• Anonym (stina)

Vunnit ett LVU mål i kammarrätten?

Finns det någon som har velat häva LVU och förlorat i förvalningsrätten men vann i kammarrätten?
    Hur fick ni rätt?
    Hur kändes det?
    Hur gjorde du?

• Svar på tråden Vunnit ett LVU mål i kammarrätten?
  • smulpaj01
    Anonym skrev 2011-02-06 13:25:21 följande:
    Soc ser till barns bästa och har lagar att följa som bup samtal kanske inte ingick under. Men föräldrar eller vårdnadshavare kan beställa buptid trots att barnen är lvu:ade
    Jaha......... och hur vanliga människor kunna veta detta? Socialtjänsten meddelar/berättar/förklarar INGENTING - vill man som förälder få reda på sina rättigheter så måste man själv SÖKA fram det!

Lycka till ts - lider med er familj!
  • Anonym (varit där)

Vi vann i kammarrätten för några år sedan, helt enkelt eftersom socialtjänsten placerat barnet på felaktiga grunder. Beslutet kom väldigt fort, efter drygt en vecka och rätten var helt enig.
    Hur vi gjorde? Vi berättade precis som det var, allt som hade hänt, hur allt hade gått till etc
    Det kändes så himla skönt att få beslutet, vi hade kämpat i drygt 1½ år och tyvärr var det vårt barn som blev lidande i slutändan.....

• Anonym

Smulpaj Man kanske ska va om sig och kring sig i livet prata med soc så får man veta saker och ting för då ska det informeras om vad man som förälder kan göra trots lvu:ade barn.

• Zeitgeist
    Anonym skrev 2011-02-06 01:42:09 följande:
    Och JA i Förvaltningsrätten sitter det väl inga jurister i alla fall?
    Jo, ordföranden är juridiskt utbildad.
  • Anonym

Hur blivit behandlade som djur? Har de bott i lagårn eller vad? Behandlade som djur kan innebära så mycket

• felli flisan

Hej jag är en tjej på snart 17 år och jag håller på överklagar mitt LVU och det har kommit upp i kammarrätten. 31 maj ska jag dit. Jag har inte nått behov av LVU. Har du några tips hur och vad man kan göra i Kammarräten?

Just nu har jag inget liv känns det som , jag har inte gått i skolan på över ett halvår, jag har inte varit hemma i min hemmastad på över tre månader, jag har inte träffat några vänner, absolut ingenting. Så nu vill jag verkligen bara köra över Soc för dem har förstört hela mitt liv.

Tacksam för svar

• morochmer
    felli flisan skrev 2011-05-04 21:30:04 följande:
    Hej jag är en tjej på snart 17 år och jag håller på överklagar mitt LVU och det har kommit upp i kammarrätten. 31 maj ska jag dit. Jag har inte nått behov av LVU. Har du några tips hur och vad man kan göra i Kammarräten?

Just nu har jag inget liv känns det som , jag har inte gått i skolan på över ett halvår, jag har inte varit hemma i min hemmastad på över tre månader, jag har inte träffat några vänner, absolut ingenting. Så nu vill jag verkligen bara köra över Soc för dem har förstört hela mitt liv.

Tacksam för svar
    Pratat med ditt ombud om det.
  • Aspendos

Hej felli flisan!
    Ja , det finns några som har klarat av att överleva i  "SOC helvetet" och inte nog med det finns  dem som har vunnit  sina barn tillbaka i Kammarrätten. Jag är en av dem.
    Mitt råd till Dig är att  tillfället i akt!! Där har du chansen! Scenen är Din. Spela  inte, men förmedla-visa Dina känslor, Din förtvivla, Ditt mående.
    Trots allt är det "medmänniskor" som sitter där och de har en juridisk bakgrund.
    Alla bevisunderlag är tillåtna dvs mail, bilder, sms, utlåtande från SOC, BUP allt som gynnar Dig!
    Visst, Ditt ombud skall icke underskattas, men på vems sida står ombudet?
    Vem har förmedlat uppdraget till det? Mitt råd är ATT KÄMPA!!!
    Kram och LYCKA till. Tänker på dig...

• felli flisan

Svart till mor och mer: Tack för ditt förslag, jag har redan mycket kontakt med mitt ombud men det kan vara bra och få tips och råd av andra som är eller har varit i samma situation.

Svar till Aspendos: Jätteglad för din skull att du vunnit tillbaka dina barn! Tack så jättemycket för ditt svar med bra råd! Jag hoppas på allt att jag och mina föräldrar vinner och att jag kan få tillbaka mitt liv, ett normalt tonårsliv som jag hade innan detta "helvete" började.
    Tack så jättemycket ännu en gång!

• Anonym
    Anonym (stina) skrev 2011-02-06 12:31:41 följande:
    Ja, vi hade förhandling i November 2010, överklagat till Kammarrätten, vi väntar tid till förhandling.
    Ja, barnens bästa har inte gått först, det har gått 6 månader sedan dem var med om deras och mitt livs tragedi och Soc vägrar att ge barnen möjlighet till samtal via BUP tex. Flera faktorer som är helt felaktiga.
     Barnen är 6 resp 8 år
    Konstigt att det har tagit sån tid, överklagade ni i november och har fortfarande inte fått tid till KR förhandlingarna?
    Finns väl en tidsram dom måste hålla sig inom!
    Att behöva vänta på en tid till KR i nästan 6 månader är absurt!
    Har aldrig hört talas om någon som väntat så länge efter att ha överklagat! 
Svar på tråden Vunnit ett LVU mål i kammarrätten?