• esther

Emil i Lönneberga har ADHD!

ADHD: ouppmärksamhet, impulsivitet och hyperaktivitet.

"Hyss planerar man inte, di bare blir" säger Emil till Ida.

Visst skulle väl Emil gjort sig förtjänt av en diagnos! Jag tror inte Emil hade klarat sig så bra i den moderna skolan och samhället.

Motivera och berätta hur du tänker!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-05 16:13
    50% verkar faktiskt tycka att det ligger något i ADHD-påståendet!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-08 22:27
    Och när vi ändå har en intressant diskussion, kan ni tänka fler figurer i barnlitteraturen som skulle kunna ha någon form av neuropsykiatrisk diagnos? Skalman har ju nämnts som Asperger-typ, och Mini-Hop är välklart hyperaktiv. Brumma har ju någon form av utvecklingsstörning, så jag tror att Rune var ganska medveten när han tecknade dessa karaktärers särdrag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-10 21:25
    NEJ det är inte den här tråden som handlar om "sämre" barnböcker,www.familjeliv.se/Forum-3-402/m57203378.html är den rätta länken :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Emil i Lönneberga har ADHD!
  • Åskan

Helt normal... Tycker det diagonstiseras ADHD hit och dit lite för mycket faktiskt....

• Mandi74

Pojkar är pojkar, han var helt normal.

Only on fl sätter sig folk och hittar "fel" hos personer i sagorna. Borde det inte vara författaren det är fel på i så fall, som kommer på allt?

Brevis esse laboro, obscurus fio
  • MammaG
    Ekorrfamiljen skrev 2011-02-10 14:07:31 följande:
    Eller så reflekterar man på ett annat vis än andra som bara köper allt de läser utan att fundera över vad som sägs, om det finns budskap eller lärdomar att dra av texterna.
    Emil är en god berättelse, till skillnad från mycket av det överpedagogiska skit som prånglas ut idag
    Min nystartade blogg: namnetvarupptaget.wordpress.com
  • Ari Gold
    esther skrev 2011-02-10 06:44:48 följande:
    Har Rune skrivit något om det? Jag trodde också att hon hade Downs syndrom eller CP-skada, men jag har inte riktigt hängt med i Brummas utveckling. Visst är det väl så att hon och Skalman har en speciell relation? 
    Brumma är skapad med Asperger syndrom som tänkt diagnos. Med tanke på hennes sena talutveckling  skulle jag dock säga att högfungerande autism är en mer korrekt diagnos. Dvs hon har autism utan en samtidig utvecklingsstörning.
  • Ekorrfamiljen
    MammaG skrev 2011-02-10 15:25:23 följande:
    Emil är en god berättelse, till skillnad från mycket av det överpedagogiska skit som prånglas ut idag
    Jadå, det var inte en motsägelse till min kommentar. Jag älskar de flesta av Astrid Lindgrens berättelser. Hon sätter alltid barnen i fokus och det är viktigt för de barn som hör berättelserna tror jag, att veta att barnen också blir sedda. Sedan om hon beskriver någon med diagnos eller en helt "normalstörd" unge spelar ju inte så stor roll, bara berättelsen är underhållande och kanske lite sedelärande.
    Ari Gold skrev 2011-02-10 16:11:38 följande:
    Brumma är skapad med Asperger syndrom som tänkt diagnos. Med tanke på hennes sena talutveckling  skulle jag dock säga att högfungerande autism är en mer korrekt diagnos. Dvs hon har autism utan en samtidig utvecklingsstörning.
    Just det, när du säger det så. Det låter bekant. Asperger räknas väl in i gruppen "högfungerande autism" har jag för mig. Min son var/är väldigt sen i sin talutveckling men han fick istället diagnosen "atypisk autism" eftersom han inte uppfyller de kriterier som gäller för bara "autism".
    Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • Elavela87

Och vad är det för fel med barn med funktionshinder eller karaktärer med funktionshinder?

• norgesessan

Elavela, det är nog för att en del anser det som mode att ge alla diagnosen ADHD idag..
    En hel yrkeskår med psykologer, läkare med mer har fått sin utbildning i ett kellogspaket, och diktar upp funktionshinder så dom kan dela ut diagnoser till alla som vill ha det....

Sen finns det den delen som lever i verkligheten.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • t0va
    Mandi74 skrev 2011-02-10 14:33:47 följande:
    Pojkar är pojkar, han var helt normal.

Only on fl sätter sig folk och hittar "fel" hos personer i sagorna. Borde det inte vara författaren det är fel på i så fall, som kommer på allt?
    adhd innebär inte bara en massa "fel", man kan titta på hans påhittighet, stora hjärta osv. som är vanligt hos personer med ADHD, är stora massan allmänheten som fått för sig att adhd är lika med att man är sämre än en "normal". 
  • Lurpa

Klart som fan att det blir något som är fel om föräldrarna stänger in barnen själva med en kniv och låster så de inte kan ta sig ut.
    Jag såg någon dokumentär som menade att många barn som utvecklade ADHD eller liknande hade utsats för något traumatiskt i väldigt låg ålder.

Svar på tråden Emil i Lönneberga har ADHD!