• MrC

Ful gammal kärring sparkade på min dotter

I torsdags åkte jag pendeltåg med min dotter (5 år) och som alltid ska hon sitta närmast fönstret. Mitt mot sitter redan en kvinna, ca 50-60 år. Dottern som är ca 115 cm försöker klämma sig mellan och råkar stöta till kvinnans ben (kvinnan bär svart kjol) med sina blöta/snöiga kängor. Kjolen blir minimalt blöt. Typ max en halv tesked med vatten.

Jag säger till dottern att hon får se upp så hon inte sparkar på andra.

Kvinnan tittar upp och räcker ut sin vidriga tunga mot mig och dottern. Sen sparkar hon till dottern lite lätt på benet. Dottern blir rädd, drar ner mössan över ansiktet och börjar gråta.

Jag reser mig upp och säger:

-Sätt dig här borta istället (pekar på en annan plats åt dottern). (Höjer rösten REJÄLT) FÖR VI SKA INTE SITTA NÄRA GAMLA FULA GRINIGA KÄRRINGJÄVLAR SOM SPARKAR SMÅ BARN PÅ BENEN!!! {#emotions_dlg.djavulsk}

Så, gjorde jag rätt som skällde ut kvinnan på det sättet inför min dotter och så att hela vagnen hörde? Borde jag ha reagerat på ett annat sätt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-09 02:27
    För att klargöra:
    1. Min dotters blöta skor nuddade kvinnans kjol i misstag. Dottern försökte verkligen komma närmare fönstret utan att vidröra kvinnan. Att skon råkade nudda kvinnan berodde bl.a. på att det var trångt, dottern är endast 115 cm och därför hänger fötterna i luften och är inte på golvet och att pendeltåget var i rörelse.

2. Kvinnan sparkade min dotter fullt medvetet. Dottern hade hunnit flytta sig en plats på sidan när sparken kom.

3. Jag handlade i affekt.

• Svar på tråden Ful gammal kärring sparkade på min dotter
  • Mariohn

Hade du sagt "Nu går du härifrån och stiger av bussen eftersom du sparkar andra passagerare" hade du gjort helt rätt. Men du sjönkt ill samma nivå och kom med slagord och kommandon.

• lokisse

bad du om ursäkt för att ni blött ner hennes kjol?

Nej det tror jag inte!
  • hedersknyffel
    MrC skrev 2011-01-08 17:35:27 följande:
    I torsdags åkte jag pendeltåg med min dotter (5 år) och som alltid ska hon sitta närmast fönstret. Mitt mot sitter redan en kvinna, ca 50-60 år. Dottern som är ca 115 cm försöker klämma sig mellan och råkar stöta till kvinnans ben (kvinnan bär svart kjol) med sina blöta/snöiga kängor. Kjolen blir minimalt blöt. Typ max en halv tesked med vatten.

Kvinnan tittar upp och räcker ut sin vidriga tunga mot mig och dottern. Sen sparkar hon till dottern lite lätt på benet. Dottern blir rädd, drar ner mössan över ansiktet och börjar gråta.

-Sätt dig här borta istället (pekar på en annan plats åt dottern). (Höjer rösten REJÄLT) FÖR VI SKA INTE SITTA NÄRA GAMLA FULA GRINIGA KÄRRINGJÄVLAR SOM SPARKAR SMÅ BARN PÅ BENEN!!! {#emotions_dlg.djavulsk}

Så, gjorde jag rätt som skällde ut kvinnan på det sättet inför min dotter och så att hela vagnen hörde? Borde jag ha reagerat på ett annat sätt?
    Har inte läst tråden men jag är säkert inte den förste som får WT-vibbar!? Se till att ungarna dina uppför sig ordentligt även på pendeln! Du borde ha reagerat och bett om ursäkt för ditt barn (om det inte har lärt sig det självt) och sedan borde du ha förklarat för den äldre damen att hon skall be om ursäkt till ditt barn. Alla betedde sig konstigt i den här historien (kom ni med pendeln från Märsta möjligtvis?).
  • 7 små apor
    hedersknyffel skrev 2011-01-09 00:04:33 följande:
    Har inte läst tråden men jag är säkert inte den förste som får WT-vibbar!? Se till att ungarna dina uppför sig ordentligt även på pendeln! Du borde ha reagerat och bett om ursäkt för ditt barn (om det inte har lärt sig det självt) och sedan borde du ha förklarat för den äldre damen att hon skall be om ursäkt till ditt barn. Alla betedde sig konstigt i den här historien (kom ni med pendeln från Märsta möjligtvis?).
    Inte WT precis utan andra vibbar. Oskyldig

Utrymmet mellan sätena är inte speciellt generöst på pendeln. För att sparka ett barn på 115 cm innebär det att man måste knyckla ihop sig och dra upp knäna till hakan ungefär.

Trovärdigt? Jomenvisstserru...
  • Mariohn
    MrC skrev 2011-01-08 17:35:27 följande:

Jag du borde ha reagerat genom att anmäla en kvinna som sparkar ditt barn om det nu VERKLIGEN var så allvarligt som du tyckte. Eller säga till chauffören medan du flyttade din dotter.
  • I have a kid

Alltså man blir ju mörkrädd av att läsa vad TS gjorde...

å sen vissa komentarer OMG !Skrikandes

moget att sparka tillbaka, eller skrika så som ts gjorde!

spelaroll om tanten ^^ skojade^^ med barnet eller inte!

som Mamma uppför man sig inte så!

och att sparka tillbaka, ja då lär man ju barnet hur man ska göra om nån är elakSpöke

• astro
    7 små apor skrev 2011-01-09 00:11:41 följande:
    Inte WT precis utan andra vibbar. Oskyldig

Utrymmet mellan sätena är inte speciellt generöst på pendeln. För att sparka ett barn på 115 cm innebär det att man måste knyckla ihop sig och dra upp knäna till hakan ungefär.

Trovärdigt? Jomenvisstserru...
    Eller vara kort, eller vinkla foten. Jag är 162 cm och det vore inte särskilt svårt för mig, några knän till hakan behövs inte alls.

Ts, jag tycker ditt ordval var olyckligt men det vet jag att du redan har kommenterat, så ...

Att du försvarade din dotter är däremot berömvärt, man får inte sparka efter små barn, om det än är en aldrig så liten "markering". Vi bör alla hålla efter andra vuxna när de beter sig illa mot de små - men alldeles för få gör faktiskt det, det har börjat bli vanligare att säga "på något sätt var det säkert barnets fel". Det ser man ju t o m i den här tråden tyvärr. 
  • Jisa

Nä absolut inte. Du visade bara din dotter hur man skämmer ut sig. Förstår att du blev arg men nej, helt fel agerat enligt mig.

• Profeten

Hade någon sparkat mitt barn hade jag envarsgripigt dom, men beror på spark...

Låter mer som tanten försökte vara lite lustigt.

• Barapåbesök

helt rätt tycker då jag:)

Svar på tråden Ful gammal kärring sparkade på min dotter