• Amazina

Hur ofta byter ni sängkläder i dubbelsängen?

Hur ofta byter ni lakan i dubbesängen?
    Skriv gärna även vem av er som gör det och om ni sover nakna eller med kläder.

Jag (alltid jag) byter varannan vecka. På sommaren oftare om det är varmt och man svettas. Sover i trosor och t-shirt/kallingar.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur ofta byter ni sängkläder i dubbelsängen?
  • liv10

storstädar och bäddar rent en gång i veckan. älskar att allt är rent, sängkläderna vädrade och allting luktar gott. det är fredagsmys för mig

• så mycket bättre
    Bonanza skrev 2011-02-07 22:48:50 följande:
    Och mängder av de allergier barn har idag kommer ifrån att de lever FÖR RENT. Någonsin hört talas om det?

Nej, jag tror inte mina barn blir allergiska för att de får sina lakan bytta bara någon gång i månaden. För så ofta är det ju som någon av dem är sjuk, råkar kissa i sängen, spiller vatten eller något liknande.Och skulle det bli mer sällan så ser jag inte de dödliga fällorna med det heller.
  • Astarte
    mylife skrev 2011-02-07 23:03:03 följande:
    Kan det inte uppkomma skabb bl a om man byter sällan? Jag har fått lära mig att byta en gång i veckan.
    Uppkomma skabb? Det har jag aldrig hört, det är väl om du har en skabbräv som sängkompis. Varifrån skulle parasiterna komma då, i så fall?
  • Försök inte
    Astarte skrev 2011-02-07 23:26:59 följande:
    Uppkomma skabb? Det har jag aldrig hört, det är väl om du har en skabbräv som sängkompis. Varifrån skulle parasiterna komma då, i så fall?
    Hahah..ja inte vet jag men det finns väl en anledning till att man byter lakan. Så om det blir för mkt kvalster och bakterier så antar jag att det kan bildas ohyra i sängen, eller?
  • regnbågspappan

jag brukar byta när underlakanet känns obekvämt av alla jävla torkad sperma...

• cloudberry79
    mylife skrev 2011-02-07 23:35:36 följande:
    Hahah..ja inte vet jag men det finns väl en anledning till att man byter lakan. Så om det blir för mkt kvalster och bakterier så antar jag att det kan bildas ohyra i sängen, eller?
    Eh, nä. Hur smutsigt det än är muterar inte kvalstren till skabb eller annan ohyra. Däremot blir det smutsigt, av våra kroppar, svett och andra kroppsvätskor. Det känns ju inte så fräscht, så därför byter man ju sängkläder när man anser att de nått smutsighetsgränsen. Precis som man byter kläder.
    If you love me - please don't feed me!
  • Maria A Koberg
    baby87 skrev 2011-02-07 22:51:10 följande:

SKulle gärna vilja veta VEM som byter sängkläderna så sällan som var tredje vecka/ månad

Många verkar det som 
  • Nockanpockan

Jag byter var tredje vecka/ 1 gång i månaden, jag sover i pyjamas och smabon i kalsonger. Det är alltid jag som byter sängkläder men får ibland hjälp med att bära ner till tvättstugan.. Anlednngen till att vi inte byter oftare än så är för att det känns onödigt att tvätta för ofta eftersom lakan/ påslakan tar en jävla stor plats i tvättmaskin/ tvättstuga och jag tycker inte heller att det är äckligt att göra det så "sällan" eftersom vare sig jag eller smabon är särskilt smutsiga av oss.. Vi vädrar våra täcken/ kuddar några gånger i veckan och bäddar inte för hårt då kvalster tycker om när det är för tätt.

Sommartid händer det dock oftare eftersom man svettas mer, har fönster öppna så det kommer in mer damm och insekter osv..

Tycker inte att jag är äcklig för att jag inte renbäddar oftare men tycker inte heller att de som tvättar sina sänglakan varje vecka är konstiga heller...

• Nockanpockan
    mylife skrev 2011-02-07 22:44:33 följande:
    Är det sant så hoppas jag att du är medveten om kvalster och bakterier. Finns ngt som heter kvalsterallergi som kan uppkomma hos barn framförallt.
    www.medeca.se/kvalsterallergi/acb-kvalsterskydd/vanliga-fragor-om-acb/269-det-hjaelper-inte-att-byta-lakan-och-oerngott-vid-kvalsterallergi

Citerar ur texten : Du minskar inte kvalsterallergin om du byter lakan och örngott, eftersom kvalster lever inuti madrass, kudde och täcke. Att minska besvären vid kvalsterallergi har med andra ord ingenting med att byta sängkläder eller att städa bort damm att göra.
  • Nice Girl Wrong Place

Har inte bestämt tidsintervall. Ibland varje vecka, ibland var tredje (men sällan). På sommaren oftare. Lakanen blir svettiga och torkar snabbt ute i solen på tvättlinan vilket gör det bekvämare att tvätta. Att torka lakan inomhus på vintern är så jobbigt.

På våren när katten fäller extra mycket, blir det ganska många lakansbyten. Min man vill inte ha henne i sängen men hon är ju så mjuuuuk

Beautifully Human
Svar på tråden Hur ofta byter ni sängkläder i dubbelsängen?