• esther

Emil i Lönneberga har ADHD!

ADHD: ouppmärksamhet, impulsivitet och hyperaktivitet.

"Hyss planerar man inte, di bare blir" säger Emil till Ida.

Visst skulle väl Emil gjort sig förtjänt av en diagnos! Jag tror inte Emil hade klarat sig så bra i den moderna skolan och samhället.

Motivera och berätta hur du tänker!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-05 16:13
    50% verkar faktiskt tycka att det ligger något i ADHD-påståendet!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-08 22:27
    Och när vi ändå har en intressant diskussion, kan ni tänka fler figurer i barnlitteraturen som skulle kunna ha någon form av neuropsykiatrisk diagnos? Skalman har ju nämnts som Asperger-typ, och Mini-Hop är välklart hyperaktiv. Brumma har ju någon form av utvecklingsstörning, så jag tror att Rune var ganska medveten när han tecknade dessa karaktärers särdrag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-10 21:25
    NEJ det är inte den här tråden som handlar om "sämre" barnböcker,www.familjeliv.se/Forum-3-402/m57203378.html är den rätta länken :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Emil i Lönneberga har ADHD!
  • Esmiso

nej, han var  helt "normal" (vad nu det är...)
    Att han skulle ha ADHD säger mer om den som tror det och  dess okunskap

• Nollfemnollnioelva

Kunde inte rösta. Hade det stått "BARN är BARN, han var helt normal" hade jag röstat på det

• Balahir
    Esmiso skrev 2011-02-03 07:13:30 följande:
    Att han skulle ha ADHD säger mer om den som tror det och  dess okunskap
  • Seldonia
    Nollfemnollnioelva skrev 2011-02-03 07:18:14 följande:
    Kunde inte rösta. Hade det stått "BARN är BARN, han var helt normal" hade jag röstat på det
  • Fiyali

Haha vilken klockren tråd! Är ju som att fråga vad som egentligen försigick bakom kulisserna med snövit... hon levde ju ändå med sju män :P

• augustisten
    Precis min tanke.

Jag tycker inte alls att Emil verkar ha koncentrationssvårigheter eller problem med sin uppmärksamhet. Bara lite bristande impulskontroll och livlig fantasi. Som många barn.

Hyperaktiv vet jag inte heller. Han har ju förmåga att sitta helt still och tälja i långa perioder så det tycker jag inte heller stämmer. En påhittig unge bara.
  • Linda1976
    Bang on target (för att citera Hassan )
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • lövet2

En helt normal liten pojke, skulle jag vilja säga. Min äldste son var precis likadan ...

• bengke

Om man satte in Emil i ett klassrum skulle han nog få en diagnos 

• Esmiso
    bengke skrev 2011-02-03 12:57:46 följande:
    Om man satte in Emil i ett klassrum skulle han nog få en diagnos 
    varför tror du det?
Svar på tråden Emil i Lönneberga har ADHD!