• MrC

Ful gammal kärring sparkade på min dotter

I torsdags åkte jag pendeltåg med min dotter (5 år) och som alltid ska hon sitta närmast fönstret. Mitt mot sitter redan en kvinna, ca 50-60 år. Dottern som är ca 115 cm försöker klämma sig mellan och råkar stöta till kvinnans ben (kvinnan bär svart kjol) med sina blöta/snöiga kängor. Kjolen blir minimalt blöt. Typ max en halv tesked med vatten.

Jag säger till dottern att hon får se upp så hon inte sparkar på andra.

Kvinnan tittar upp och räcker ut sin vidriga tunga mot mig och dottern. Sen sparkar hon till dottern lite lätt på benet. Dottern blir rädd, drar ner mössan över ansiktet och börjar gråta.

Jag reser mig upp och säger:

-Sätt dig här borta istället (pekar på en annan plats åt dottern). (Höjer rösten REJÄLT) FÖR VI SKA INTE SITTA NÄRA GAMLA FULA GRINIGA KÄRRINGJÄVLAR SOM SPARKAR SMÅ BARN PÅ BENEN!!! {#emotions_dlg.djavulsk}

Så, gjorde jag rätt som skällde ut kvinnan på det sättet inför min dotter och så att hela vagnen hörde? Borde jag ha reagerat på ett annat sätt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-09 02:27
    För att klargöra:
    1. Min dotters blöta skor nuddade kvinnans kjol i misstag. Dottern försökte verkligen komma närmare fönstret utan att vidröra kvinnan. Att skon råkade nudda kvinnan berodde bl.a. på att det var trångt, dottern är endast 115 cm och därför hänger fötterna i luften och är inte på golvet och att pendeltåget var i rörelse.

2. Kvinnan sparkade min dotter fullt medvetet. Dottern hade hunnit flytta sig en plats på sidan när sparken kom.

3. Jag handlade i affekt.

• Svar på tråden Ful gammal kärring sparkade på min dotter
  • Kokomo

Ja du borde ha reagerat på ett annat sätt, i synnerhet som din dotter var med. Nu har dottern lärt sig att det är okej att svära och angripa folks utseende och ålder om man blir arg istället för att vara lite konstruktiv.

• MrC
    puss skrev 2011-01-08 17:36:52 följande:
    rätt gjort. synd att du är så mesig bara.
    Jasså? haha. Jag får skärpa mig då! Demon
    ellieye skrev 2011-01-08 17:38:36 följande:
    Jag hade sparkat tillbaka.
    Nej, sån är inte jag.
    Förra sommaren blev jag misshandlad av en okänd man på öppen gata. Ca 1 timma efter misshandeln hittade jag gärningsmannen. Men istället för att ge tillbaka hämtade jag vakter och vi grep honom och förde honom till polisen.
    FruNaftra skrev 2011-01-08 17:39:10 följande:
    Bra att du höjde rösten men språket var lite väl onödigt hårt
    Det var just det jag undrade.
    När man ser sådana här trådar får man stanna upp som läsare och fundera: -Varför startar h*n tråden?
    Mitt beteende var i affekt. Jag hade självklart kunnat välja andra ord. Ändå tycker jag inte att jag varken var för hård eller mesig. Allt går väldigt snabbt. Man hinner inte tänka mycket.
    puss skrev 2011-01-08 17:39:40 följande:
    varför tvingade du henne inte att be om ursäkt?
    Kvinnan eller dottern?
    7 små apor skrev 2011-01-08 17:41:00 följande:
    Du försökte inte ens be om ursäkt å dotterns vägnar?
    Nej, för vadå? Dottern råkar ju bara stöta till kvinnan.
    Har ni sett hur man sitter på pendeltågen?
    Man sitter 2mot2, 3mot3 eller 2 i rad eller 3 i rad. Just den här platsen var 2mot2.
    Dottern sätter sig på den lediga platsen som är närmast gången. Sen ska hon "släpa" sig mot platsen längst in och råkar stöta till kvinnan med sina skor. Helt oavsiktligt.
    Jag hinner inte be dottern be om ursäkt.
    Jag säger ju till dottern att hon inte "sparkar" på andra.
    Gurkburk skrev 2011-01-08 17:44:44 följande:
    Kvinnans beteende var definitivt inte friskt, men ditt ordval har jag inte så mycket till övers för heller. Framför allt inte inför din dotter. Man kan säga ifrån på ett tydligt och skarpt sätt utan att skrika och svära. Att bete sig illa själv har sällan någon bra effekt, det är bättre att höja sig över sådant beteende och se ner på det istället. Framför allt om man vill vara en god förebild.
    Mitt ordval var i affekt.
    Tråden startades för att hitta alternativ till nästa gång.
    Läs mellan raderna!
    puss skrev 2011-01-08 17:45:43 följande:
    jag skulle titta på damen och säga, "oj då, nu är det bäst du ber om ursäkt.".
    alla ska ha en chans att göra rätt. det redan när hon lipade åt barnet.
    gör hon inte det, ja då är det vilda västern som gäller.
    Haha! bra! Glad
    frökenelisabeth skrev 2011-01-08 17:46:17 följande:
    Jag har råkat ut för barn som kletar sina snöslaskiga stövlar mot mina kläder och det är rätt irriterande. Tycker att föräldrar åtminstone kan uppmärksamma det när de ser vad barnen gör och be om ursäkt, eller som du gjorde, säga åt barnen att ta det försiktigt.

Naturligtvis räcker man inte ut tungan och sparkar tillbaka. Men ni föräldrar får gärna tänka på att andra passagerare inte tycker det är så festligt att ha skitiga barnskoavtryck på kläderna.
    Jag säger åt henne också. Jag förstår din frustration, men att sparka små barn? Hummm
    Gurkburk skrev 2011-01-08 17:47:01 följande:
    Och självklart skulle du ha börjat med att be om ursäkt för att din dotter trängde sig in och blötte ner hennes kläder.
    Jag var inte snabb nog.
    puss skrev 2011-01-08 17:47:08 följande:
    jag tar för givet att ts bad om ursäkt för blötan på kjolen.
    Var inte snabb nog innan det brakade loss.
    puss skrev 2011-01-08 17:48:07 följande:
    det ser jag som så sjäkvklat att det inte behövs kommenteras. men för sakens skull, hur gjorde du ts?
    Nej.
    annniel skrev 2011-01-08 17:48:16 följande:
    Vilket exempel du sätter för din dotter....svär och skriker på tåget...bedrövligt! Lite white-trash varning...

WT? Njae, kanske.
    7 små apor skrev 2011-01-08 17:48:29 följande:
    Det måste förresten sett rätt kul ut när den gamla damen sparkade tillbaka. 115cm i strumplästen innebär att man inte når hela vägen ner till golvet. Vilket i sin tur innebar att tanten drog upp benen till haken för att känga till barnet.

TS. Kan du beskriva det exakta händelseförloppet?
    Dom satt ner båda två.
    Eftersom dottern är ca 115 cm så dinglade hon med fötterna, liksom.
    Buffy26 skrev 2011-01-08 17:49:21 följande:
    En fråga ts, vad har hennes fulhet och åldern med situation att göra?? och att du kallar henne för kärring? det hon gjorde var fel, men du beteende dig värre, när du sa så onödiga fula ord, du kunde ha sagt varför sparkar du på mitt barn,?Du skulle ha sagt först oj förlåt, det var inte meningen, och ett leendet på läpparna, då skulle hon ha sagt säkert det gör inget!! jag tycker inte att du har rätt att säga så till henne för, att DIN dotter sparkade henne, om du tänker så har du gjort fel, och dessutom lärt ditt barn att det är okej, att kränka äldre, och bete så som du gjort!  
    Min dotter har råkat sparka någon, av misstag, då har jag sagt oj förlåt gick det bra, vill du ha servett?? och  sedan sagt tyst till min dotter du få se upp gumman, och inget mer med det!! kanske kan tänka på nästa gång hur du framstår som mamma till dina barn och omgivningen. lycka till.
    Ingenting. Det var i affekt.
    Jag var inte snabb nog att be om ursäkt innan kvinnan sparkat.
    Min dotter sparkade inte alls medvetet. Hon typ nuddade i misstag.
    Lär dig läsa!
    Cinza skrev 2011-01-08 17:52:04 följande:
    Var inte kvinnan i 50-60 års åldern?Man är väl knappast varken  gammal eller tant redan då? Bara en refeltktion...
    Hon var en gammal ful tant/kärring för min dotter, som började gråta.
    puss skrev 2011-01-08 17:52:04 följande:
    sparkar man barn är man ful. har inget med utseende att göra.
    *thumbs up*
    puss skrev 2011-01-08 17:52:39 följande:
    ts dotter sparkade inte alls henne.
    Exakt! *puss*
    Jezamine skrev 2011-01-08 17:53:26 följande:
    Var du med på bussen? Har du hört den andra damens ord?
    Pendeltåget i Stockholm Flört
    Buffy26 skrev 2011-01-08 17:58:20 följande:
    Jaha verkade som det, då tolkar alla det som dom vill, nej jag blandade, hon kom åt kjolen, och tanten parkade, sorry ts!
    exakt så. Dottern liksom "hasade" sig, sittande från ena platsen till den inre.
    MammaPlutt skrev 2011-01-08 18:03:12 följande:
    Haha way to go.  Du gjorde rätt TS.
    Får henne att tänka på hur hon betedde sig. 
    Skrattande
    7 små apor skrev 2011-01-08 18:13:13 följande:
    Gammal och/eller  tant kan man bli redan i 20års åldern.

Sedan beskriver TS att personen hade en vidig tunga. Det är underförstått att det måste handla om en långsmal tudelad sådan.
    Kontentan är att en skräcködla med tudelat tunga endast kan handla om Kommodovaran. Tacka fan för att TS skrek och sprang iväg åt andra hållet.

Vem skulle inte göra det i det läget, på ett pendeltåg och helt okopplad?
    Det finns flickor som är 40 och tanter som är 20. Men det här var en kärring!
    Vidrig tunga för dottern.
    Skrattande Bra inlägg!
    Kokomo skrev 2011-01-08 18:24:23 följande:
    Ja du borde ha reagerat på ett annat sätt, i synnerhet som din dotter var med. Nu har dottern lärt sig att det är okej att svära och angripa folks utseende och ålder om man blir arg istället för att vara lite konstruktiv.
    Nej, ska jag be om ursäkt när kärringen sparkar min dotter? Är du från vettet?
    puss skrev 2011-01-08 18:25:42 följande:
    ja, nu kommer dottern för all framtid att gå runt och vråla elaka kommentarer om hur folk ser ut.
    Mmmm ;) Min dotter är nog en av de mest väluppfostrade och snälla 5-åringar som finns.
    Finns folk på forumet som kan intyga om det.
  • LaFontaine

Jag tycker mest att det var ohyggligt fegt att inte våga säga ifrån direkt till kvinnan ifråga. Det är verkligen inte att stå upp för sin åsikt eller att skälla ut nån. Man skämmer mest ut sig själv tycker jag.

• MrC
    LaFontaine skrev 2011-01-08 19:58:40 följande:
    Jag tycker mest att det var ohyggligt fegt att inte våga säga ifrån direkt till kvinnan ifråga. Det är verkligen inte att stå upp för sin åsikt eller att skälla ut nån. Man skämmer mest ut sig själv tycker jag.
    jag hann inte!!!
  • Nostalgitripp

Jag hade nog sagt värre ord än du sa, skitsamma om pryda typer på forum skulle tycka att jag är WT. Fast jag hade sat det direkt till henne och börjat min LÅNGA ramsa med t.ex "ÄR DU DUM I HUVUDET?".

• LaFontaine
    MrC skrev 2011-01-08 20:00:54 följande:
    jag hann inte!!!
    Men du hann högt och tydligt säga det som står i ts? Det hade varit smartare att ta den tiden och konfrontera kvinnan istället för att (försöka) ställa till en scen och byta plats.
  • MrC
    LaFontaine skrev 2011-01-08 20:12:26 följande:
    Men du hann högt och tydligt säga det som står i ts? Det hade varit smartare att ta den tiden och konfrontera kvinnan istället för att (försöka) ställa till en scen och byta plats.
    Sparken kom direkt efter att jag sagt till dottern att ta det lungt.
  • MrC
    Nostalgitripp skrev 2011-01-08 20:09:20 följande:
    Jag hade nog sagt värre ord än du sa, skitsamma om pryda typer på forum skulle tycka att jag är WT. Fast jag hade sat det direkt till henne och börjat min LÅNGA ramsa med t.ex "ÄR DU DUM I HUVUDET?".
    Att dom kallar mig WT skiter jag fullständigt i. Dom vet inte vem jag/vi är.
    Mår dom bättre av det så... go ahead!
  • LaFontaine
    MrC skrev 2011-01-08 20:14:08 följande:
    Sparken kom direkt efter att jag sagt till dottern att ta det lungt.
    Du måste missförstått mig. Jag anser det vara fegt att agera som du gjorde. Det är mycket bättre att säga ifrån direkt till kvinnan ifråga när hon sparkade mot dottern. Varför ifrågasatte du inte hennes beteende istället för att börja kommentera hennes utseende (vilket för övrigt är fullständigt irrelevant i sammanhanget, så till vida du inte anser fula människor vara elaka). 
  • Bibbidi

Har bara läst TS.

Gud vad du överdrev... du skrev själv att kvinnan sparkade till lite lätt på din dotter och sedan stället du dig upp och i princip gallskriker (eller pratar väldigt högt) att hon var en gammal, ful kärring.

Du verkar oppfostrad och (förlåt) en person som överreagerar väldigt lätt.

Om jag hade suttit i vagnen och beskådat spektaklet så skulle jag tyckt du var pinsam och sedan har jag tyckt synd om din dotter som var där med dig, du ska ju vara en rollmodell eller hur?

Det vore bättre om du istället, som vanliga människor Flört, hade sagt till kvinnan att inte sparka på din dotter och sedan frågat henne varför hon gjorde så. Nu ställde du till en scen och det är det som jag tycker är så överdrivet!

Du frågade efter ärliga svar och jag har nu gett dig mitt.

Svar på tråden Ful gammal kärring sparkade på min dotter