• esther

Emil i Lönneberga har ADHD!

ADHD: ouppmärksamhet, impulsivitet och hyperaktivitet.

"Hyss planerar man inte, di bare blir" säger Emil till Ida.

Visst skulle väl Emil gjort sig förtjänt av en diagnos! Jag tror inte Emil hade klarat sig så bra i den moderna skolan och samhället.

Motivera och berätta hur du tänker!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-05 16:13
    50% verkar faktiskt tycka att det ligger något i ADHD-påståendet!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-08 22:27
    Och när vi ändå har en intressant diskussion, kan ni tänka fler figurer i barnlitteraturen som skulle kunna ha någon form av neuropsykiatrisk diagnos? Skalman har ju nämnts som Asperger-typ, och Mini-Hop är välklart hyperaktiv. Brumma har ju någon form av utvecklingsstörning, så jag tror att Rune var ganska medveten när han tecknade dessa karaktärers särdrag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-10 21:25
    NEJ det är inte den här tråden som handlar om "sämre" barnböcker,www.familjeliv.se/Forum-3-402/m57203378.html är den rätta länken :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Emil i Lönneberga har ADHD!
  • Ginny

Emil blev ju faktiskt ordförande i kommunalnämnden (tror jag det berättas i filmen där han börjar skolan) så något rätt måste han ju ha gjort.  
    Jag skulle inte säga att Emil har ADHD, han är bara lite vild och galen.

• Esmiso
    Ginny skrev 2011-02-04 08:27:00 följande:
    Emil blev ju faktiskt ordförande i kommunalnämnden (tror jag det berättas i filmen där han börjar skolan) så något rätt måste han ju ha gjort.  
    Jag skulle inte säga att Emil har ADHD, han är bara lite vild och galen.
    visserligen skulle DET kunna tyda på ADHD, då många med ADHD är drifitgare överlag och ofta har ledande positioner i samhället!
  • Lyllo
    Cloudy skrev 2011-02-04 08:00:58 följande:
    Det här beskriver hur kraftig ADHD hos barn kan te sig:

www.netdoktor.se/adhd/?_PageId=113334

Det finns också en variant utan hyperaktivitet, ADD.

Hela Emils beteende signalerar ADHD.
    "Dit hör bland annat koncentrerationssvårigheter, de har svårt att vara uppmärksamma under längre stunder"

Hur klarade Emil av att sitta i snickarboa och koncentrerat  tälja trägubbar?
  • Sandriz
    Lyllo skrev 2011-02-04 08:29:02 följande:
    "Dit hör bland annat koncentrerationssvårigheter, de har svårt att vara uppmärksamma under längre stunder"

Jämför det med de barn som har adhd och sitter i timmar och spelar tvspel.... ?
  • Den obotliga pessimisten

Jag uppfattar överhuvudtaget inte Emil som hyperaktiv. Han får ju bara en massa bra idéer som blir fel hela tiden. Han är så klart normal, men lite otursförföljd, kanske. Impulsiv är han så klart, men det är de flesta ungar.

• Bonanza

Och att han var bäst i klassen handlar om att den skolan passar adhd barn bättre. Och att ingen hittills har kunnat säga exakt VAD det är som gör att Emil har adhd betyder...?

Har han svårt att ta tillsägelser? Nej.
    Är han osjälvständig? Absolut inte.
    Har han svårt att koncentrera sig? Nej.
    Är han stressad eller förvirrad? Nej.
    Har han svårt att göra det man ber honom om? Nej.

Jag fattar verkligen inte vad det är som är så självklart?

• Cloudy
    Lyllo skrev 2011-02-04 08:29:02 följande:

Han satt i tysthet och gjorde något han gillade, då går det bra att koncentrera sig.
    Ju fler störningar runtomkring desto sämre blir barnet på att hålla fokus.

ADHD-barn har dock inga problem med att sitta framför TV eller dator i timmar men kan ha problem i ett klassum där det inte är helt tyst.
  • esther

Jag drog det här på facebook med en barnpsykolog jag känner. Hon sa att Emil är en av de karaktärer som man talar med föräldrar omnär man ställer diagnos, för att lyfta fram hurpositivt det kan bli, Hon menar väl att det inte gör att ställa några diagnoser alls utifrån en bok, men att det finns tydliga drag och att många föräldrar kallar sina barn just "min lille Emil"

• Bedhead

Vidrigt att så många röstat "pojkar är pojkar". Jag fattar inte ens vad det betyder.

It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • Den obotliga pessimisten
    Bedhead skrev 2011-02-04 08:55:46 följande:
    Vidrigt att så många röstat "pojkar är pojkar". Jag fattar inte ens vad det betyder.
    Jag röstade där, men det var bara för att det inte fanns något annat alternativ där Emil är helt normal och inte har ADHD. Gillade inte formuleringen!
Svar på tråden Emil i Lönneberga har ADHD!