• Anonym (Kissi)

Ok att ha blöja på sig som vuxen?

Jag har börjat gå med blöja igen.

Jag är så trött på att aldrig hitta en toa i tid när jag är ute på stan. Så nu har jag börjat ha blöja på mig. Jättesköna blöjor från Tena ("lånar" från jobbet) och plötsligt går shoppingen som en dans. Men så skäms jag och tänker att alla andra mpste ha större blåsor än jag.

Vad säger ni?

• Svar på tråden Ok att ha blöja på sig som vuxen?
  • Anonym

Snälla TS!  förstår inte riktigt hur du tänker när du säger att du skäms så, vad jag kan förstå jobbar du som uska och stjäl alltså blöjor på ditt arbete. Med ditt arbete borde du väl ha sett att massor av människor har problem med urinläckage gamla som unga du är långt ifrån ensam. Sök hjälp så ska du se att det går att bota eller åtmintånde lindra dina bekymmer. Att bli påkommen för stöld på sitt arbete vore väl skämmigt om något, iväg med dej nu håller tummarna.

• Anonym
    Anonym (Kissi) skrev 2011-01-29 18:35:46 följande:
    Jag har börjat gå med blöja igen.

Jag är så trött på att aldrig hitta en toa i tid när jag är ute på stan. Så nu har jag börjat ha blöja på mig. Jättesköna blöjor från Tena ("lånar" från jobbet) och plötsligt går shoppingen som en dans. Men så skäms jag och tänker att alla andra mpste ha större blåsor än jag.

Vad säger ni?
    Självklsrt är det ok att ha blöja även som vuxen.
    Det kan ju inte störa någon annan.
    Men att "låna" från jobbet, det är en annan fråga det.
  • Maddisen80

Jag blir så förbannad jag var på urogyn i malmö ang mitt läckage de såg att de rann ganska mycket , så jag skulle få träffa läkare , jag ringde nu i torsdags då sa de att de hade skickat remiss till kk i lund så ringde dit ,men de hade inte fått någon remiss och hon på kk sa att den här läkaren har lång väntetid så jag ringde urogyn igen ,då sa de helt plötsligt att de inte har hunnat skickat remiss till kk och då talade jag om att kk sa att läkaren hade lång vänte tid, men de hade inte hon hört på urogyn mina besvär börja bli värre, men man får vänta som vanligt.

• ElisaT
    Maddisen80 skrev 2011-02-05 20:37:21 följande:
    Jag blir så förbannad jag var på urogyn i malmö ang mitt läckage de såg att de rann ganska mycket , så jag skulle få träffa läkare , jag ringde nu i torsdags då sa de att de hade skickat remiss till kk i lund så ringde dit ,men de hade inte fått någon remiss och hon på kk sa att den här läkaren har lång väntetid så jag ringde urogyn igen ,då sa de helt plötsligt att de inte har hunnat skickat remiss till kk och då talade jag om att kk sa att läkaren hade lång vänte tid, men de hade inte hon hört på urogyn mina besvär börja bli värre, men man får vänta som vanligt.
    Förbannad det har jag varit många gånger. För en tid sedan så var jag hos en ny distriktssköterska. Hon hade läst på i mina papper att jag plötsligt kissar på mej ibland. Hon frågade hur ofta och jag sa som det var, som jag alltid gjort att det bara händer och att det är olika. Att det kan vara flera veckor imellan ibland. hon frågade också om hur mycket och jag sade oftast inte så mycket man det kan hända det också.
    Så undrade hon om jag verkligen behövde ha blöjor som jag alltid fått och menade på att man får det bara om man har ett "kontinuerligt behov". Men jag vet ju inte när det kan hända mej sa jag men jag fick ändå inga.
    Nu köper jag själv och tji fick hon. Dyrt men livet fungerar för mej.
  • Anonym
    ElisaT skrev 2011-02-06 15:03:50 följande:
    Förbannad det har jag varit många gånger. För en tid sedan så var jag hos en ny distriktssköterska. Hon hade läst på i mina papper att jag plötsligt kissar på mej ibland. Hon frågade hur ofta och jag sa som det var, som jag alltid gjort att det bara händer och att det är olika. Att det kan vara flera veckor imellan ibland. hon frågade också om hur mycket och jag sade oftast inte så mycket man det kan hända det också.
    Så undrade hon om jag verkligen behövde ha blöjor som jag alltid fått och menade på att man får det bara om man har ett "kontinuerligt behov". Men jag vet ju inte när det kan hända mej sa jag men jag fick ändå inga.
    Man kanske inte går med blöja jämt om det bara händer typ en gång i månaden`Var det så hon menade kanske?
  • Maddisen80
    ElisaT skrev 2011-02-06 15:03:50 följande:
    Hej de är förjävligt när dem inte vill hjälpa en med hjälpmedel, du kanske ska prata med en barnmorska istället ?
  • Anonym
    Maddisen80 skrev 2011-02-05 20:37:21 följande:
    Det är nog dessvärre så att vården i de flesta fall går på knäna och väntetiderns blir därefter det är  iallafall min egen erfarenhet. Har genom varit mycket i kontakt med olika vårdinrättningar ett sätt kan vara att ha koll på tiden mellan olika behandlingar då går det ju alltid att åberopa vårdgarantin det brukar kunna ge effekt. Man måste orka stå på sej helt enkelt.
  • Anonym (Sängvätare)
    Anonym (Villa) skrev 2011-01-29 18:40:50 följande:
    Det heter inte blöja, det heter inkontinensskydd. Skriver du blöja så lockar du till dig folk som tänder på sånt, och jag tror inte riktigt det är syftet med din tråd!

Om du behöver inkontinenshjälpmedel så kan du få det (nästan) gratis utskrivet av din distriktsköterska - smidigare än att sno från jobbet Det kan också ligga något medicinskt bakom. Ring VC och boka tid.
    Hej jag är sängvätare och kissar i sängen nästan varje natt och har blöja på dagen med i fall jag inte hinner till toa,

Och jag och min inkontinensläkare samt distriktsköterska säger BLÖJA inte Inkontinens skydd.
    Inkontinensskydd hetter det bara i fack språk.
    Men bland oss som måsta ha det så heter det blöja och inget annat då det inte är nått annat.
    Kan även säga till de som vill veta det att Tena Pants samt Libero up & Go är gjorda i samma fabrik och av samma material bara att Tena är större och hel vit.
    SCA heter fabriken på båda.
    Och den som inte testat en blöja inna tycker jag personligen att den ska testa innnan den ytrar sig.
    Dagens moderna blöjor (Inkontinens skydd) Märker man knappt att det blir blöta.
  • Anonym (Sängvätare)

Här kan du och ni som vill köpa Hjälpmedel köpa dem:
    http://www.familjeapoteket.se/sortiment/inkontinens

( Kan till er som gnäller även säga att min inkontinensläkare även skriver ut Libero nr 5 till min dotter bara för att vara snäll och har gjort det till båda mina barn. )

• Anonym (Villa)
    Anonym (Sängvätare) skrev 2011-02-07 21:04:27 följande:
    Här kan du och ni som vill köpa Hjälpmedel köpa dem:
    www.familjeapoteket.se/sortiment/inkontinens

( Kan till er som gnäller även säga att min inkontinensläkare även skriver ut Libero nr 5 till min dotter bara för att vara snäll och har gjort det till båda mina barn. )
    Hur gammal är din dotter? Har för mig att barn kan få blöjor utskrivna från 4-års ålder, fast jag vet inte var jag har hört/sett just den åldern/siffran nånstans.

Min kommentar till TS handlade mer om att jag tror att det finns en risk att locka till sig "fel folk" om ts skriver blöja. Det finns tyvärr är en hel del knäppgökar som smyger omkring på forum som FL - tror inte ts vill ha dem i sin tråd.
Svar på tråden Ok att ha blöja på sig som vuxen?