• Anonym (Kissi)

Ok att ha blöja på sig som vuxen?

Jag har börjat gå med blöja igen.

Jag är så trött på att aldrig hitta en toa i tid när jag är ute på stan. Så nu har jag börjat ha blöja på mig. Jättesköna blöjor från Tena ("lånar" från jobbet) och plötsligt går shoppingen som en dans. Men så skäms jag och tänker att alla andra mpste ha större blåsor än jag.

Vad säger ni?

• Svar på tråden Ok att ha blöja på sig som vuxen?
  • Anonym
    Anonym (sök hjälp) skrev 2011-02-26 07:34:18 följande:
    Jo det är ju önskvärt, men tyvärr inte ett så ovanligt problem för kvinnor efter några graviditeter.  
    Och för det måste man välja blöjja?
  • Anonym

ja nog kan jaghålla tätt tills jag hittar en toalett iaf o jag har ändå fött barn. gör du inte knipövningar?

nä, om man inte har en medicinsk orsak till att behöva använda blöja vid vuxen ålder så tycker jag man ska undvika det. ren principsak.

• Anonym (sök hjälp)
    Anonym skrev 2011-02-27 01:20:38 följande:
    Och för det måste man välja blöjja?
    Nej man kan "välja" operation också men utredningen tar tid och får man remiss till operation så är väntetiden också lång.

Själv använde jag inkontinensskydd och inte blöja, men har förstått av tråden här att vissa kallar skydden för blöja.
  • Anonym (chef i vården)
    Anonym (Kissi) skrev 2011-01-30 16:47:07 följande:
    Nä men jag vill inte gå dit, skäms så...
    du skäms för att söka hjälp men du skäms inte för att stjäla
    intressant logik

inkontinensskydd är dyrt men att du tycker det är ok att ta de från jobbet och att budgeten ansträngs som i slutändan kan leda till att man får dra in på något som behövs för att du ska kunna ha det är rätt skrämmande, borde du jobba i vården överhuvudtaget med den inställningen?
  • Anonym
    Anonym (chef i vården) skrev 2011-02-27 10:51:02 följande:
    du skäms för att söka hjälp men du skäms inte för att stjäla
    intressant logik

inkontinensskydd är dyrt men att du tycker det är ok att ta de från jobbet och att budgeten ansträngs som i slutändan kan leda till att man får dra in på något som behövs för att du ska kunna ha det är rätt skrämmande, borde du jobba i vården överhuvudtaget med den inställningen?
    Det blir väl samma kostnad eftersom man får blöjor gratis av dsk.
  • Anonym (chef i vården)

nej de är de inte, boendet är kommun och får sin budget de ska klara sig på, går de på minus så får de garanterat göra åtgärdsplaner för att komma i balans vilket ofta brukar innebära att 0 vika vid sjukdom och semester vissa timmar

dsk som ger ut inkontinensskydd tillhör landsting/primärvård och de har sin budget

• Anonym
    Anonym (chef i vården) skrev 2011-02-27 11:47:05 följande:
    nej de är de inte, boendet är kommun och får sin budget de ska klara sig på, går de på minus så får de garanterat göra åtgärdsplaner för att komma i balans vilket ofta brukar innebära att 0 vika vid sjukdom och semester vissa timmar

dsk som ger ut inkontinensskydd tillhör landsting/primärvård och de har sin budget
    Okej jag förstår vad du menar. Men för statskassan blir det samma...
  • Anonym (chef i vården)

ja för statskassan är de visserligen desamma men vi kan knappast hävda de när vi sitter i budgetmöte med våra chefer och ekonomer utan vi ska gå i balans

så det är TS boende som får ta kostnaden och de kan i slutändan göra att de får skära ner på annat
    är de rätt? bara för att de i statskassan är desamma

• Anonym
    Anonym (chef i vården) skrev 2011-02-27 11:54:07 följande:
    ja för statskassan är de visserligen desamma men vi kan knappast hävda de när vi sitter i budgetmöte med våra chefer och ekonomer utan vi ska gå i balans

så det är TS boende som får ta kostnaden och de kan i slutändan göra att de får skära ner på annat
    är de rätt? bara för att de i statskassan är desamma
    Jag tycker inte heller att man ska stjäla på jobbet. Jag bara undrade. Pinsamt att åka dit för att man snattar vuxenblöjor skulle det också vara...
  • Tygtiiger

Istället för att snatta blöjor på jobbet så ska du ringa din vårdcentral och höra om de har någon uroterapeut, alltså en vidareutbildad sjuksköterska som kan det här med kiss. Då kan du både få rabatterade trosskydd OCH träningsprogram så du förhoppningsvis slipper blöjorna. För träna måste du, annars blir det värre!

Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden Ok att ha blöja på sig som vuxen?