• esther

Emil i Lönneberga har ADHD!

ADHD: ouppmärksamhet, impulsivitet och hyperaktivitet.

"Hyss planerar man inte, di bare blir" säger Emil till Ida.

Visst skulle väl Emil gjort sig förtjänt av en diagnos! Jag tror inte Emil hade klarat sig så bra i den moderna skolan och samhället.

Motivera och berätta hur du tänker!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-05 16:13
    50% verkar faktiskt tycka att det ligger något i ADHD-påståendet!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-08 22:27
    Och när vi ändå har en intressant diskussion, kan ni tänka fler figurer i barnlitteraturen som skulle kunna ha någon form av neuropsykiatrisk diagnos? Skalman har ju nämnts som Asperger-typ, och Mini-Hop är välklart hyperaktiv. Brumma har ju någon form av utvecklingsstörning, så jag tror att Rune var ganska medveten när han tecknade dessa karaktärers särdrag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-10 21:25
    NEJ det är inte den här tråden som handlar om "sämre" barnböcker,www.familjeliv.se/Forum-3-402/m57203378.html är den rätta länken :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Emil i Lönneberga har ADHD!
  • t0va
    bengke skrev 2011-02-03 12:57:46 följande:
    Om man satte in Emil i ett klassrum skulle han nog få en diagnos 
    Det tror jag med. 
  • Boothwalker
    Nollfemnollnioelva skrev 2011-02-03 07:18:14 följande:
    Kunde inte rösta. Hade det stått "BARN är BARN, han var helt normal" hade jag röstat på det
    Precis min åsikt. =)
    Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • rosenmamman

Jag skulle också börja undra... Om man hissar upp syrran i flaggstången. Liiite mer än hyss...

• Boothwalker
    rosenmamman skrev 2011-02-03 14:47:11 följande:
    Jag skulle också börja undra... Om man hissar upp syrran i flaggstången. Liiite mer än hyss...
    Men hon ville ju =)
    Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • rosenmamman
    Boothwalker skrev 2011-02-03 15:22:46 följande:
    Men hon ville ju =)
    Jo iofs. Syster brås på bror :)
  • vittra
    Kunde inte rösta. Hade det stått "BARN är BARN, han var helt normal" hade jag röstat på det
    Exakt.
  • Bonanza

Det går inte att rösta, han var en helt normal unge. Inget han gör är ju särskilt märkligt eller konstigt eller dumt. Bara vanliga bus, lekfullhet och envishet och smarthet.

Som dessutom klarade sig jättebra i skolan med bra betyg och beröm. Vilket ju faktiskt står i böckerna...

• Sillan3

O vad ger ni Kalle anka för diagnos???
    allting bygger på att hitta fel verkar det som..Obestämd

Barn Ska busa annars kan de lika gärna sitta i ett hörn o glo.. hur normalt skulle Det vara??

• lillkorpen
Svar på tråden Emil i Lönneberga har ADHD!