• esther

Emil i Lönneberga har ADHD!

ADHD: ouppmärksamhet, impulsivitet och hyperaktivitet.

"Hyss planerar man inte, di bare blir" säger Emil till Ida.

Visst skulle väl Emil gjort sig förtjänt av en diagnos! Jag tror inte Emil hade klarat sig så bra i den moderna skolan och samhället.

Motivera och berätta hur du tänker!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-05 16:13
    50% verkar faktiskt tycka att det ligger något i ADHD-påståendet!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-08 22:27
    Och när vi ändå har en intressant diskussion, kan ni tänka fler figurer i barnlitteraturen som skulle kunna ha någon form av neuropsykiatrisk diagnos? Skalman har ju nämnts som Asperger-typ, och Mini-Hop är välklart hyperaktiv. Brumma har ju någon form av utvecklingsstörning, så jag tror att Rune var ganska medveten när han tecknade dessa karaktärers särdrag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-10 21:25
    NEJ det är inte den här tråden som handlar om "sämre" barnböcker,www.familjeliv.se/Forum-3-402/m57203378.html är den rätta länken :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Emil i Lönneberga har ADHD!
  • Sandriz

Jag vill också lägga till något i den här frågan.

Folk som inte levt med adhd på nära håll ser det ofta som något stort, skrämmande, dåligt (enbart) och FEL.

Vi som lever med det på nära håll (sambo i mitt fall) vet att det inte är så. Vi vet att en adhd-diagnos inte innebär att personen är mindre intelligent eller elak.

Vad jag däremot vet är att allting som kan gå fel ofta går fel.

Och min sambo är precis som emil. fast i större format. Och med en familj och ekomoni och hem och allt att hantera.....

• Fenkol

Emil var ett högst vanligt barn. Hyss bara blir. Händer hela tiden, de flesta barn. Han var nyfiken och påhittig och vågade prova. Vet inte mycket om ADHD men så pass mycket vet jag, att om pojken i lönneberga hade adhad, så har dom allra flesta barn det.

• Cloudy

Tja det man kort kan konstatera av tråden är att folk har noll koll på vad ADHD/ADD är för något.

Ni som röstat på alt. 3 kan ju göra en utredning på er son så får ni reda på att det inte är värre än hur er son är.

• Cloudy
    t0va skrev 2011-02-04 00:02:33 följande:
    så folk som har adhd har inte huvudet på skaft och ett stort hjärta? 
    Noll koll som sagt.
  • Bonanza

Men jag fattar fortfarande inte. Emil är inte annorlunda än i princip ALLA barn jag känner och INGEN av dem har adhd. Så varför är det så självklart att han har det?

• Cloudy
    Bonanza skrev 2011-02-03 22:32:46 följande:
    Fast jag håller inte med. Emils pappa har ju orimliga krav och det är omöjligt för ett barn i Emils ålder att förutse vad som ska bli konsekvenserna av vanligt barnbeteende. Att försöka slicka resterna ur en soppskål är inte att "inte samarbeta". Att göra det igen är dumt, men inte heller särskilt märkligt beteende för ett barn.

Jag förstår bara inte vad det är som så tydligt signalerar adhd.
    Det här beskriver hur kraftig ADHD hos barn kan te sig:

http://www.netdoktor.se/adhd/?_PageId=113334

Det finns också en variant utan hyperaktivitet, ADD.

Hela Emils beteende signalerar ADHD.
  • Cloudy
    Bonanza skrev 2011-02-04 07:55:06 följande:
    Men jag fattar fortfarande inte. Emil är inte annorlunda än i princip ALLA barn jag känner och INGEN av dem har adhd. Så varför är det så självklart att han har det?
    Hur vet du att de barnen inte har adhd då? Har föräldrarna gjort en utredning eller har de slätat över beteendet och bristen på impulskontroll och skyller på att det är ett normalt barnbeteende?

Jag tror att ADHD är väldigt vanligt bland pojkar men att föräldrar slår bort symtomen som normalt pojkbeteende.
  • Bonanza
    Cloudy skrev 2011-02-04 08:03:50 följande:
    Hur vet du att de barnen inte har adhd då? Har föräldrarna gjort en utredning eller har de slätat över beteendet och bristen på impulskontroll och skyller på att det är ett normalt barnbeteende?

Jag tror att ADHD är väldigt vanligt bland pojkar men att föräldrar slår bort symtomen som normalt pojkbeteende.
    Jag pratar inte om enbart pojkar. Och jag tycker inte Emil har sån vidare brist på impulskontroll heller för den delen.
  • Åssi
    Mariohn skrev 2011-02-03 23:22:11 följande:
    Emil var en underbar unge med huvudet på skaft och ett stort hjärta. Jag förstår inte varför han skulle ha ADHD? Hans farsa däremot skulle behöva något lugnande.
    Barn med adhd är underbara ungar med huvudet på skaft och ett stort hjärta!!!
Svar på tråden Emil i Lönneberga har ADHD!