• Anonym

    Ni som växte upp med rökande förälder/föräldrar!

    (Kanske inte riktigt rätt kategori)

    Har ni själva rökt eller har ni tagit avstånd från rökningen?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 09:48
    Intressant att läsa!

    Om nån orkar svara, får ni gärna berätta om era föräldrar rökte inomhus/ utomhus, vid fläkten eller liknande!

  • Svar på tråden Ni som växte upp med rökande förälder/föräldrar!
  • Fluffskalle

    Mina föräldrar rökte aldrig, rökning var värre än knark för dem typ. Det var tjat tjat tjat om att man inte fick röka. Min syster fick knappt komma in när hon luktade rök efter en fest (över 18 år gammal). Samma med mammas föräldrar. Allt var bättre än rökning.

    Jag började tjuvröka i ren trots när var var 13 och rökte sedan från och till tills jag var 27-28 (senare år för det blivit en ovana, inte längre trots). Var skitsvårt att sluta efter så lång tid. Tyckte som barn att det var det mest spännande man kunde göra. Älskade att vara hos kompisar vars föräldrar rökte haha

    Hade nog aldrig tänkt så om mina föräldrar inte varit sjukt anti-rökare...

  • Fluffskalle
    Fluffskalle skrev 2011-05-28 07:49:02 följande:
    Mina föräldrar rökte aldrig, rökning var värre än knark för dem typ. Det var tjat tjat tjat om att man inte fick röka. Min syster fick knappt komma in när hon luktade rök efter en fest (över 18 år gammal). Samma med mammas föräldrar. Allt var bättre än rökning.

    Jag började tjuvröka i ren trots när var var 13 och rökte sedan från och till tills jag var 27-28 (senare år för det blivit en ovana, inte längre trots). Var skitsvårt att sluta efter så lång tid. Tyckte som barn att det var det mest spännande man kunde göra. Älskade att vara hos kompisar vars föräldrar rökte haha

    Hade nog aldrig tänkt så om mina föräldrar inte varit sjukt anti-rökare...
    Kanske bara folk som hade rökande föräldrar skulle svara. Sorry
  • Helle333
    Anonym skrev 2011-02-17 08:52:23 följande:
    (Kanske inte riktigt rätt kategori)

    Har ni själva rökt eller har ni tagit avstånd från rökningen?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 09:48
    Intressant att läsa!

    Om nån orkar svara, får ni gärna berätta om era föräldrar rökte inomhus/ utomhus, vid fläkten eller liknande!
    Min lillasyster har rökt sedan hon var tretton. Det är fjorton år sedan. Jag själv provade och feströkte men jag har inte rört en cigarett på 10 år nu och jag hatar verkligen lukten av rök och att tvingas inhalera skiten ifrån andra rökare som anser sig ha rätten att tvinga alla runt dem att dra i sig giften.
  • Myran 08

    Jag har helt tagit avstånd från rökning. Min mamma rökte inne under fläkten. 

    En dag i åk 7 lr 8 så fick jag nog. I ren protest så gick jag hem och skällde ut mamma och hennes dåvarande sambo (jag hade humör som tonåring). Jag sa antingen går ni ut och röker lr så flyttar jag. Hade boende hos en kompis (hade pratat med hennes föräldrar) och sedan hos en killkompis inne i stan. Dom började gå ut och röka efter det. Men sedan när det var mycket minus så försökte dom fuska och stå under fläkten och jag sa direkt att dom hade gjort det.

    Talade om att ska man röka och bestämt sig för det får man fanders gå ut också och inte göra oss barn till passiva rökare vilket vi ändå är. Allt luktade rök och det var så äckligt! Blev mobbad för det i skolan. 

    Så den dagen jag flyttade hemifrån tvättade jag ALLT och efter det har det inte luktat rök om mina saker. Visst om man är och hälsar på lr är med någon vän som röker. Då åker kläderna i tvätten direkt.  

    Men idag har min mamma slutat rökt, det är jag glad över då hon har två barnbarn som gärna myser med henne.

     

  • UlletGullet

    Växte upp med rökande föräldrar inomhus. När jag var kring 10 år började de röka i garaget eller under fläkten, men det stank ju ändå. Jag luktade inpyrd rök jämt och mina kompisar sa det åt mig. Blä. Jag rökte en kort period i sjuan och början av åttan men blev aldrig beroende och kände att det var gott, det var mer för att kunna hänga med de tuffa tjejerna men jag var inte nån tuffing och röka var inte gott, så jag slutade.

    Pappa fick KOL och lungefysem (stendammlunga) och slutade sina dar strax efter sin födelsedag när han fyllde 73 år med bukaortaaneurysm (inte ovanligt för en rökare och man heller) men slutade röka gjorde han aldrig. Mamma slutade röka i fyrtioårsåldern och mår nu jättebra. Ska aldrig röka själv och min artonåring har inte ens provat ännu vilket känns superbra!

  • Frida73

    Mamma har alltid rökt. Jag är utflyttad hemifrån sen 20 år tillbaka och numera kedjeröks det dagarna i ända inne hos föräldrarna. Går aldrig in dit med normala kläder om de inte likväl skall i tvätten när jag kommer hem. AVSKYR lukten.  När jag växte upp röktes det inte lika fritt inne i hela huset.

    Blev så anti mot tobaksrök (och även alkohol) att jag aldrig ens har velat pröva röka eller smaka. Tycker det är fruktansvärt äckligt. Vi är fyra syskon, en feströker.

  • Anonym (rökfritt)

    min mamma rökte när vi var små, kom i håg när vi var hos farmor och farfar då röktes det inom hus, de va ju dok på sent 80 tal och o börjanan av 90 talet. men nu är alla rökfria i vår familj och har varit det i kanske 10 år. känns skön. farafra fick kol och det fick dom att sluta. men jag och min bror + alla kusiner som va hemma hos farmor och farfar har nog inte tagit skada av det. hade en period under högstadiet där jag rökte. har en son som har allergier så här hemma är det rökfritt på länga vägar

  • Linda1976

    Mina föräldrar rökte inomhus när jag var liten. Mest i köket dock. 

    Nu har de dock slutat sen flera år tillbaka... Och nej, jag röker inte. Vidrigt äcklig med rök. 


    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Anonym (........)

    min mamma rökte under fläckten och ute. min pappa va snusare men sluta nån gång när jag va runt 10 -13 år mamma försökte sluta massa gånger å lyckades till slut. och har vart rökfri i runt 5 år nu är så stolt över min mamma
    jag har 3 syskon
    och vi är 3 stycken som aldrig rök 
    och en som prövat och fastnade i snusandet i stället

  • Anonym (maraton)

    Båda mina föräldrar rökte, mamma minst ett paket om dagen och pappa lite mindre. Mamma rökte när hon väntade barn också. Det fanns nog ingenstans hon inte rökte heller, utan överallt inomhus, när vi satt och åt, i bilen när man skulle nånstans... Jag har alltid hatat lukten och protesterat, även om hon blivit arg då. Pappa slutade när jag var 12 eller nåt, nu är jag 35 och mamma har plötsligt slutat - pang bom bara. Vet inte varför. Varken jag eller mina syskon röker eller snusar, skulle tro att ingen av oss nånsin kommer göra det heller.

Svar på tråden Ni som växte upp med rökande förälder/föräldrar!