• Wielkip

    GRAVIDA; Vilka tidiga symptom hade ni?

    Istället för att det skapas hundra trådar varje vecka av folk som har vissa symtom som undrar ifall det kan vara tidiga grav-symptom tänkte jag starta en där ni som VARIT/ÄR gravida kan berätta vilka symptom ni hade innan ni plussade.

    Så tjejer, vad hade ni för symptom de första 5 veckorna i er graviditet?

  • Svar på tråden GRAVIDA; Vilka tidiga symptom hade ni?
  • kokosbollen123

    Jag hade för ungefär två dagar sen molandevärk i tjejmagen, har blivit extremt kissnödig och det är en förändring med tanke på att jag i princip bara gick på toa 3-4 gånger om dagen förut. Jag har extrema humörsvängningar (Idag satt jag och grät i 15 minuter för ingenting, och killen börjar bli galen pga skiten ha får Oskyldig) och en hunger på heltid (förut åt jag sällan frukost). 
    Nu sitter jag med väldigt gasig mage och tidigare idag hade jag en "vit" flytning. 
    Ni som har erfarenhet, finns det risk för graviditet eller är detta saker man även kan inbilla sig? 
    (Tog ut p-staven den 16de på grund av att jag hade konstant mens i 4 månader typ, kan man bli gravid såhär tidigt inpå?)

  • miela33
    jvd89 skrev 2015-03-26 23:07:11 följande:

    Grattis:) det där med dofter är roligt. Vi har en dofta gott grej i toan, som jag tyckte luktade fräscht och gott innan jag blev gravid. Men nu mår jag illa och fick panik på doften så min sambo har köpt en ny doft för att se om de hjälper, annars får vi klara oss utan:)

    Och brösten är ju sjukt ömma, stora och typ hårda/spända. Både jobbigt men oxå en härlig känsla för det är ju egentligen något positivt som ger en alla dessa symptom:)


    Grattis, får man gå OT o fråga hur långt ggn du är?

    Haha här e de killparfym ( räcker man ser nån på 5 m) som använder parfym, skulle kunna lukta på dom hela dan, sååå gott. o matos, de tål jag bara inte, inte heller frityos.

    De börja innan jag plussa.

    Visst är de mysigt med alla kroppsliga förändringar :) på ett sätt ;)
  • miela33
    kokosbollen123 skrev 2015-03-27 00:10:38 följande:

    Jag hade för ungefär två dagar sen molandevärk i tjejmagen, har blivit extremt kissnödig och det är en förändring med tanke på att jag i princip bara gick på toa 3-4 gånger om dagen förut. Jag har extrema humörsvängningar (Idag satt jag och grät i 15 minuter för ingenting, och killen börjar bli galen pga skiten ha får ) och en hunger på heltid (förut åt jag sällan frukost). 

    Nu sitter jag med väldigt gasig mage och tidigare idag hade jag en "vit" flytning. 

    Ni som har erfarenhet, finns det risk för graviditet eller är detta saker man även kan inbilla sig? 

    (Tog ut p-staven den 16de på grund av att jag hade konstant mens i 4 månader typ, kan man bli gravid såhär tidigt inpå?)


    Nu vill jag inte låta negativ, men de finns dom som tom fått plus på sticka pga längtan o för mkt tankar. De som får alla klassiska symtom men endå inte är gravida. Ett rent helvete o total misslycka när mensen kommer o alla test visar neg. Tog mig 4 år o få till sonen som idag är 4.

    Men uppenbarligen händer något i din kropp, har du långt till bim? Allt kan hända, o ingen kan tyvärr tala om ifall du inbillar dig gravsymtom el om det faktiskt är så! Oavsett känner o upplever du det som verkligt, o ja vet dom som känt av när sperma träffat ägget. Så man kan känna VÄLDIGT tidigt. Ta ett test när tiden kommer, önskar dig all lycka!
  • SecretlyMe

    Härlig tråd!

    Men nä, man kan inte få plus på stickan för att man "längtar för mycket". Kroppen producerar inte hcg för att man vill, utan för att man är gravid! :) Får man plus så är det ett plus, kommer "mensen" är det olyckligtvis ett missfall. Däremot pratas det mycket om spökstreck och ibland har man svårt att bedöma om det är ett plus eller spök (en gråaktig linje som syns i vissa vinklar, vanligt på tester som mäter hcg från en lägre nivå).

    Det med att man kan känna sperman träffa ägget går inte. Varken ägget eller spermien är bundet till kroppen, du kan inte känna när de möts. Men däremot påstår sig vissa kvinnor ha känt när ägget fäst i livmodern, som ett stick eller ett hugg :) Det är däremot inte vetenskapligt bevisat eftersom att en kvinna kan känna stick och hugg lite när som under menscykeln.

    Det är jättekul att få läsa om era alla tidiga symtom! Jag är en sucker på att analysera fastän jag tänker att det inte går att få symtom "för tidigt". Allt beror ju på nät ägget fäster och hcg ökar, men inte kan man låta bli att analysera varenda grej för det! ;)

  • miela33
    SecretlyMe skrev 2015-03-27 09:18:13 följande:

    Härlig tråd!

    Men nä, man kan inte få plus på stickan för att man "längtar för mycket". Kroppen producerar inte hcg för att man vill, utan för att man är gravid! :) Får man plus så är det ett plus, kommer "mensen" är det olyckligtvis ett missfall. Däremot pratas det mycket om spökstreck och ibland har man svårt att bedöma om det är ett plus eller spök (en gråaktig linje som syns i vissa vinklar, vanligt på tester som mäter hcg från en lägre nivå).

    Det med att man kan känna sperman träffa ägget går inte. Varken ägget eller spermien är bundet till kroppen, du kan inte känna när de möts. Men däremot påstår sig vissa kvinnor ha känt när ägget fäst i livmodern, som ett stick eller ett hugg :) Det är däremot inte vetenskapligt bevisat eftersom att en kvinna kan känna stick och hugg lite när som under menscykeln.

    Det är jättekul att få läsa om era alla tidiga symtom! Jag är en sucker på att analysera fastän jag tänker att det inte går att få symtom "för tidigt". Allt beror ju på nät ägget fäster och hcg ökar, men inte kan man låta bli att analysera varenda grej för det! ;)


    Har en kompis som plussat m rosa streck. Väl hos bm var de neg o inget missfall vid vul dock ingen bäbis heller. Dom va inne på 3 året m försök o det var den förklaring hon fick av bm. Hon längta o inbilla sig så pass att kroppen faktiskt skapa hcg :/
  • SecretlyMe
    miela33 skrev 2015-03-27 09:32:09 följande:

    Har en kompis som plussat m rosa streck. Väl hos bm var de neg o inget missfall vid vul dock ingen bäbis heller. Dom va inne på 3 året m försök o det var den förklaring hon fick av bm. Hon längta o inbilla sig så pass att kroppen faktiskt skapa hcg :/


    Nä, tror jag inte ett dugg på. Det är isåfall fel på testet, finns massor av trådar och bilder på FL om tex testlagret som strulat med sina tester och de har visat falskt positivt. Konstigt att en BM kommer med den förklaringen när det är vanligt med falska plus (streck som dyker upp efter utgången tid eller som med testlagret, fel på testerna). Det är fysiskt omöjligt att "skapa" hcg med bara tanken. Förlåt men vilken otroligt korkad barnmorska...
  • miela33
    SecretlyMe skrev 2015-03-27 09:38:41 följande:

    Nä, tror jag inte ett dugg på. Det är isåfall fel på testet, finns massor av trådar och bilder på FL om tex testlagret som strulat med sina tester och de har visat falskt positivt. Konstigt att en BM kommer med den förklaringen när det är vanligt med falska plus (streck som dyker upp efter utgången tid eller som med testlagret, fel på testerna). Det är fysiskt omöjligt att "skapa" hcg med bara tanken. Förlåt men vilken otroligt korkad barnmorska...


    Mycket möjligt det vart fel på det, det var iaf den förklaringen hon fick :/
  • isabelless

    Jag kände ingenting alls. Förrän i vecka 8 då illamåendet, yrseln och tröttheten kom för mig. Fyy vilka veckor Nu däremot mår jag bättre! Vecka 19

  • SecretlyMe
    miela33 skrev 2015-03-27 09:43:12 följande:

    Mycket möjligt det vart fel på det, det var iaf den förklaringen hon fick :/


    Ja man ska inte tro på allt man hör och läser, utan använda lite sunt förnuft.. För det är faktiskt omöjligt att skapa hcg med bara tanken :)
  • charlotta1985
    kokosbollen123 skrev 2015-03-27 00:10:38 följande:

    Jag hade för ungefär två dagar sen molandevärk i tjejmagen, har blivit extremt kissnödig och det är en förändring med tanke på att jag i princip bara gick på toa 3-4 gånger om dagen förut. Jag har extrema humörsvängningar (Idag satt jag och grät i 15 minuter för ingenting, och killen börjar bli galen pga skiten ha får Oskyldig) och en hunger på heltid (förut åt jag sällan frukost). 
    Nu sitter jag med väldigt gasig mage och tidigare idag hade jag en "vit" flytning. 
    Ni som har erfarenhet, finns det risk för graviditet eller är detta saker man även kan inbilla sig? 
    (Tog ut p-staven den 16de på grund av att jag hade konstant mens i 4 månader typ, kan man bli gravid såhär tidigt inpå?)


    Det är möjligt att vara "skengravid" dvs inbilla sig massa symtom. En annan anledning kan vara att man tänker mer på det och uppmärksammar alla små signaler mer.
    Vad gäller molvärk, humörsvängningar etc så bildas hormoner både när man är gravid och vid PMS, alltså pre-menstruellt. Detta innebär att man i regel har samma symtom innan mens som vid tidig graviditet. Men när man vill vara gravid som sagt känner man efter mer, jag vet att jag gjorde det. Jag trodde jag var gravid varje månad tills det efter två månader faktiskt var så :)
    Om du vill vara gravid håller jag tummarna att det är så för dig! Avvakta tills dagen för mens och ta ett test. Lycka till!
Svar på tråden GRAVIDA; Vilka tidiga symptom hade ni?