• Anonym (Kissi)

Ok att ha blöja på sig som vuxen?

Jag har börjat gå med blöja igen.

Jag är så trött på att aldrig hitta en toa i tid när jag är ute på stan. Så nu har jag börjat ha blöja på mig. Jättesköna blöjor från Tena ("lånar" från jobbet) och plötsligt går shoppingen som en dans. Men så skäms jag och tänker att alla andra mpste ha större blåsor än jag.

Vad säger ni?

• Svar på tråden Ok att ha blöja på sig som vuxen?
  • Anonym (tänker)

Det kan väl inte vara så viktigt VARFÖR en del använder inkontinensskydd - blöjor, bindor, trosskydd mm? Det är nog många olika anledningar till det. De flesta har det antagligen för att de har inkontinensproblem eller något annat handikapp. Andra kanske för att de känner sig otrygga, vill inte växa upp, känner sig sexiga, har olyckor på natten eller vad det nu kan vara.
    Någon här undrade "hur kan man ha blöja om man inte behöver"?
    Men är det inte egentligen så att alla som har det behöver det, av olika skäl? 
    Är det oseriöstt?
    Sedan är det en annan fråga om när man skall "få" det kostnadsfritt.

• Maddisen80
    ElisaT skrev 2011-02-11 09:34:35 följande:
    Då kanske jag skall pröva där. Får se
    Ja de får du göra .
  • Anonym (Kissi)
    Anonym (tänker) skrev 2011-02-11 10:23:49 följande:
    Det kan väl inte vara så viktigt VARFÖR en del använder inkontinensskydd - blöjor, bindor, trosskydd mm? Det är nog många olika anledningar till det. De flesta har det antagligen för att de har inkontinensproblem eller något annat handikapp. Andra kanske för att de känner sig otrygga, vill inte växa upp, känner sig sexiga, har olyckor på natten eller vad det nu kan vara.
    Någon här undrade "hur kan man ha blöja om man inte behöver"?
    Men är det inte egentligen så att alla som har det behöver det, av olika skäl? 
    Är det oseriöstt?
    Sedan är det en annan fråga om när man skall "få" det kostnadsfritt.
    Ja alltså, jag har ju blöjan för att slippa kissa i byxorna såklart. Trodde det var det man hade blöjor till.
  • mum27

Men är du verkligen seriös ???!!!
    Man söker väl hjälp istället för att lösa problemet själv. Det är inte normalt att kissa ned sej. Såvida man inte njuter av att ha blöjor och kissa i dem. Kanske inte helt normalt heller ??

• Anonym (Kissi)
    fivekids skrev 2011-02-11 13:26:06 följande:
    Men är du verkligen seriös ???!!!
    Man söker väl hjälp istället för att lösa problemet själv. Det är inte normalt att kissa ned sej. Såvida man inte njuter av att ha blöjor och kissa i dem. Kanske inte helt normalt heller ??

Det är inget jag njuter av, men det är en bra hjälp.
  • Maddisen80

Det finns vissa vuxna människor som har blöjor har jag hört men jag använder trosskydd tena lady miniplus  de känns bättre.

Men när jag var på akuten förra året och fick dricka kontrast sen när skiktröntgen var klar sket jag ner mig de bara rann då valde jag att ha blöja någon timma bara tills de hade lagt sig ,jag tyckte de var så pinsamt att göra i byxan  men de på röntgen sa de är inget att skämmas för de är många som bruka göra i byxan när de dricker kontrast.

• Anonym (sök hjälp)

Men tjejer man behöver inte gå med urinläckage alls.

Jag sökte hjälp hos gyn efter många år inkontinensproblem. Problemen började redan efter första förlossningen och blev värre efter ytterligare två barn. Med åren blev det ännu värre.

Jag sökte hjälp hos gyn och fick remiss till sjukgymnast samt ett urval av inkontinensskydd att prova hemma. Jag meddelade bara vilket skydd jag önskade så beställdes det med leverans hem till dörren i en neutral förpackning. 

Efter 10 gånger hos sjukgymnasten konstaterades att knipen inte hjälpte. 

Jag bokades på en "provokation" där läckaget mättes vid olika aktiviteter. Därefter fick jag remiss till en TVT-operation och väntetiden var ca 6 månader.

Det är nu ca 3 år sedan jag fick min operation och det enda jag ångrar är att jag inte sökte hjälp tidigare. 

Jag kan nu nysa, hosta, hoppa, springa och hålla mig länge utan något som helst läckage. 

Så sök hjälp, allt att vinna och inget att förlora.

• Maddisen80
    Anonym (sök hjälp) skrev 2011-02-11 20:03:37 följande:

Jag sökte hjälp hos gyn efter många år inkontinensproblem. Problemen började redan efter första förlossningen och blev värre efter ytterligare två barn. Med åren blev det ännu värre.

Jag sökte hjälp hos gyn och fick remiss till sjukgymnast samt ett urval av inkontinensskydd att prova hemma. Jag meddelade bara vilket skydd jag önskade så beställdes det med leverans hem till dörren i en neutral förpackning. 

Jag bokades på en "provokation" där läckaget mättes vid olika aktiviteter. Därefter fick jag remiss till en TVT-operation och väntetiden var ca 6 månader.

Det är nu ca 3 år sedan jag fick min operation och det enda jag ångrar är att jag inte sökte hjälp tidigare. 

Jag kan nu nysa, hosta, hoppa, springa och hålla mig länge utan något som helst läckage. 

Hej jag har sökt hjälp , jag väntar på att få träffa läkaren sen blir de operation så de är bara vänta och stå ut .-
  • Maddisen80
    Anonym (sök hjälp) skrev 2011-02-11 20:03:37 följande:

Jag glömde att säga att de gjorde undersökning på urogyn i malmö och de såg att jag hade urinläckage så de sa troligtvis blir de operation , men så måste jag träffa läkare först på kk i lund de sa att läkaren har lång väntetid och de i malmö sa att kk har kort väntetid hmm
  • Anonym (sök hjälp)
    Maddisen80 skrev 2011-02-11 20:27:27 följande:
    Jag glömde att säga att de gjorde undersökning på urogyn i malmö och de såg att jag hade urinläckage så de sa troligtvis blir de operation , men så måste jag träffa läkare först på kk i lund de sa att läkaren har lång väntetid och de i malmö sa att kk har kort väntetid hmm
    Jättebra, hoppas verkligen du får hjälp. Det är alldeles för många som går omkring och skäms i onödan för sin inkontinens.
Svar på tråden Ok att ha blöja på sig som vuxen?