är en illussion, man är ju INTE deras barn. Man är egentligen ingenting annat än en oönskad produkt som egentligen aldrig skulle fötts som slängdes bort som skräp av ens riktiga föräldrar. Hur kan man någonsin innerst inne vara lycklig när man vet att hela ens existens var ett misstag av naturen?

Jag har själv forskat i mitt ursprung en del och har fått sanningen berättat för mig; man fann mig i en papperskorg som en liten bebis, sedan lämnades jag in i ett barnhem och lades upp för adoption. Det är alltså vad jag är, enligt mina egna föräldrar: Skräp, jag betydde lika mycket för min mamma som en påse skräp betyder för henne...

Jag vill inte vara elak mot er som är intresserad av detta, det är enbart mina och en del andras erfarenheter men jag vill bara att ni inte gör samma misstag som jag själv levt med så att era barn växer upp med samma problem som jag själv gjorde, det är allt.

• Svar på tråden Jag är adopterad och vill berätta för er om de problem jag själv haft.
  • VNmamma

elilee,
    jag tycker du har rätt - och fel - när det gäller den idealiserade synen på adoption.

Av din blogg framgår att du är adopterad i slutet av 1960-talet. Därmed är du uppväxt under en tid då adoption oftast sågs som en fantastisk möjlighet för övergivna barn från fattiga förhållanden. Tidningsartiklar berättade mest om de ljusa sidorna av adoption och ja, man kan nog säga att det var en idealiserad bild av adoption. Eller kanske är det bättre att kalla den orealistisk? 

Uppfattningen lever kvar hos den breda delen av allmänheten och en mikro-minoritet av adoptivföräldrar. Där har man kvar en bild av adopterade som personer som räddats från fattigdom till ett liv att vara tacksamma för. Några sådana röster hörs i den här tråden men inte särskilt många. Har du läst tråden? Jag tycker ts har fått mycket erkännande av sina känslor, fått stöd och uppmuntran. Kan det vara så att din åsikt om idealisering grundar sig på uppfattningar som faktiskt är på väg att försvinna?

Precis som Ethi skriver är det få inom dagens adoptionsvärld som har en idealiserad bild av adoption. Tvärtom, hur ofta hör man inte människor prata om adoption som det mest riskfyllda och vanskliga man kan ge sig in i. Föräldrar men också socialsekreterare, bvc-personal, skolpersonal, m fl har, tycker jag, en ganska god bild av adoption.

Tack förresten för en intressant blogg och projekt! Borde du inte puffa här om anknytningsföredraget? Jag tror många här skulle vara intresserade av att delta.

• Sally

Hej TS!  Jag har läst ungefär halva inlägg, och det är mycket tänkteväckande, men jag tänker inte upprepa något.  Dock är jag tveksam TS till att du skulle må så bra om du flyttade till Sydkorean.  Jag misstänker att du skulle känna en stor utanförskap där.

Jag undrar om du har övervägt bor en längre period (säg, ett halvår eller något år) i London eller New York eller San Francisco eller Sydney. t.ex.?  Dvs i områden där folk av många olika etniciteter bor?  Där just ursprung inte är så intressant eller väsentligt eftersom alla möjliga ursprung finns?  Du som svensk har en viss fördel att engelskan är säkert felfri, så det är en stor tröskel du inte skulle ha kontra t.ex., Seoul.

• Sally

Jag vill tillägga att Stockholm eller Gbg är säkert otroligt mycket bättre för dig än ett litet samhälle, och det finns förstås många olika ursprung här (jag bor i Stockholm), men Stockholm har en ganska stor bit kvar för att nå det etnicitetsdiversitet i de ovan nämnda städer runtom i världen.

• Petrova

TS, jag vet inte om du fortfarande läser i tråden.

Jag har läst de första 15 sidorna ungefär, och reagerar över en sak. Det verkar som att du, precis som du skriver, har utsatts för otroligt mycket rasistisk mobbing. Men det verkar också som att du har dukat under för mobbingen och börjat mobba dig själv?

Tänk lite på vad du har för idéer och åsikter om det här med att vara helt svensk. Det är en hel massa idéer som är till din egen nackdel! Gå igenom dina tankar en och en, våga prata med någon, testa dem mot oss här. Inse att du har "lärt dig" en massa saker som kanske är sanningar där du kommer ifrån, men som är helt fel på andra ställen. Om någon i "mina kretsar" (i en större stad, bland folk som har pluggat vidare och anser sig vara internationella, gillar att resa, har kollegor från andra länder osv) skulle börja prata rasistiskt så skulle det uppfattas som väldigt pinsamt och personen skulle stöta på en vägg av förfärade motargument.

Många skulle nog inte ens förstå varför du blir sårad av att uppfattas som invandrare apropå detta med att bli tilltalad på engelska. Jag har tänkt efter och förstår att du känner dig "underkänd" som svensk när det händer.  Samtidigt, den som tilltalar dig på engelska gör det för att vara öppen och tillmötesgående. Jag är själv van vid att unga killar med asiatiskt utseende är utbytesstudenter som bara kan engelska. Sedan att det blir så fel för dig, det är ett tecken på att du mår dåligt och inte på att du inte är en del av samhället!

Jag tror att du skulle tjäna mycket på att inte tänka på samhället som en klubb där man antingen är med eller står utanför. Det kan säkert vara så på en mindre ort, visst! Men i en större stad finns massor av lager av olika grupper och ingen kan vara med i HELA det samhället. Det viktiga är att man känner att man hör till någonstans! Att man kanske har en eller ett par vänner, går en utbildning eller arbetar på en arbetsplats där man kan vara hyfsat sig själv och känner sig som en del av gemenskapen, har någon "hobby"/sport som man delar med andra, har föräldrar/släktingar och när man blir äldre träffar någon att älska och kanske bilda familj med... Sedan ska man så klart hänga med vad som händer i samhället och rösta osv och då är det ju bra att kunna hyfsad svenska. Men för min del så är det så mitt deltagande i samhället ser ut, alltså relationer, jobb och intressen av olika slag.

Jag hoppas verkligen att du ger dig själv chansen att bygga upp tillräckligt många relationer för att du ska slippa känna dig som en outsider! Jag skulle absolut råda dig att flytta och börja gå och prata med någon om hur du mår, speciellt eftersom man är ensam i början när man har flyttat. Det räcker att man pratar norrländska för att man ska uppfattas som att man kommer utifrån i södra Sverige, vilket man också gör, och alltid få frågor om det (egen erfarenhet!) Lycka till med allt och glöm inte bort att du är jätteung och har hela livet framför dig! Tänk om du kunde se tillbaka på ditt liv när du är en 90-årig svensk gubbe, och säga att den första fjärdedelen mådde jag dåligt men tänk vad bra resten blev!

• Dajiita

jag är adopterad och har haft problem med mobbning när jag var yngre, är idag 17 och har ingen slags mobbning upp i ansiktet. Bakom ryggen vet jag ingenting om. Dåligt självförtroende har följt med mig hela livet ( det korta jag levt ) och det har varit ganska svårt att se annorlunda ut, och jag har även fläckar av vita pigment förändringar i ansiktet  och det har man blivit retad över en hel del, men det har kunnat sminkas bort och sedan var det ur världen :) tills man duschade.. 

• Thi 08

Jag bara MÅSTE få skriva en sak om mobbing.

Det finns ingen som vet varför vissa blir mobbade och andra inte. Vilka som blir mobbare och varför.

Min egen slutsats är att tyvärr känner vissa barn av andras känslighet väldigt bra. de ger sig helt nekelt på antingen de väldigt känsliga eller de som visar sig ha bra självkänsla (och därmed är ett hot mot deras "auktoritet"...........se på ondskan tex). Jag själv är en sådan som blivit hackad på för att jag är FÖR självsäker, och det har inte ens rört mig att jag blivit hackad på............jag var en i "gänget" trots att jag även var den som fick mkt hårda ord................troligen för att vissa ville skoja och kände att jag klarade av detta, och jag brydde mig som sagt inte. Det är iof ingen klassisk mobbing, mina "kompisar" ville inte på ngt sätt bryta ner mig. Det är väl kanske där jag även kände skillnaden. Såhär som vuxen ser jag att jag fick en väldigt bra självkänsla hemifrån, och den har hjälpt mig hela livet.

Ibland är det jättevackra människor som blir mobbade pga av de har dendär känsligheten.

Min tanke kring mobbing är kanske inte så traditionell. Blir min dotter mobbad. Inte fan är det hon som ska byta skola eller liknande. Jag kommer helt klart sätta stopp för den unge som ger sig på mitt barn & även lära henne hur man försvarar sig. Jag kommer inte ens försöka "prata" med det barnet. Det är ofta "synd" om mobbare i vårt samhälle. Jag tycker man ska ge sina barn konsekvenser om de mobbar andra barn. Kommer dessa barn ex från en trasig familj och mår dåligt, inte ska det barnet få MITT barn att må dåligt för det, för att barnets föräldrar inte tar sitt ansvar. Vad väljer man som förälder?

• auo

jag har inte läst nu hela tråden men personligt är jag emot att adoptera från asian africa eller nån annan landet .tycker att eftersom vi bor i europa är det bättre att adoptera rund om oss . man måste tänka på barnet med . den kommer från annat land annan kultur vilket är inte alls lik till oss . visst tänker vi att när vi adopterar från dom främmande kultur och länder att vi hjälper barnen men många fall är det inte alls ju så . först är det att barnen märker att varför ser mina föräldrar annarlunda  ut ? sen att varför mina bio mamma ville inte ha mig . och hela uppväxt kommer oftast påverka . såklart finns ju sånna familjer med att det finns inget skilnad . men jag tänker att dom vem inte har kunnat får eget barn och sen häntar från dom länder då går ju hela ilska och allt annat eländet över på barnen med ju . vissligen är det ju mycket billigare att adoptera från dessa länder . men jag tycker att man ska tänka på barnen med . dom kommer inte förstå vad som på går först och sen när dom har fått vetta att dom är adopterade  då när dom söker sina rötter känner dom så främmande i sin eget påbörjan . jag ser på min styvsysters familj . visst hennes unge är inte adopterad men ungens pappa kommer från afrika och är inte med på bilden . det var länge när han hade identitets kris eftersom han fattade inte varför alla var vita och han svart . han har inte set sin pappas kultur eller pappas sida av släkt . och då ser man hur svårt är det ju . viss vi försöker ju förklara men ibland ingår till barnens hjärna bara en dela av detta . och då kommer dom problem som att varför är inte jag samma som alla andra . varför tittar alla mig konstigt ? vad är det vad pågår ? varför är jag ens här ? .. 

p.s ja visst tycker att adoption är bra men man ska se oxå att ta första möjligheten att försöka hjälpa från sin eget land eller grannländers barn .

jag har inget emot att folk adopterar från asian eller nån annan land . men det skulle inte jag personligen göra . jag har sett hur svårt är det i längden . jag vet att först i början är det allt så fint och vackert men sen då ???  

• Thi 08
    auo skrev 2011-01-09 13:35:47 följande:
    jag har inte läst nu hela tråden men personligt är jag emot att adoptera från asian africa eller nån annan landet .tycker att eftersom vi bor i europa är det bättre att adoptera rund om oss . man måste tänka på barnet med . den kommer från annat land annan kultur vilket är inte alls lik till oss . visst tänker vi att när vi adopterar från dom främmande kultur och länder att vi hjälper barnen men många fall är det inte alls ju så . först är det att barnen märker att varför ser mina föräldrar annarlunda  ut ? sen att varför mina bio mamma ville inte ha mig . och hela uppväxt kommer oftast påverka . såklart finns ju sånna familjer med att det finns inget skilnad . men jag tänker att dom vem inte har kunnat får eget barn och sen häntar från dom länder då går ju hela ilska och allt annat eländet över på barnen med ju . vissligen är det ju mycket billigare att adoptera från dessa länder . men jag tycker att man ska tänka på barnen med . dom kommer inte förstå vad som på går först och sen när dom har fått vetta att dom är adopterade  då när dom söker sina rötter känner dom så främmande i sin eget påbörjan . jag ser på min styvsysters familj . visst hennes unge är inte adopterad men ungens pappa kommer från afrika och är inte med på bilden . det var länge när han hade identitets kris eftersom han fattade inte varför alla var vita och han svart . han har inte set sin pappas kultur eller pappas sida av släkt . och då ser man hur svårt är det ju . viss vi försöker ju förklara men ibland ingår till barnens hjärna bara en dela av detta . och då kommer dom problem som att varför är inte jag samma som alla andra . varför tittar alla mig konstigt ? vad är det vad pågår ? varför är jag ens här ? .. 

p.s ja visst tycker att adoption är bra men man ska se oxå att ta första möjligheten att försöka hjälpa från sin eget land eller grannländers barn .

jag har inget emot att folk adopterar från asian eller nån annan land . men det skulle inte jag personligen göra . jag har sett hur svårt är det i längden . jag vet att först i början är det allt så fint och vackert men sen då ???  
    Jösses. Jag finner inga ord. Läs på lite om adoptioner är mitt tips. Du vet alltså hur adoptionskostnaderna ser ut gällande olika länder? Vad kostar det att adoptera från Vietnam? Nyfiken på vad du "vet".
  • auo
    http://www.bfa.se/images/stories/kostnader/kostnad%20per%20land%2019%20okt%2010.pdf
    http://www.alc-adoption.se/kostar.shtml
    http://www.bvadopt.se/scripts/foreadoptionen.asp?ids=35&title=Finansiering%20&%20f%F6rs%E4kring
    Kostnad och bidragKostnaden för att adoptera ett barn ligger mellan 80 000 och 190 000 kronor, beroende på resans längd och hur länge man måste stanna i landet när man hämtar barnet.
    Den som adopterar ett utländskt barn kan få bidrag för kostnaderna med 40 000 kronor. Ansökan görs hos försäkringskassan inom ett år efter att adoptionsbeslutet blivit gällande i Sverige.
  • Thi 08

Jag förstår inte vad "priset" har med allt att göra. Så din teori är att om det är billigare att adoptera från Vietnam än Polen, så gör man det pga pengarna? Men då ser du ju även på ex din första länk att det är dyrare att adoptera från Vietnam än ex Polen. Jag förstår inte ditt inlägg.....

Det är även så att barn med en ex svart pappa och vit mamma, eller vice versa kan ha helt andra funderingar på detta med tillhörighet än adopterade barn. Jag tycker det var en dålig jämförelse.

Svar på tråden Jag är adopterad och vill berätta för er om de problem jag själv haft.