• esther

Emil i Lönneberga har ADHD!

ADHD: ouppmärksamhet, impulsivitet och hyperaktivitet.

"Hyss planerar man inte, di bare blir" säger Emil till Ida.

Visst skulle väl Emil gjort sig förtjänt av en diagnos! Jag tror inte Emil hade klarat sig så bra i den moderna skolan och samhället.

Motivera och berätta hur du tänker!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-05 16:13
    50% verkar faktiskt tycka att det ligger något i ADHD-påståendet!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-08 22:27
    Och när vi ändå har en intressant diskussion, kan ni tänka fler figurer i barnlitteraturen som skulle kunna ha någon form av neuropsykiatrisk diagnos? Skalman har ju nämnts som Asperger-typ, och Mini-Hop är välklart hyperaktiv. Brumma har ju någon form av utvecklingsstörning, så jag tror att Rune var ganska medveten när han tecknade dessa karaktärers särdrag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-10 21:25
    NEJ det är inte den här tråden som handlar om "sämre" barnböcker,www.familjeliv.se/Forum-3-402/m57203378.html är den rätta länken :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Emil i Lönneberga har ADHD!
  • Mrs Statham

Det är ju klart som korvspad att emil skulle ha fått en bokstavsdiagnos idag om han hade blivit utredd.
    Precis som att resten av befolkningen skulle ha fått någon slags diagnos om man skulle utreda alla.
    Och de som man inte skulle hitta någon diagnos till, det är de som är de riktigt sjuka.

• norgesessan

Han gör inte negativa hyss....Han gör charmiga hyss...
    Det där med auktionen visade sig ju att vara bra..Brödspaden var ju ett spontanköp, han fick ju inte veta att mammans brödspade var sönder före han kom hem.
    Frimärkerna visste han inte om före prosten (?) tittade på dom, och djuren han köpte var ju i vuxen bemärkan sjuka och halvdöda typ...Det visade sig sen vilken tur han hade och vilken otur pappan hade...

Jag tycker pappan skulle tagit hintet han fick i denna berättelsen...KARMA!!!
    Var en idiot och narcisist, och du får 10 års olycka tillbaka!!!

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • norgesessan

Helst, precis...Barn med ADHDhar det oftast inte lätt i dagens vardag...

Det negativa i ADHD är till störst del samhällets bemötade och hinder...

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Nifelheim
    Ekorrfamiljen skrev 2011-02-09 11:00:36 följande:
    Har inte Brumma en cp-skada? Jag tror att hon kom till efter att jag slutade läsa Bamse, så jag har inte riktigt full koll.

Pippi är ju helt klart mytoman och förmodligen känslomässigt störd efter att ha förlorat sin mamma och pappa föll överbord och försvann. Stackars barn, nu får hon klara sig själv och uppfinner en fantasivärld och försöker imponera på grannbarnen med sina otroliga historier. (Det underbara är att Tommy och Annikas föräldrar litar på att Pippi ser efter deras barn och får dem välbehållna hem igen efter alla deras äventyr. )

Karlsson på taket har en narcissistisk personlighetsstörning skulle jag vilja säga. Han ser främst till sina egna behov och önskemål och kör ständigt över stackars Lillebror, förstör hans saker och skyller sedan ifrån sig. Lite sociopat kanske?
    Nej, Brumma hade väl autism eller något liknande?
    Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • esther
    Nifelheim skrev 2011-02-10 06:34:48 följande:
    Nej, Brumma hade väl autism eller något liknande?
    Har Rune skrivit något om det? Jag trodde också att hon hade Downs syndrom eller CP-skada, men jag har inte riktigt hängt med i Brummas utveckling. Visst är det väl så att hon och Skalman har en speciell relation? 
  • Eisa

Han hade en pappa som jagade honom. Där i har vi nog the problem.

Ev har de båda ADHD

• Nifelheim
    esther skrev 2011-02-10 06:44:48 följande:
    Har Rune skrivit något om det? Jag trodde också att hon hade Downs syndrom eller CP-skada, men jag har inte riktigt hängt med i Brummas utveckling. Visst är det väl så att hon och Skalman har en speciell relation? 
    Nej det har han nog aldrig vad jag vet, men CP-skada tycker jag inte att hon verkar ha. Om hon har en CP-skada har hon förmodligen någon utvecklingsstörning också eftersom hon mest är introvert och inte förstår eller gör som "andra" barn.
    sv.wikipedia.org/wiki/Brumma
    Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • Ekorrfamiljen
    Eisa skrev 2011-02-10 06:45:56 följande:
    Han hade en pappa som jagade honom. Där i har vi nog the problem.

Ev har de båda ADHD
    Jodå, Emils pappa har också en bristande impulskontroll, men samtidigt gör han ju vad som förväntades av en pappa till ett så "ouppfostrat" barn som Emil - på den tiden. Idag hade han garanterat åkt dit för barnmisshandel och fått sina barn omhändertagna, men i början av 1900-talet gjorde han helt rätt. Tur att tiderna förändras.

Ja, som sagt, jag har inte läst så mycket om Brumma så jag skrev bara vad jag trodde.
    Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • Ekorrfamiljen
    MammaG skrev 2011-02-10 14:03:48 följande:
    Om man analyserar Emil i ADHD-termer och bristande gränssättanande så tror jag nog fan att man behöver lära sig slappna av
    Eller så reflekterar man på ett annat vis än andra som bara köper allt de läser utan att fundera över vad som sägs, om det finns budskap eller lärdomar att dra av texterna.
    Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
Svar på tråden Emil i Lönneberga har ADHD!