• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag sitter här och äter köttgryta med bara nötgrytbitar, creme fraiche och philadelphia vitlök/örter... glömde hetl att ha i grönsakerna medan jag lagade igår, och när det hade svalnat ville jag ju inte värma upp det igen... smart

• jeng
    helene306 skrev 2011-03-02 14:45:49 följande:
    Tar hälften av ingredienserna
    Jamen, tar du hälften av ingredienserna eller hälften av ingredienserna?!

jag har låg humor känner jag, är nog dags att packa ihop och hämta ungarna snart!  
  • jeng
    tiiitti skrev 2011-03-02 14:58:14 följande:
    Nu har jag fått hem två LCHF-böcker. suttit i omgångar hela dan och pluggat på :)
    Nu börjar jag få ganska bra koll på det här. Verkar inte alls lika svårt längre.

Nu längtar man bara till första resultatet på vågen med :) även om de inte är de viktigaste..
    vad för böcker? (jag är bokfanatiker)
  • jeng
    tiiitti skrev 2011-03-02 15:03:31 följande:

mina första LCHF böcker, så köpte de som jag blivit tipsad om här.
    matrevolutionen och LCHF-husmanskost.

mycket väl godkänt på bok-val!
  • jeng

Nu är jag hemma och har satt ungarna framför Musses Klubbhus. Min stora tog nappen och gick och la sig när vi kom hem, så jag fick locka med nåt intressant så han håller sig vaken ett tag till. :-P

jag ska börja skriva faktatexter till min kolydratblogg.  Ska bli så himla kul! Äntligen ska alla mina intressen få komma ner på pränt!  

Kom gärna med förslag på saker som ni vill ha förklarat, eller som ni hade önskat att ni fått förklarat när ni började! 

Bloggen kommer altlså inte vara en ren lchf-blogg, uan jag kommer fokusera mycket på näringslära, och just på kolhydraterna och fördelarna med att ta bort, förminska eller välja rätt bland dom. Så det blir också en hel del GI, hälsofrågor och såna grejer har jag tänkt!

Ska dock börja skriva i textfiler först, så att jag kan jobba en del med texterna innan jag lägger ut dom! 

• jeng
    Prinsessanz skrev 2011-03-02 16:30:54 följande:
    i kladdkakan ska det väl vara 3ägg har jag för mig,hur fixar man 1,5ägg??
    kan inte för mitt inre se hur man skulle kunna få till 1,5vita....eller 1,5 gula för den delen....

nej gör HELA kladdkakan ,annars missar ni ju hela grejen!
    vad är du rädd för??
    hon har ju redan svarat att hon var osäker på om hon skulle gilla det, och hellre ville testa att göra lite första gången....
  • jeng
    MrsMurphy skrev 2011-03-02 16:50:12 följande:
    Jag känner att jag har dålig kontroll på näringsläran, jag skulle vilja få rätt tänk på den biten. Man är ju så pass hjärntvättad på alla dessa vitaminer och mineraler som krävs bla bla bla. 
    Tack. Det har jag inte med så det ska jag lägga till en notering om. Tänker du på näringslära alltså kolhydrater, proteiner, fett så har jag ju med det såklart, men jag saknar ett kapitel om vitaminer i olika födoämnen och vilka mängder man behöver osv.

• jeng
    Prinsessanz skrev 2011-03-02 17:06:10 följande:
    fast detta är ju 100% LCHF inget substitut för sötsaker..
    alting som är i kakan är ju godkänt inom LCHF och denna kladdkakan kan man äta närsom,vi har ätit den till melodiefestivalen....
    det enda i denna kakan som det är kolhydrater i är ju chokladen...och om jag mins rätt så är det 14g kolhydrater i en HEL chokladkaka 70% och du använder ju bara 50g=halv chokladkaka ,så cirka 7g kolhydrater i HELA kakan!!!!
    Men många blir inte kvitt sitt sötsug om de äter söta saker, även om det är godkända saker. Vissa reagerar likadant på mejeriprodukter tex. Det sätter igång insulinet, och fettinlagringen, och som sagt även om kroppen funkar som den ska så kan sötsuget triggas igång ganska lätt. Det handlar inte bara om antal gram! Men visst är det ett bättre alternativ än andra sötsaker som inte är lchf-anpassade. men det betyder ju inte att det inte är en sötsak för det...
  • jeng

Kaya,
    Jag är även GI-förespråkare, och om du inte vill dra ner strikt på kolhydraterna, så skulle jag råda dig att inte öka på fettet lika mycket heller. Istället för 75E% fett så bör du liga på ca 65E% om du ligger runt 40-50 gram kolhydrater per dag. Sålänge du ligger på ca 50 gram (det är väldigt liberalt!!) så kommer du förr eller senare i ketos, eftersom det är mindre än vad kroppen behöver för att klara dig. Så då får du som oss andra lchf:are räkna med att om du fiskar med kolhydraterna så kommer kroppen starta fettinlagringen!

Ska tillägga att för vissa funkar det inte att äta 50 gram kolhydrater. Dom går helt enkelt upp i vikt av det. Men den bedömningen gör man efter ca 3-4 veckor. Och om det gått uppåt, eller kanske inte så mkt neråt som det borde) på vågen då, så stramar man in ytterligare. LCHF är en individuell kost, så vad du tål är olika från vad andra tål. Du måste känna efter själv. Jag skulle ju råda dig att testa fullt ut och sen se vad du tycker efter ca en månad! Sen kan man öka på kolhydraterna lite om man tycker det blir för snålt. Men visst går det att göra tvärtom också, börja på 50 gram och se om det funkar!

Vissa produkter får du ju dock låta bli, och vissa ska du välja andra istället, men det hade du redan fått en del tips om här ovanför tyckte jag. 

• jeng
    Prinsessanz skrev 2011-03-02 17:22:00 följande:
    så hur gjorde du,du säger att du tog 2ägg,mer då??
    eftersom du inte följde receptet,kan ju resultatet bli totalfel och du kan säga att den inte var god!
    jag tycker du ska testa att följa HELA receptet till punkt och pricka och sedan säga här vad du tyckte,för jag tror INTE du kommer tycka den är äcklig. vem gillar INTE chokladkladdkaka lixom??

enormt slöseri med 3ägg,50g smör och 50gram choklad,herre min jesus!!    ,till och med jag som bara har 2.000kr till mat /månad har råd att avvara detta om man inte skulle tycka om det.

nej tänker inte lägga mer energi på detta,men en tanke bara,varför äter man LCHF om man inte följer det som står,då kan man ju likaväl strunta i LCHF.
    Men ursäkta??
    En grundregel i LCHF är att inte äta eller köpa hem livsmedel med mer än 5/100... hur kom då den 70%iga chokladen hem till dig om du är en sån strikt regelföljare undrar jag?

Det fattar väl vem som helst att godsaker är godsaker, och även om de skulle råka vara godkända enligt nån viss princip så går det ju itne att äta dom hur som helst.

Och varför överhuvudtaget måste du attackera någon bara för att dom fick för sig att det räckte med en halv kladdkakesats istället för en hel? Det är väl ändå att gå över styr! Oavsett anledning så gör man väl precis som man vill. Tänk om Dr Dahlqvist skulle komma hit och skälla på mig bara för att jag gjorde en HALV SATS viff stroganoff i förra veckan... 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**