• MrC

Ful gammal kärring sparkade på min dotter

I torsdags åkte jag pendeltåg med min dotter (5 år) och som alltid ska hon sitta närmast fönstret. Mitt mot sitter redan en kvinna, ca 50-60 år. Dottern som är ca 115 cm försöker klämma sig mellan och råkar stöta till kvinnans ben (kvinnan bär svart kjol) med sina blöta/snöiga kängor. Kjolen blir minimalt blöt. Typ max en halv tesked med vatten.

Jag säger till dottern att hon får se upp så hon inte sparkar på andra.

Kvinnan tittar upp och räcker ut sin vidriga tunga mot mig och dottern. Sen sparkar hon till dottern lite lätt på benet. Dottern blir rädd, drar ner mössan över ansiktet och börjar gråta.

Jag reser mig upp och säger:

-Sätt dig här borta istället (pekar på en annan plats åt dottern). (Höjer rösten REJÄLT) FÖR VI SKA INTE SITTA NÄRA GAMLA FULA GRINIGA KÄRRINGJÄVLAR SOM SPARKAR SMÅ BARN PÅ BENEN!!! {#emotions_dlg.djavulsk}

Så, gjorde jag rätt som skällde ut kvinnan på det sättet inför min dotter och så att hela vagnen hörde? Borde jag ha reagerat på ett annat sätt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-09 02:27
    För att klargöra:
    1. Min dotters blöta skor nuddade kvinnans kjol i misstag. Dottern försökte verkligen komma närmare fönstret utan att vidröra kvinnan. Att skon råkade nudda kvinnan berodde bl.a. på att det var trångt, dottern är endast 115 cm och därför hänger fötterna i luften och är inte på golvet och att pendeltåget var i rörelse.

2. Kvinnan sparkade min dotter fullt medvetet. Dottern hade hunnit flytta sig en plats på sidan när sparken kom.

3. Jag handlade i affekt.

• Svar på tråden Ful gammal kärring sparkade på min dotter
  • 7 små apor
    Jezamine skrev 2011-01-08 17:44:29 följande:
    Jag funsderade också på det? Men det är ju alltid den andras fel el hur?
    Jo många verkar resonera så.

Det är rätt självklart att man ber om ursäkt tycker jag men så har jag å andra sidan både sunt förnuft och är väluppfostrad.
  • FruNaftra
    puss skrev 2011-01-08 17:45:43 följande:
    jag skulle titta på damen och säga, "oj då, nu är det bäst du ber om ursäkt.".
    alla ska ha en chans att göra rätt. det redan när hon lipade åt barnet.
    gör hon inte det, ja då är det vilda västern som gäller.
    Vilda västern?
    ...innebär...?
  • Gurkburk

Och självklart skulle du ha börjat med att be om ursäkt för att din dotter trängde sig in och blötte ner hennes kläder.

• puss
    7 små apor skrev 2011-01-08 17:46:30 följande:
    Jo många verkar resonera så.

Det är rätt självklart att man ber om ursäkt tycker jag men så har jag å andra sidan både sunt förnuft och är väluppfostrad.
    jag tar för givet att ts bad om ursäkt för blötan på kjolen.
    up yours
  • puss
    FruNaftra skrev 2011-01-08 17:46:38 följande:
    Vilda västern?
    ...innebär...?
    fritt fram, tuffast vinner.
    up yours
  • Cinza

Kan inte påstå att jag tycker ditt agerande var speciellt konstruktivt.

• puss
    Gurkburk skrev 2011-01-08 17:47:01 följande:
    Och självklart skulle du ha börjat med att be om ursäkt för att din dotter trängde sig in och blötte ner hennes kläder.
    det ser jag som så sjäkvklat att det inte behövs kommenteras. men för sakens skull, hur gjorde du ts?
    up yours
  • annniel

Vilket exempel du sätter för din dotter....svär och skriker på tåget...bedrövligt! Lite white-trash varning...

• 7 små apor

Det måste förresten sett rätt kul ut när den gamla damen sparkade tillbaka. 115cm i strumplästen innebär att man inte når hela vägen ner till golvet. Vilket i sin tur innebar att tanten drog upp benen till haken för att känga till barnet.

TS. Kan du beskriva det exakta händelseförloppet?

• Jasmine Angelina
    MrC skrev 2011-01-08 17:35:27 följande:
    I torsdags åkte jag pendeltåg med min dotter (5 år) och som alltid ska hon sitta närmast fönstret. Mitt mot sitter redan en kvinna, ca 50-60 år. Dottern som är ca 115 cm försöker klämma sig mellan och råkar stöta till kvinnans ben (kvinnan bär svart kjol) med sina blöta/snöiga kängor. Kjolen blir minimalt blöt. Typ max en halv tesked med vatten.

Jag säger till dottern att hon får se upp så hon inte sparkar på andra.

Kvinnan tittar upp och räcker ut sin vidriga tunga mot mig och dottern. Sen sparkar hon till dottern lite lätt på benet. Dottern blir rädd, drar ner mössan över ansiktet och börjar gråta.

Jag reser mig upp och säger:

-Sätt dig här borta istället (pekar på en annan plats åt dottern). (Höjer rösten REJÄLT) FÖR VI SKA INTE SITTA NÄRA GAMLA FULA GRINIGA KÄRRINGJÄVLAR SOM SPARKAR SMÅ BARN PÅ BENEN!!! {#emotions_dlg.djavulsk}

Så, gjorde jag rätt som skällde ut kvinnan på det sättet inför min dotter och så att hela vagnen hörde? Borde jag ha reagerat på ett annat sätt?
    Jag hade gjort samma sak, gamla anser att vi unga ska respektera dom MEN varför ska vi göra det dom respekterar ju inte oss. Behandla oss som skit så behandlar vi er likadant liksom. Vad är ditt barns brott? Att hon över huvudtaget finns eller enligt den kärringen tror man ju att det är så. Usch! Du gjorde helt rätt, hade jag stött på samma tant en annan dag jag åkt med barnet så hade jag nonchalerat henne och satt mig till rätta för att sköta mitt. Det finns respektlösa unga också men varför ska dom som faktiskt sköter sig samt deras barn lida för det.
    BF 2011-06-07
Svar på tråden Ful gammal kärring sparkade på min dotter