• MrC

Ful gammal kärring sparkade på min dotter

I torsdags åkte jag pendeltåg med min dotter (5 år) och som alltid ska hon sitta närmast fönstret. Mitt mot sitter redan en kvinna, ca 50-60 år. Dottern som är ca 115 cm försöker klämma sig mellan och råkar stöta till kvinnans ben (kvinnan bär svart kjol) med sina blöta/snöiga kängor. Kjolen blir minimalt blöt. Typ max en halv tesked med vatten.

Jag säger till dottern att hon får se upp så hon inte sparkar på andra.

Kvinnan tittar upp och räcker ut sin vidriga tunga mot mig och dottern. Sen sparkar hon till dottern lite lätt på benet. Dottern blir rädd, drar ner mössan över ansiktet och börjar gråta.

Jag reser mig upp och säger:

-Sätt dig här borta istället (pekar på en annan plats åt dottern). (Höjer rösten REJÄLT) FÖR VI SKA INTE SITTA NÄRA GAMLA FULA GRINIGA KÄRRINGJÄVLAR SOM SPARKAR SMÅ BARN PÅ BENEN!!! {#emotions_dlg.djavulsk}

Så, gjorde jag rätt som skällde ut kvinnan på det sättet inför min dotter och så att hela vagnen hörde? Borde jag ha reagerat på ett annat sätt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-09 02:27
    För att klargöra:
    1. Min dotters blöta skor nuddade kvinnans kjol i misstag. Dottern försökte verkligen komma närmare fönstret utan att vidröra kvinnan. Att skon råkade nudda kvinnan berodde bl.a. på att det var trångt, dottern är endast 115 cm och därför hänger fötterna i luften och är inte på golvet och att pendeltåget var i rörelse.

2. Kvinnan sparkade min dotter fullt medvetet. Dottern hade hunnit flytta sig en plats på sidan när sparken kom.

3. Jag handlade i affekt.

• Svar på tråden Ful gammal kärring sparkade på min dotter
  • Kokomo
    MrC skrev 2011-01-08 19:56:41 följande:
    Kokomo skrev 2011-01-08 18:24:23 följande:
    Ja du borde ha reagerat på ett annat sätt, i synnerhet som din dotter var med. Nu har dottern lärt sig att det är okej att svära och angripa folks utseende och ålder om man blir arg istället för att vara lite konstruktiv.
    Nej, ska jag be om ursäkt när kärringen sparkar min dotter? Är du från vettet?
    Var i mitt inlägg skrev jag att du skulle be om ursäkt? Om du inte förstod mitt inlägg så menade jag alltså att du skulle valt helt andra ord och formulerat dig på ett annat sätt när du sa till kvinnan, istället för att svära och kalla henne gammal och ful. På det viset tycker jag alltså att du skulle reagerat på ett annat sätt, ja.
  • Bibbidi
    LaFontaine skrev 2011-01-08 19:58:40 följande:
    Jag tycker mest att det var ohyggligt fegt att inte våga säga ifrån direkt till kvinnan ifråga. Det är verkligen inte att stå upp för sin åsikt eller att skälla ut nån. Man skämmer mest ut sig själv tycker jag.
    Precis. Påminner om klasskamrater man hade i högstadiet som istället för att konfrontera personer som de irriterade sig på så var de tvunga att stå och gapa hemskheter istället, och när väl personen som blivit "påhoppad" kom fram för att konfrontera dem angående deras beteende så flydde de fältet...

Så man stod där, lite längre bort, och skakade på huvudet och tyckte de flyende var fega höns. Hur svårt ska det egentligen vara att ställa sig öga emot öga med någon och säga vad man egentligen tycker om någon annans dåliga beteende?

Man skämmer verkligen endast ut sig själv när man beter sig på det viset (ropa glåpord och sådant menar jag).
  • 7 små apor
    7 små apor skrev 2011-01-08 17:48:29 följande:
    Det måste förresten sett rätt kul ut när den gamla damen sparkade tillbaka. 115cm i strumplästen innebär att man inte når hela vägen ner till golvet. Vilket i sin tur innebar att tanten drog upp benen till haken för att känga till barnet.

TS. Kan du beskriva det exakta händelseförloppet?
    Nu när du spottat ur dig årets längsta inlägg kanske du kan besvara denna också?
  • Butterscotch

Hade någon sparkat på mitt barn hade jag blivit tokarg. Först hade jag sagt till tanten:

"Är du inte riktigt klok? Sparkar du på små barn? Om du vill be om ursäkt är nu ett bra tillfälle".

Fick vi då ingen ursäkt hade jag med hög röst sagt till dottern:

"Kom gumman så går vi och sätter oss någon annanstans, där vi inte riskerar att bli överfallna av bittra och våldsbenägna gamla tanter".

Tycker att det är självklart att den senare delen ska sägas med högre röst än normalt så att kärringen får skämmas för sitt beteende. Inte ens min dotter, som knappt är 4, skulle sparka på någon med flit sådär. Hon vet bättre.

Så ja ts, din reaktion var helt ok även om vissa ordval kanske blev lite fel (ta bort "fula" och "-jävlar" bara så hade det varit bättre. Svårt i stundens hetta att fundera över ordvalet dock).

• Fluffskalle

Sur tant och oacceptabelt.

kanske ditt ordval inte var det bästa men man får faktiskt bli arg och ledsen som mamma också.

• Suck och suck

Tycker du tog i för mycket.

• Suck och suck

Hon sparkade (puttade?) till dottern lite lätt på benet, för att markera. Eller?(Det är ju det du säger i ts:n. Sen blev dottern rädd.
    Då gastade du till på ett sätt som skulle gjort min dotter ännu räddare.
    Förresten så skäms hon för mig, så jag håller lågan nere emellanåt för hennes skull.

• Envira

nej du gjorde otroligt fel. Tanten försökte förmodligen skoja med din dotter bara

• Suck och suck

(Nu utgår jag förresten BARA från ts:n. Sen kommer det ofta ett antal efterkonstruktioner för att berättiga ett beteende. Om ts:n inte möter bara sympatisörer, brukar det bli så.)

• Suck och suck

Vad innebär "sparkade lätt"??? Vad blev din dotter rädd för?

Svar på tråden Ful gammal kärring sparkade på min dotter