• Amazina

Hur ofta byter ni sängkläder i dubbelsängen?

Hur ofta byter ni lakan i dubbesängen?
    Skriv gärna även vem av er som gör det och om ni sover nakna eller med kläder.

Jag (alltid jag) byter varannan vecka. På sommaren oftare om det är varmt och man svettas. Sover i trosor och t-shirt/kallingar.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur ofta byter ni sängkläder i dubbelsängen?
  • Analoga
    PVeraB skrev 2011-02-09 19:32:30 följande:
    hur varmt tvättar ni lakana i då?
    Jag kör dem nästan alltid i 95 grader.
    Jag kör på 60 grader. Det är fullt tillräckligt. 95 grader drar bara massa onödig energi.
  • elink
    de i färg på 60grader och de vita på 90/95 grader. de vita blir inte rena annars (speciellt örngotten.)
  • Egomamma

Varje vecka för det mesta, eller varannan under vintern när man inte svettas fullt så mycket. Vi gör det lite olika, sist var det killen som bytte, gången innan var det jag ett par gånger i rad, osv. Den som råkar stå vid sängen när man kommer på att det är dags, typ :D

Han sover i kalsonger, jag i trosor och t-shirt.

• JPT
    60 grader. Känns absolut tillräckligt! 
  • randigadamen
    JPT skrev 2011-02-10 15:18:02 följande:
    60 grader. Känns absolut tillräckligt! 
    Inte om man vill att bakterier ska dö. Många dör mellan 60 och 70. Men sen är det väl inte så farligt med lite bakterier.
  • Mymlan80

Jag tvättar oftast i 60c, ibland tvättar jag vita underlakan på 90.
    Har alltid en skvätt ättika med i tvätten för att fräscha upp sängkläderna ordentligt.

Välkommen Liten 091203
  • Amazina
    Mymlan80 skrev 2011-02-10 18:16:43 följande:
    Jag tvättar oftast i 60c, ibland tvättar jag vita underlakan på 90.
    Har alltid en skvätt ättika med i tvätten för att fräscha upp sängkläderna ordentligt.
    Ättika? Vad är det bra för? Hur funkar det?
  • baby87
    Amazina skrev 2011-02-10 18:37:06 följande:
    Vill också gärna vecka
    (¯`v´¯)Bästa dagarna 24/3 07 och 21/4 08(¯`v´¯)
  • baby87
    baby87 skrev 2011-02-10 18:43:27 följande:
    Vill också gärna vecka
    VETA ska de såklart stå
    (¯`v´¯)Bästa dagarna 24/3 07 och 21/4 08(¯`v´¯)
  • Embla

Vi byter i normala fall en gång i månaden. Jag skulle gärna byta oftare, men det är min man som tvättar och han tycker att det blir för mycket.

Han sover i kallingar och jag i nattlinne.

• JPT
    randigadamen skrev 2011-02-10 18:11:48 följande:
    Inte om man vill att bakterier ska dö. Många dör mellan 60 och 70. Men sen är det väl inte så farligt med lite bakterier.
    Äh, lite bakterier är ingen fara Flört
  • Mymlan80
    Amazina skrev 2011-02-10 18:37:06 följande:

Om man har kläder/Handdukar etc. som är ofräscha/svettiga så går det inte alltid bort i tvätten, det kan slå igenom även om man använder parfymerat tvättmedel.

Min son har eksem så vi får inte använda parfymerat tvättmedel. Sköljmedel får vi inte använda alls. Så för att fräscha upp så använder jag ättika istället som neutraliserar  svettlukt etc. Dessutom ska det vara bakteriedödande sägs det,

Om man tvättat en maskin och glömt bort att tömma den kan den oxå lukta ofräscht, då kan man tvätta om med ättika i maskinen eller om man glömt fuktiga träningskläder i träningsväskan, då går det bort med 1-2 dl ättika.

OBS; ättikan ska hällas direkt i trumman på tvätten och inte i tvättmedelsfacket.

Välkommen Liten 091203
Svar på tråden Hur ofta byter ni sängkläder i dubbelsängen?