• esther

Emil i Lönneberga har ADHD!

ADHD: ouppmärksamhet, impulsivitet och hyperaktivitet.

"Hyss planerar man inte, di bare blir" säger Emil till Ida.

Visst skulle väl Emil gjort sig förtjänt av en diagnos! Jag tror inte Emil hade klarat sig så bra i den moderna skolan och samhället.

Motivera och berätta hur du tänker!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-05 16:13
    50% verkar faktiskt tycka att det ligger något i ADHD-påståendet!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-08 22:27
    Och när vi ändå har en intressant diskussion, kan ni tänka fler figurer i barnlitteraturen som skulle kunna ha någon form av neuropsykiatrisk diagnos? Skalman har ju nämnts som Asperger-typ, och Mini-Hop är välklart hyperaktiv. Brumma har ju någon form av utvecklingsstörning, så jag tror att Rune var ganska medveten när han tecknade dessa karaktärers särdrag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-10 21:25
    NEJ det är inte den här tråden som handlar om "sämre" barnböcker,www.familjeliv.se/Forum-3-402/m57203378.html är den rätta länken :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Emil i Lönneberga har ADHD!
  • Fru Sveden

Vad spelar det för roll om han skulle fått en diagnos idag det är en berättelse för barn som väldigt många barn har uppskattat genom åren och som väldigt många barn kommer att uppskatta i framtiden. Tycker du inte om honom så läs inte boken för dina barn eller låt dom inte se filmerna så vad är problemet?

Personligen tycker jag dom är sjukt mycket bättre än skiten till barnprogram som produceras idag!

• Shemira
    Fru Sveden skrev 2011-02-05 13:20:04 följande:
    Vad spelar det för roll om han skulle fått en diagnos idag det är en berättelse för barn som väldigt många barn har uppskattat genom åren och som väldigt många barn kommer att uppskatta i framtiden. Tycker du inte om honom så läs inte boken för dina barn eller låt dom inte se filmerna så vad är problemet?

Personligen tycker jag dom är sjukt mycket bättre än skiten till barnprogram som produceras idag!
    Håller med dagens barnprogram e skit Astrid lindgrens sagor är mycket mycket bättre 
    =) 
  • esther

????

Jag har väl aldrig sagt att jag 1. inte gillar Emil, 2. inte gillar barn med ADHD och 3. på något sätt antytt att det skulle vara något fel i att skriva en barnbok där huvudpersonen har en neuropsykiatrisk problematik.

Menar du att du tror att det finns någon förälder som skulle vilja censurera en barnbok där huvudpersonen har ADHD?

Emil är en fantastisk skildring av livet på den smålandska landsbygden förr . Varm, initierad och förstående.
  • Zaria
    Esmiso skrev 2011-02-03 07:13:30 följande:
    nej, han var  helt "normal" (vad nu det är...)
    Att han skulle ha ADHD säger mer om den som tror det och  dess okunskap
    Instämmer TILL FULLO...
  • t0va

oj... du har nog helt missförstått tråden. Tror inte någon har antytt att det skulle vara fel eller fult om han i dagens värld skulle ha diagnos. 

För ett barn som har adhd kan böckerna om emil hjälpa till, oavsett om emil skulle fått diagnos eller inte. Man kan identifiera sig med honom och det är något man behöver om man hela tiden får höra av andra att man är dum, elak, inte kan osv.  
  • Fru Sveden
    esther skrev 2011-02-05 16:12:38 följande:
    ????

Jag har väl aldrig sagt att jag 1. inte gillar Emil, 2. inte gillar barn med ADHD och 3. på något sätt antytt att det skulle vara något fel i att skriva en barnbok där huvudpersonen har en neuropsykiatrisk problematik.

Menar du att du tror att det finns någon förälder som skulle vilja censurera en barnbok där huvudpersonen har ADHD?

Emil är en fantastisk skildring av livet på den smålandska landsbygden förr . Varm, initierad och förstående.
    Du missuppfattade mig helt. Det jag undrar är vad det gör för skillnad om han nu skulle ha Adhd? Vad spelar det för roll? Ser inte meningen med resonemanget överhuvudaget.

Men eftersom jag enbart läst TS när jag skrev mitt inlägg så lät det precis som att eftersom han ev skulle kunna ha Adhd så gillade du inte böckerna (det var så jag tolkade det hela). Och som sagt vad spelar det för roll? Fattar inte grejen.
    Felix 08-06-20, Kevin 10-07-31
  • Ekorrfamiljen

Det är väl toppen för alla små busungar/bokstavsbarn (av båda kön) om de kan identifiera sig med någon annan som också har diagnos och inte bara jämföras med alla tillrättalagda sockersöta barnboksfigurer. Jämfört med "normala" barn kan de ju känna att de är misslyckade, jämfört med Emil och Pippi är de ju helt "normala".

Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • t0va
    Fru Sveden skrev 2011-02-05 18:05:58 följande:
    Du missuppfattade mig helt. Det jag undrar är vad det gör för skillnad om han nu skulle ha Adhd? Vad spelar det för roll? Ser inte meningen med resonemanget överhuvudaget.

Men eftersom jag enbart läst TS när jag skrev mitt inlägg så lät det precis som att eftersom han ev skulle kunna ha Adhd så gillade du inte böckerna (det var så jag tolkade det hela). Och som sagt vad spelar det för roll? Fattar inte grejen.
    Det skulle bla. göra stor skillnad på synen på dessa barn, många säger att "barn är barn", men få som umgås med barn som beter sig som emil säger så, de säger istället att föräldrarna inte kan uppfostra sina barn, att barnen är elaka, inte lyssnar och de får inte leka med andra barn för de bara förstör. Finns hur många trådar som helst om detta. 

För barnen som lever med impulsiviteten dagligen och hittar på saker utan att tänka innan kan emil och liknande vara en förebild och någon man kan lära av. Se och läsa för att kanske lära sig handling-konsekvens på ett tydligt sätt.

Jag identifierade mig med pippi när jag var liten, jag lekte inte samma lekar som mina jämnåriga tjejkompisar utan hittade på mer bus.

I en värld där det är fullt av "fröken duktig" så behövs även andra förebilder också.  
  • esther
    t0va skrev 2011-02-05 18:38:57 följande:
    Det skulle bla. göra stor skillnad på synen på dessa barn, många säger att "barn är barn", men få som umgås med barn som beter sig som emil säger så, de säger istället att föräldrarna inte kan uppfostra sina barn, att barnen är elaka, inte lyssnar och de får inte leka med andra barn för de bara förstör. Finns hur många trådar som helst om detta. 

För barnen som lever med impulsiviteten dagligen och hittar på saker utan att tänka innan kan emil och liknande vara en förebild och någon man kan lära av. Se och läsa för att kanske lära sig handling-konsekvens på ett tydligt sätt.

Jag identifierade mig med pippi när jag var liten, jag lekte inte samma lekar som mina jämnåriga tjejkompisar utan hittade på mer bus.

I en värld där det är fullt av "fröken duktig" så behövs även andra förebilder också.  
    Intressant och förståligt!

Jag tycker i alla fall att Emil slår hål på myten att impulsiva barn behöver gränser och konsekvenser för säga vad man vill men konsekvent får man väl ändå säga att Emils pappa var ;)
  • t0va
    esther skrev 2011-02-05 21:10:55 följande:
    Intressant och förståligt!

Jag tycker i alla fall att Emil slår hål på myten att impulsiva barn behöver gränser och konsekvenser för säga vad man vill men konsekvent får man väl ändå säga att Emils pappa var ;)
    Han var nog lite för konsekvent... 
Svar på tråden Emil i Lönneberga har ADHD!