• esther

Emil i Lönneberga har ADHD!

ADHD: ouppmärksamhet, impulsivitet och hyperaktivitet.

"Hyss planerar man inte, di bare blir" säger Emil till Ida.

Visst skulle väl Emil gjort sig förtjänt av en diagnos! Jag tror inte Emil hade klarat sig så bra i den moderna skolan och samhället.

Motivera och berätta hur du tänker!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-05 16:13
    50% verkar faktiskt tycka att det ligger något i ADHD-påståendet!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-08 22:27
    Och när vi ändå har en intressant diskussion, kan ni tänka fler figurer i barnlitteraturen som skulle kunna ha någon form av neuropsykiatrisk diagnos? Skalman har ju nämnts som Asperger-typ, och Mini-Hop är välklart hyperaktiv. Brumma har ju någon form av utvecklingsstörning, så jag tror att Rune var ganska medveten när han tecknade dessa karaktärers särdrag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-10 21:25
    NEJ det är inte den här tråden som handlar om "sämre" barnböcker,www.familjeliv.se/Forum-3-402/m57203378.html är den rätta länken :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Emil i Lönneberga har ADHD!
  • Cloudy
    Bedhead skrev 2011-02-04 08:55:46 följande:
    Vidrigt att så många röstat "pojkar är pojkar". Jag fattar inte ens vad det betyder.

De betyder att de endera är väldigt ouppfostrade eller har ADHD.

Men visst är uttrycket hemskt.

Bonanza skrev 2011-02-04 08:33:06 följande:
    Och att han var bäst i klassen handlar om att den skolan passar adhd barn bättre. Och att ingen hittills har kunnat säga exakt VAD det är som gör att Emil har adhd betyder...?

Har han svårt att ta tillsägelser? Nej.
    Är han osjälvständig? Absolut inte.
    Har han svårt att koncentrera sig? Nej.
    Är han stressad eller förvirrad? Nej.
    Har han svårt att göra det man ber honom om? Nej.

Jag fattar verkligen inte vad det är som är så självklart?

ADHD, kan ta tillsägelser med hur länge de sitter kvar är en annan fråga.
    Barn med ADHD är lika mycket självständiga som barn utan ickediagnos.
    Barn med ADHD kan koncentrera sig om de har det lungt omkring sig.
    Barn med ADHD är varken stresssade eller förvirrade.
    Barn med ADHD gör inte som de blir tillsagda, precis som Emil.

esther skrev 2011-02-04 08:53:53 följande:
    Jag drog det här på facebook med en barnpsykolog jag känner. Hon sa att Emil är en av de karaktärer som man talar med föräldrar omnär man ställer diagnos, för att lyfta fram hurpositivt det kan bli, Hon menar väl att det inte gör att ställa några diagnoser alls utifrån en bok, men att det finns tydliga drag och att många föräldrar kallar sina barn just "min lille Emil"

Ja det förvånar mig inte, det är bedrövligt att det finns så många felaktiga antaganden om hur ADHD ter sig.

• Cloudy
    Rättelse:

Barn med ADHD har en intre stress som driver dem till att göra impulsiva saker som Emil.
  • karenina28
    Sandriz skrev 2011-02-04 08:31:20 följande:
    Jämför det med de barn som har adhd och sitter i timmar och spelar tvspel.... ?
    då kallas det ADD
  • karenina28

Men vilken tråd!! varför skall allt diagnostiseras? ADHD kan ha olika symptom på olika personer och i olika grader.
    Men jag tror personligen att Emil var en vanlig kille, med lite extra bus!!
    Tänk så många barn som hittar på "hyss" skall vi diagnostiera allihop? då har vi och göra ha ha ha

• esther
    Cloudy skrev 2011-02-04 09:03:38 följande:

Och att han var bäst i klassen handlar om att den skolan passar adhd barn bättre. Och att ingen hittills har kunnat säga exakt VAD det är som gör att Emil har adhd betyder...?

Ja det förvånar mig inte, det är bedrövligt att det finns så många felaktiga antaganden om hur ADHD ter sig.

Fast vi får väl ändå tänka att en barnpsykolog som arbetar med att utreda har en viss erfarenhet?

• Ollibollmora

Cloudy, jag förstår inte dig riktigt. Det var ju du som länkade till kriterierna som finns på Netdoktor, sen skriver du att det som står där är fel, jag blir lite förvirrad faktiskt.

Du menar alltså att alla barn som inte gör som de blir tillsagda har adhd, har jag förstått dig rätt?

• Bonanza
    Cloudy skrev 2011-02-04 09:03:38 följande:

Jag har bara använt de kriterier som DU länkade till.
  • Lyllo
    Den obotliga pessimisten skrev 2011-02-04 08:57:14 följande:
    Jag röstade där, men det var bara för att det inte fanns något annat alternativ där Emil är helt normal och inte har ADHD. Gillade inte formuleringen!
    Precis. "Barn är barn" tänkte jag och röstade på den mest passande formuleringen.
  • t0va
    karenina28 skrev 2011-02-04 09:12:47 följande:
    Men vilken tråd!! varför skall allt diagnostiseras? ADHD kan ha olika symptom på olika personer och i olika grader.
    Men jag tror personligen att Emil var en vanlig kille, med lite extra bus!!
    Tänk så många barn som hittar på "hyss" skall vi diagnostiera allihop? då har vi och göra ha ha ha
    Självklart går det inte att diagnostisera utifrån böcker, på samma sätt som det inte går att sätta diagnos på andra. Tror det var Frank Andersson som uttalade sig i tidningen efter att han fått sin diagnos att en annan i lets dance också har adhd för nu när han har diagnos så vet han att det är så. Ingen kan veta det om man inte gör en utredning, så trådens syfte är väl mer att väcka tanke och fundera. 

Många verkar tro att man kan sätta diagnos bara sådär, men det är en stor utredning, bla testats minnet och i böckerna är nog svårt att få fram en sådan sak. Väldigt få har förstått att jag har haft adhd hela livet, och folk jag träffar nu kan nog inte se det.

Det jag känner igen mig i, bla. är att ensamlek fungerar bra, i en lugn miljö där inte mycket stör. För emil då snickeboa. Att man är påhittig och kommer på många projekt och ska genomföra det, även om det inte alltid blir så bra. Att man är väldigt mån om andra men återigen att det kanske inte alltid blir så bra slutresultat.

Sen impulsiviteten, många småhyss där man inte tänkt innan.

Om emil kan ha adhd eller inte finns nog bara en som kunde svara på, så det lär vi nog aldrig få veta.

Pippi kanske också hade något sådant om hon skulle ha flyttats till dagens samhälle. För diagnos får man bara när det blir ett hinder i livet, och levde man på emils tid så var det inte ett så stort hinder. Man kunde få jobb och hade ofta stort kontaktnät kring sig.

Många som var drängar hade nog idag fått aspergerdiagnos, om vi förflyttat dem med en tidsmaskin.  
  • Ekorrfamiljen

Jag har alltid sagt att hade Emil "levt" idag så nog hade han fått en diagnos. Många företagsledare och entreprenörer har helt klart ADHD och de har lyckats kanalisera sin energi till något positivt, precis som Emil lyckades med. De är ofta driftiga, påhittiga och kommer med okonventionella lösningar.

Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
Svar på tråden Emil i Lönneberga har ADHD!