• Anonym (stina)

Vunnit ett LVU mål i kammarrätten?

Finns det någon som har velat häva LVU och förlorat i förvalningsrätten men vann i kammarrätten?
    Hur fick ni rätt?
    Hur kändes det?
    Hur gjorde du?

• Svar på tråden Vunnit ett LVU mål i kammarrätten?
  • Anonym (Benn there)

Jag vann.
    De var tre som var emot oss, nämligen soc förstås och deras advokat, barnens far och barnens advokat - naturligtvis tilldelad och deras jobb är att springa soc ärenden.

Vad jag gjorde? Jag motbevisade deras lögner.
    Tex hade de skrivit att det fanns "betydande omsorgsbrister" men kunde inte ens i rätten specificera en enda.
    De hade inte erbjudit något som helst frivilligt stöd utan bestämt sig för lvu från början. Något "stöd" var heller inte nödvändigt mer än skydd från den misshandlande föräldern.
    Villkoren för barnens hemgång var att jag hade ett samarbete med denne och att barnen kände sig trygga med honom. Soc hade nämligen bestämt sig för att jag hjärntvättat barnen till att berätta om våld från deras fantastiske pappa.

Ett barn som satt på fosterställe for så illa av det att de tog henne till läkare upprepade gånger för svåra magsmärtor. I rätten satt soc och sa att det var bara i början hon varit lite orolig men nu var allt bra. Då visade jag upp läkarjournalen som jag varit och hämtat utan deras vetskap, där läkaren skrivit att det var psykosomatiskt och att flickan berättat att det var för att hon saknade sin familj och hatade att sitta hos "fosterkräken", som hon benämnde sina fångvaktare. Intyget var tre dagar gammalt.

Vidare hade soc fullkomligt ignorerat allt barnen sa och fick skarp kritik från barnombudsmannen.
    Ett av barnen skrev själv till domstolen och berättade att soc ljugit massor om oss och att de inte lyssnat på henne och syskonen över huvud taget.
    Vidare kunde jag visa upp en remiss som soc skrivit till bup, där handläggaren fabulerade fritt.

Inte minst så kommenterade jag alla socialtjänstens lögner i utredningen skriftligen. Jag hade även lärt mig att sköta all kommunikation skriftligen med dem, så de fick svårt att påstå att "det har du sagt" och "det har vi aldrig sagt".

• Anonym (Körd)
    Anonym (soc.) skrev 2011-05-11 16:05:26 följande:
    Nej, självklart vänder man sig inte till en annan kommun för att dra ärendet. Däremot finns det en tillsynsmyndighet som man både kan rådfråga, och dit den enskilda klienten kan klaga, om man upplever att ärendet handlats på något sätt. Jag känner faktiskt inte igen det där med prestigen, jag tycker man omvärderar saker hela tiden, vart efter omständigheter ändras. Har aldrig träffat nån socialsekreterare som "tar barn" bara "för att" Snarare ser man det väl som ett nederlag, när man MÅSTE göra ett så drastiskt ingrepp, och inte lyckats lösa situationen på annat sätt, då man är väl medveten om att det alltid är ett trauma för ett barn att ryckas upp ur sin ursprungsmiljö.
    Fast min erfarenhet är att en förälder som en gång hamnat i soc' klor är ganska körd. Alla - även myndighetspersoner, jurister, läkare m.fl. professionella personer - tänker "ingen rök utan eld". Om föräldern protesterar, säger de att h*n inte har någon sjukdomsinsikt... De talar till och med till föräldern med en annan ton än till andra människor. Lite som till ett vanartigt barn, på den tiden då man fick tala så till vanartiga barn. Och den processen - från att ha fulla medborgerliga rättigheter till att ses som ett vanartigt barn - kan gå mycket fort. Och även påverka hur föräldern ser på sig själv lång tid efteråt.
  • Anonym (Benn there)
    Anonym (Körd) skrev 2013-02-07 07:14:29 följande:
    Fast min erfarenhet är att en förälder som en gång hamnat i soc' klor är ganska körd. Alla - även myndighetspersoner, jurister, läkare m.fl. professionella personer - tänker "ingen rök utan eld". Om föräldern protesterar, säger de att h*n inte har någon sjukdomsinsikt... De talar till och med till föräldern med en annan ton än till andra människor. Lite som till ett vanartigt barn, på den tiden då man fick tala så till vanartiga barn. Och den processen - från att ha fulla medborgerliga rättigheter till att ses som ett vanartigt barn - kan gå mycket fort. Och även påverka hur föräldern ser på sig själv lång tid efteråt.
    Det stämmer helt. Har man en gång varit i deras våld så är man dessutom, därefter dömd på förhand. Alla tror ju att det ska till fruktansvärda brister innan man tar till lvu.
  • Anonym (soc.)
    Anonym (Benn there) skrev 2013-02-07 07:59:07 följande:
    Det stämmer helt. Har man en gång varit i deras våld så är man dessutom, därefter dömd på förhand. Alla tror ju att det ska till fruktansvärda brister innan man tar till lvu.

Fast det där stämmer inte. Har sett många lvun som avslutats då föräldrarna ordnat upp sin tillvaro.
  • Anonym (Benn there)
    Anonym (soc.) skrev 2013-02-07 08:06:50 följande:

Fast det där stämmer inte. Har sett många lvun som avslutats då föräldrarna ordnat upp sin tillvaro.
    Du missförstod nog sakfrågan här.
    Det jag menar är att även efter att man tagit sig ur soc klor, så är man dömd på förhand av de som vet att man en gång varit där och som inte känner en. Te x en ny skola, dagis, arbetsplats..

• Anonym (BESVIKEN tjej)

nu blir rättegången nästa vecka, är rädd o orolig...
    Vet inte hur de går till, m,m...
    Hur långtid de kan ta, vill ha mitt barn tillbacka  saknar han så mycket, vad ska jag göra nu, kan inte sova är för orolig....

Vad ska jag göra nu då 

• Anonym (väntar)

Hej
    Själv väntar jag också på att få komma upp till kammarrätten. Det var sju veckor sedan de tog mina barn och vi överklagade beslutet på en gång. Jag har fem vittnen som ska vittna till min fördel och det är från förskolan, barnskötare, barnmorska och två andra.

• Anonym
    Anonym (väntar) skrev 2013-03-01 14:50:38 följande:
    Hej
    Själv väntar jag också på att få komma upp till kammarrätten. Det var sju veckor sedan de tog mina barn och vi överklagade beslutet på en gång. Jag har fem vittnen som ska vittna till min fördel och det är från förskolan, barnskötare, barnmorska och två andra.
    du kan skicka ett mail till drabbadavsoc@hotmail.se om du vill prata med någon som sitter i liknande sits och kanske få några tips inför kammarrätten
  • Anonym (väntar)
    Anonym skrev 2013-03-01 16:44:39 följande:
    du kan skicka ett mail till drabbadavsoc@hotmail.se om du vill prata med någon som sitter i liknande sits och kanske få några tips inför kammarrätten
    Tack.
  • Anonym (väntar)

Finns det någon som har velat häva LVU och förlorat i förvalningsrätten men vann i kammarrätten? Ja
    Hur fick ni rätt? Ja soc ljög som bara den.
    Hur kändes det? Överlycklig
    Hur gjorde du? Ja jag hade mycket bra vittnen.

Svar på tråden Vunnit ett LVU mål i kammarrätten?