• Kiira

bebis juli 2011 =)

hejsan! finns en väldans massa trådar om bf kring juli. men de är så ofantligt stora o svåra o hänga med i om man inte gjort de från start.

så ja tänkte att ja öppnar en ny tråd som ja hoppas inte blir sådär stor utan mera lagom.
     ända "kravet" är att vi väntar bebis i juli. vilket barn i ordningen spelar ingen roll. =)

så om du liksom ja ska ha bebis i juli och vill ha någon att dela denna längtan med så skriv!

kram från en riktigt kallt norrland! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-21 18:46
    en preliminär Bf Lista, stämmer inte något så hojta så ändrar ja! =)

Awesom bf 4 juli första barnet
    Ofeigur bf 7 juli
    Ts Mamma bf 9 juli andra barnet
    Jennx bf 12 juli andra barnet
    nina1977 bf 14 juli fjärde barnet
    Assis bf 15 juli tredje barnet
    HejHoppDå bf 20 juli andra barnet
    Kiira bf 21 juli tredje barnet
    Annaliz bf 24 juli första barnet
    Limpan bf 24 juli andra barnet
    Arbetsmyran bf 25 juli
    Bebbe011 bf 26 juli
    Momii bf 26 juli andra barnet
    Hattifnatt bf 31 juli första barnet

Linnali bf andra barnet
    Parker01 bf

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-21 18:47
    en preliminär Bf Lista, stämmer inte något så hojta så ändrar ja! =)

Awesom bf 4 juli första barnet
    Ofeigur bf 7 juli
    Ts Mamma bf 9 juli andra barnet
    Jennx bf 12 juli andra barnet
    nina1977 bf 14 juli fjärde barnet
    Assis bf 15 juli tredje barnet
    HejHoppDå bf 20 juli andra barnet
    Kiira bf 21 juli tredje barnet
    Annaliz bf 24 juli första barnet
    Limpan bf 24 juli andra barnet
    Arbetsmyran bf 25 juli
    Bebbe011 bf 26 juli
    Momii bf 26 juli andra barnet
    Hattifnatt bf 31 juli första barnet

Linnali bf andra barnet
    Parker01 bf

• Svar på tråden bebis juli 2011 =)
  • Momii
    Ts Mamma: Vilken underbar resa! Ha det så trevligt!

Visst finns det en viss oro för att något ska hända men ska man gå och tänka på alla farorsom existerar så skulle man gå under. Jag försöker tänka positivt och inte lägga för mycket tankeverksamhet åt det negativa. Tyvärr måste jag säga att det finns en del här på familjeliv som påverkar en när de skriver om tragiska händelser i sin omgivning. Jag är inte den som nojar upp mig men ser jag ett inlägg som handlar om sent missfall mm så hoppar jag över det. Visst ska man inte blunda för vad som kan hända men jag kan tycka att det är lite okänsligt att skriva om sånt i tex en stor tråd där alla går i väntans tider, där finns alltid någon/några som är jätteoroliga ändå.
    Nu riktar jag inte detta till någon personligen i den här tråden!

Jag kunde ändå inte undgå att påverkas för ett tag sedan. Har moderkaka i framvägg och en lugn bebis vilket resultera i inga kännbara sparkar vissa dagar. Många skrev om sin oro och att de köpte anglesound för att lyssna på hjärtljuden och då blev jag också orolig för min bebis. Nu känner jag den då och då men får helt enkelt acceptera att jag inte kommer känna av bebisen lika tydligt som jag gjorde med tösen. Tänker absolut inte gå och köpa en anglesound!

Här är det riktigt soligt idag!Solig Mannen fyller år så hans familj tittar väl förbi senare idag/kväll. Hoppas på att hinna upp en sväng på stan för att köpa en väska!
  • Annaliz
    Momii skrev 2011-03-26 12:24:46 följande:
    Ts Mamma: Vilken underbar resa! Ha det så trevligt!

Visst finns det en viss oro för att något ska hända men ska man gå och tänka på alla farorsom existerar så skulle man gå under. Jag försöker tänka positivt och inte lägga för mycket tankeverksamhet åt det negativa. Tyvärr måste jag säga att det finns en del här på familjeliv som påverkar en när de skriver om tragiska händelser i sin omgivning. Jag är inte den som nojar upp mig men ser jag ett inlägg som handlar om sent missfall mm så hoppar jag över det. Visst ska man inte blunda för vad som kan hända men jag kan tycka att det är lite okänsligt att skriva om sånt i tex en stor tråd där alla går i väntans tider, där finns alltid någon/några som är jätteoroliga ändå.
    Nu riktar jag inte detta till någon personligen i den här tråden!

Jag kunde ändå inte undgå att påverkas för ett tag sedan. Har moderkaka i framvägg och en lugn bebis vilket resultera i inga kännbara sparkar vissa dagar. Många skrev om sin oro och att de köpte anglesound för att lyssna på hjärtljuden och då blev jag också orolig för min bebis. Nu känner jag den då och då men får helt enkelt acceptera att jag inte kommer känna av bebisen lika tydligt som jag gjorde med tösen. Tänker absolut inte gå och köpa en anglesound!

Här är det riktigt soligt idag!Solig Mannen fyller år så hans familj tittar väl förbi senare idag/kväll. Hoppas på att hinna upp en sväng på stan för att köpa en väska!
    Jag håller med dig. Att oroa sig för saker som inte egentligen har något med sin egna graviditet att göra är helt onödigt och därför också helt onödigt att dra upp eftersom det, som du säger, kan påverka och oroa andra helt i onödan. Alla graviditeter är individuella och helt ojämförbara egentligen. Man ska se till sig själv och så länge man mår bra och det visar sig att bebisen mår bra efter alla BM besök, så behöver man nog inte oroa sig så mycket. Allt kan drabba alla. Men man får ta det när/om det kommer. Varför oroa sig i förväg? Och det här säger jag bara för att jag själv tidigare har varit världens hypokondriker och detta har jag mått förjävligt av, rent ut sagt. Jag tror inte bebisen i magen skulle gilla den slags oro som går och nöter på en... Idag har jag lärt mig att inte förstora upp allt och inte känna efter för mycket. Och psykiskt har jag fått börja må mycket bättre. Så jag pekar inte heller ut någon särskild utifrån mitt inlägg.
  • helenaoman
    Sanandra skrev 2011-03-25 20:31:02 följande:
    Tänkte att det kanske var okej att jag hoppade in här också. Är så många i andra trådar så man blir alldeles snurrig. Verkar vara en rätt lagom grupp detta.:) 

Väntar mitt första barn, är i 24+0 idag. Så det går framåt.:) Tiden går bra fort ändå.
    Grattis :) Då är vi beräknade nästan samtidigt! Jag väntar också mitt första barn och är i vecka 24+2 :) Tiden rullar iväg
  • Sanandra

Angående detta med oro så är det inget jag tänkt så mycket på tidigare. Trodde verkligen jag skulle vara nojjigare än vad jag är men har tagit allt detta med graviditeten rätt lugnt. Men som ni skriver, man blir påverkad av sådana som skriver utförligt om hur det gått för dem och om de kännt eller inte kännt av bebisen osv. Man kan ju tycka att det kanske skulle finnas andra ställen att skriva om sådant. Även om man vet att bebisen mår bra och att man själv mår bra så påverkas man mycket av vad andra skriver. Jag har försökt att inte läsa så mycket om risker osv. utan fokuserat på det som är bra. Men vissa skriver inte direkt i rubriken att det gäller missfall eller annat så man kommer in på något man inte vill läsa utan att man medvetet valt det.

I vilket fall, härligt att alla verkar ha så härligt väder. Här i fjällvärlden är det lite väl blåsigt men var iaf ute och körde skoter en sväng. Skönt med lite fjäll och frisk luft!:)

helenaoman: Tack detsamma. Kändes som hundra år i december och nu är det bara lite mer än 3 månader kvar.Glad Helt sjukt vad tiden går fort!

En fundering, är det någon här som varit timvikarie när det gjort sin sgi-utredning? Förstår mig inte riktigt på hur de räknar och hur länge tillbaka de räknar. Räknar de timmar eller pengar? FK är verkligen en enda röra.

Liten, Bf 14 juli 2011
  • Bebbe011

Hej tjejer! Idag har det varit en helt ok dag, varit med vår unghund på utställning och han fick godkänt. Sedan har det varit vintermarknad här så man har fått sig lite tunnbröd och röktkött dock gick jag rätt mycket idag tills jag inte kunde gå längre. Fick åka bil hem och vilade, när jag skulle kliva upp så bara grät jag.. Har så sjukt ont i mina höfter och bäcken så jag inte vet vad jag ska göra snart. Hade så förra grav också men det började inte så tidigt. Känns så tråkigt när man inte kan göra något alls... Tur det går över när bebis är ute! Men länge tills dess när man har såhär.. Annars en bra dag med familjen. På tal om att oroa sig, jag oroade mig inget denna gång fram tills vecka 15sen började jag oroa mig för allt.. Är nog en sån människa som får höra något tråkigt så tror man det ska hända en själv. Va sjukt nojjig med lillan också men det slutade ju bra. Man kan nog inte rå för att man har en ständig oro i sig. Men det har jag ju iof med lillan också och hon är ju snart 2år.. Det hör nog till mamman man får hoppas på det bästa bara. Kram på er.

• Momii
    Sanandra skrev 2011-03-26 15:43:25 följande:

En fundering, är det någon här som varit timvikarie när det gjort sin sgi-utredning? Förstår mig inte riktigt på hur de räknar och hur länge tillbaka de räknar. Räknar de timmar eller pengar? FK är verkligen en enda röra.

Ring eller gå in på fk kontor. Jag håller med om att allt är en enda röra och jag har haft massa strul med dem. Inte så jäkla kul heller om man missat att fylla i något och deras handläggningstid är en månad, sedan dröjer de yttligare två veckor innan de skickar tillbaka blanketten med markerat fel på (av erfarenhet).

Skönt att man inte är ensam om att tycka att en del uttrycker sig lite väl "brutalt" här på FL. Somsagt oro kommer alltid att finnas men det är bara dumt att spä på den.
  • Sanandra
    Bebbe011: Lät inget vidare att ha så ont i höfterna. Hoppas bara att det inte blir värre. Jag är ännu lyckligt lottad med endast känningar av fogarna när jag överansträngt mig. Men mysigt med vintermarknad!:)

Momii: Jag får väl göra det. Drar mig bara för att ens måste ge mig i kast med dem. Min syster fick en liten kille 11 januari och hon fick inte pengar på 2 första månaderna för att FK krånglade, även fast hon var ute i god tid. Tur hon inte är ensamstående.:(

Inatt har inte varit någon bra natt. Mådde lite illainnan jag gick och la mig. Sedan brukar alltid Liten sparka som en vilde precis när jag lagt mig men igår var det alldeles lugnt. Buffade på magen men kände inget. Så då kom oron. Men jag försökte tänka positivt, fick gå upp en sväng inatt för illamåendet men imorse så hade det försvunnit och Liten buffade lite igen så det kändes så skönt. Det blir ju som sagt som ett kvitto när det sparkar på att allt är bra.Glad

Hoppas alla haft en härlig helg hittills och får en trevlig söndag. Själv ska jag flyttpacka!
    Liten, Bf 14 juli 2011
  • Annaliz

Det är ju bara för mysigt att vakna utvilad och känna den lille röra sig där inne. Nu tror jag den har börjat vända på sig eller något för jag känner sparkar under revbenen.

• Momii
    Sanandra: Ja, du ser! Spelar ingen roll ibland om man är ute i god tid, ändå ska något strula så allt fördröjs. Hoppas det går bra iaf och att du slipper strul.

Senast i veckan fick jag ringa och fråga varför jag fick så liten utbetalad fp i februari. De strular fast man sköter allt som man ska. De hade liksom missat en vecka mitt i perioden jag sökt för. Hur man nu kan göra det?
  • Annaliz

Alltså, jag har för mig försäkringskassan ska räkna ens inkomst de senaste 12 månaderna och jag antar att de räknar bruttolönen i sin helhet under dessa månader (om lönen har varit olika månad för månad) och slår ut ett snitt/månad. Sedan får man väl typ lite mindre än 80% av det? Alltså som jag förstår det måste man då jobba ett visst antal timmar och tjäna visst antal mycket för att slippa få grundnivån.

Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Jag har än inte pratat med försäkringskassan om fp, eftersom min barnmorska sa att jag inte behöver ha bråttom. Man ska tydligen ansöka om fp den månad man ska börja få utbetalt.

Svar på tråden bebis juli 2011 =)