• esther

Emil i Lönneberga har ADHD!

ADHD: ouppmärksamhet, impulsivitet och hyperaktivitet.

"Hyss planerar man inte, di bare blir" säger Emil till Ida.

Visst skulle väl Emil gjort sig förtjänt av en diagnos! Jag tror inte Emil hade klarat sig så bra i den moderna skolan och samhället.

Motivera och berätta hur du tänker!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-05 16:13
    50% verkar faktiskt tycka att det ligger något i ADHD-påståendet!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-08 22:27
    Och när vi ändå har en intressant diskussion, kan ni tänka fler figurer i barnlitteraturen som skulle kunna ha någon form av neuropsykiatrisk diagnos? Skalman har ju nämnts som Asperger-typ, och Mini-Hop är välklart hyperaktiv. Brumma har ju någon form av utvecklingsstörning, så jag tror att Rune var ganska medveten när han tecknade dessa karaktärers särdrag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-10 21:25
    NEJ det är inte den här tråden som handlar om "sämre" barnböcker,www.familjeliv.se/Forum-3-402/m57203378.html är den rätta länken :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Emil i Lönneberga har ADHD!
  • Esmiso
    Åssi skrev 2011-02-04 08:05:23 följande:
    Barn med adhd är underbara ungar med huvudet på skaft och ett stort hjärta!!!
  • Cloudy
    Bonanza skrev 2011-02-04 08:04:54 följande:
    Jag pratar inte om enbart pojkar. Och jag tycker inte Emil har sån vidare brist på impulskontroll heller för den delen.
    Nej, du ser tydligen inte symtomen och likheterna men alla som har kunskap och/eller insikt i ADHD/ADD gör det.
  • Bonanza
    Cloudy skrev 2011-02-04 08:07:32 följande:
    Nej, du ser tydligen inte symtomen och likheterna men alla som har kunskap och/eller insikt i ADHD/ADD gör det.
    Ja, tydligen är alla barn klara kandidater för diagnosen ADHD. Varje dag lär man sig något nytt...
  • Esmiso
    Cloudy skrev 2011-02-04 08:07:32 följande:
    håller inte med dig och jag har i allra högsta grad kunskap om ADHD
  • Cloudy

Som sagt, de som röstat på alt 3 bör gå till VC och få en remiss för en utredning.

• Cloudy
    Bonanza skrev 2011-02-04 08:08:41 följande:
    Ja, tydligen är alla barn klara kandidater för diagnosen ADHD. Varje dag lär man sig något nytt...
    Alla barn? De barn jag känner till är betydligt lugnare, sansade och har mer impulskontroll än de barn du känner till så nej alla barn har inte ADHD.

Det är 3 barn av 18 på dotterns förskola som har det klassiska ADHD-beteendet.
  • Bonanza
    Cloudy skrev 2011-02-04 08:12:03 följande:
    Alla barn? De barn jag känner till är betydligt lugnare, sansade och har mer impulskontroll än de barn du känner till så nej alla barn har inte ADHD.

Det är 3 barn av 18 på dotterns förskola som har det klassiska ADHD-beteendet.
    Jag känner som sagt inget barn som inte - med de förutsättningar som Emil har - skulle kunna göra ungefär samma saker. Och (nästan) alla barn jag känner är lugna, har impulskontroll, kan koncentrera sig och uppfyller inte några av de kriterier du länkade till.

Men kan du ge några exempel på hans extremt tydliga adhd-beteende? Så att jag förstår hur ni tänker, ni som menar att det är så självklart?
  • Hunnebobrud

Men kan du ge några exempel på hans extremt tydliga adhd-beteende? Så att jag förstår hur ni tänker, ni som menar att det är så självklart?

• Ollibollmora

Det här är alltså kriterierna från Netdoktor.se som Cloudy länkade till.

"De bryr sig inte om tillsägelser och uppmaningar, är osjälvständigt och krävande, handlar utan eftertanke, ofta med starka känsloreaktioner och gör inte sällan ett för åldern omoget och egocentriskt intryck. Barnet har svårt att styra och reglera sitt beteende och att anpassa sig till omgivningens förväntningar. Många barn med ADHD har svårt att mobilisera motivation och energi för att få saker gjorda i synnerhet om det gäller uppgifter som upplevs som tråkiga. Om de utsätts för många intryck samtidigt kan barnen bli stressade och förvirrade, vilket kan resultera i att de beter sig splittrat och kaotiskt eller helt enkelt stänga av. De har svårare än andra att skapa samband och sammanhang av sådant de upplever och svårare att lära av sina erfarenheter."

Jag håller med Bonanza, jag tycker faktiskt inte att det här stämmer på karaktären Emil.

Jag fattar att det kan finnas fler kriterier och jag fattar också att barn med adhd är lika älskvärda och fantastiska som barn som inte är diagnostiserade med adhd.

• ThildasMamma

Men det är ju mest olyckor han råkar ut för.. Hans pappa däremot är en sur gammal gubbe!

Svar på tråden Emil i Lönneberga har ADHD!