• MrC

Ful gammal kärring sparkade på min dotter

I torsdags åkte jag pendeltåg med min dotter (5 år) och som alltid ska hon sitta närmast fönstret. Mitt mot sitter redan en kvinna, ca 50-60 år. Dottern som är ca 115 cm försöker klämma sig mellan och råkar stöta till kvinnans ben (kvinnan bär svart kjol) med sina blöta/snöiga kängor. Kjolen blir minimalt blöt. Typ max en halv tesked med vatten.

Jag säger till dottern att hon får se upp så hon inte sparkar på andra.

Kvinnan tittar upp och räcker ut sin vidriga tunga mot mig och dottern. Sen sparkar hon till dottern lite lätt på benet. Dottern blir rädd, drar ner mössan över ansiktet och börjar gråta.

Jag reser mig upp och säger:

-Sätt dig här borta istället (pekar på en annan plats åt dottern). (Höjer rösten REJÄLT) FÖR VI SKA INTE SITTA NÄRA GAMLA FULA GRINIGA KÄRRINGJÄVLAR SOM SPARKAR SMÅ BARN PÅ BENEN!!! {#emotions_dlg.djavulsk}

Så, gjorde jag rätt som skällde ut kvinnan på det sättet inför min dotter och så att hela vagnen hörde? Borde jag ha reagerat på ett annat sätt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-09 02:27
    För att klargöra:
    1. Min dotters blöta skor nuddade kvinnans kjol i misstag. Dottern försökte verkligen komma närmare fönstret utan att vidröra kvinnan. Att skon råkade nudda kvinnan berodde bl.a. på att det var trångt, dottern är endast 115 cm och därför hänger fötterna i luften och är inte på golvet och att pendeltåget var i rörelse.

2. Kvinnan sparkade min dotter fullt medvetet. Dottern hade hunnit flytta sig en plats på sidan när sparken kom.

3. Jag handlade i affekt.

• Svar på tråden Ful gammal kärring sparkade på min dotter
  • Kokomo
    Skogsflickan skrev 2011-01-09 01:25:42 följande:
    Du gjorde rätt! Hade det varit min son hon sparkat på hade hon fått smaka på ett slag 100ggr värre sen hade hon kunnat larma polis,brandkår,militär, fan o hans moster...INGEN rör mitt barn obestraffat oavsett om det är vuxna eller minderåriga..
    Eh?
    Så om ditt barn bråkar med någon klasskompis på skolgården så kommer du stormande och det andra barnet "ska få smaka på ett slag 100 ggr värre"?! Så sunt.
  • Suck och suck
    Skogsflickan skrev 2011-01-09 01:25:42 följande:
    Du gjorde rätt! Hade det varit min son hon sparkat på hade hon fått smaka på ett slag 100ggr värre sen hade hon kunnat larma polis,brandkår,militär, fan o hans moster...INGEN rör mitt barn obestraffat oavsett om det är vuxna eller minderåriga..
    Eh, hallå. Tanten sparkade lätt. Efter att ha fått en av misstag kladdig spark på sig.
  • Suck och suck

Det KAn ha rört sig om efterblivenhet, i och med den (lätta) sparken tillbaka och sen tungan också.
    I det läget så skulle jag tagit det lungt faktiskt.
    Att börja gasta sådär mot en lätt efterbliven person, ter sig faktiskt också rätt galet.

• Em00

Du, och många med dig, hade bara ökat mina fördomar mot småbarnföräldrar...
    Du överreagerade, as hell to much.

Väx upp istället vet jag.

• Skogsflickan
    Kokomo skrev 2011-01-09 01:44:45 följande:
    Eh?
    Så om ditt barn bråkar med någon klasskompis på skolgården så kommer du stormande och det andra barnet "ska få smaka på ett slag 100 ggr värre"?! Så sunt.
    Ja visst är det? Vem har sagt att jag tar det med den ungen under skoltid?Eller att det är just JAG som gör det på den andra ungen? Men jo, ingen rör min unge! Oavsett vad ni heliga mödrarna på fl tycker...
    Jag skiter i vad du tycker om mig! Ju mer du stör dig på mig desto mer bryr du dig egentligen....
  • Kokomo
    Skogsflickan skrev 2011-01-09 02:03:53 följande:
    Ja visst är det? Vem har sagt att jag tar det med den ungen under skoltid?Eller att det är just JAG som gör det på den andra ungen? Men jo, ingen rör min unge! Oavsett vad ni heliga mödrarna på fl tycker...
    Haha, så du hade typ lejt en torped att spöa upp den andra ungen? Ingen rör din unge, men andras ungar får man gärna ge sig på med andra ord?
    Ja jävlar vilka människor det finns. Det är först när jag kommer till fl som jag förstår varför samhället ser ut som det gör.
  • Skogsflickan
    Kokomo skrev 2011-01-09 02:08:43 följande:
    Haha, så du hade typ lejt en torped att spöa upp den andra ungen? Ingen rör din unge, men andras ungar får man gärna ge sig på med andra ord?
    Ja jävlar vilka människor det finns. Det är först när jag kommer till fl som jag förstår varför samhället ser ut som det gör.
    Om man inte vill att ens unge ska råka illa ut så kan man UPPFOSTRA den till att inte mobba eller slåss, men det verkar vara brist på uppfostran i många hem..För vi har ju alla sett hur mkt "prata" med det mobbande barnet hjälper....

Men nu handlar inte ts om mig..Vill du diskutera annat än topic kan du skapa en egen tråd för de heliga mödrarna..
    Jag skiter i vad du tycker om mig! Ju mer du stör dig på mig desto mer bryr du dig egentligen....
  • Skogsflickan
    Kokomo skrev 2011-01-09 01:44:45 följande:
    Eh?
    Om det barnet slår mitt barn fast mitt barn inte gjort ngt så finns det alltid någon i min bekantskapskrets som kan ordna så att det andra barnet lär sig att så gör man inte
  • Gung Ho
    MrC skrev 2011-01-08 17:35:27 följande:
    I torsdags åkte jag pendeltåg med min dotter (5 år) och som alltid ska hon sitta närmast fönstret. Mitt mot sitter redan en kvinna, ca 50-60 år. Dottern som är ca 115 cm försöker klämma sig mellan och råkar stöta till kvinnans ben (kvinnan bär svart kjol) med sina blöta/snöiga kängor. Kjolen blir minimalt blöt. Typ max en halv tesked med vatten.

Jag säger till dottern att hon får se upp så hon inte sparkar på andra.

Kvinnan tittar upp och räcker ut sin vidriga tunga mot mig och dottern. Sen sparkar hon till dottern lite lätt på benet. Dottern blir rädd, drar ner mössan över ansiktet och börjar gråta.

Jag reser mig upp och säger:

-Sätt dig här borta istället (pekar på en annan plats åt dottern). (Höjer rösten REJÄLT) FÖR VI SKA INTE SITTA NÄRA GAMLA FULA GRINIGA KÄRRINGJÄVLAR SOM SPARKAR SMÅ BARN PÅ BENEN!!! {#emotions_dlg.djavulsk}

Så, gjorde jag rätt som skällde ut kvinnan på det sättet inför min dotter och så att hela vagnen hörde? Borde jag ha reagerat på ett annat sätt?
    Jag skulle skällt ut kärringen, fast inte på det sättet du gjorde. Du 'fegade ju ur' genom att tala OM henne istället för TILL henne. Jag hade sagt TILL henne (med min ganska kraftiga stämma); VAD HÅLLER DU PÅ MED? SKA DU SPARKA SMÅ BARN? VAD ÄR DET FÖR FEL MED DIG? Eller ngt liknande. Jag är normalt en lugn person, men när det gäller min grabb (eller barn överlag) så 'smäller' det snabbt när en viss gräns passeras.

Det förutsätter ju att jag är absolut säker på att det är meningen samt att det inte är något missriktat skämt (man skulle ju kunna tänka sig att en person gör en 'skojspark' som en 'låtsashämnd'.
  • Skogsflickan

Ts: med tanke på att alla är heliga mödrar på fl och vissa är halleluja mammor så ska du nästa gång bara hålla käft och heja på den som slår ditt barn! Du ska inte lyfta ett finger eller säga ett pip om så ditt barn slås ihjäl..Du ska inte handla för att försvara ditt barn du ska PRATA o praaata med personen i fråga för då kanske för 111:e gången kanske men bara kanske det går in i huvudet på puckot!

Men som sagt det är familjeliv där alla är heliga birgitta till mammor...Jag? Jag skiter i vad såna kvinnor tycker..

Slut på diskutionen!

ts: lycka till och jag tycker du gjorde rätt!

Det du tycker om mina åsikter torkar jag röven med...
Svar på tråden Ful gammal kärring sparkade på min dotter