• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

NI pratade om helfettsprodukter, och det är ju vad man ska äta inom lchf. Jag vill dock bara påpeka för Kaya att ligger man närmre GI (vilket det rent insitnktivt kändes som att du skulle göra) så är det andra bullar som gäller. Då ska man som sagt sänka fetthalten i det man äter, och man bör också ha viss koll på kalorierna. Även om man inte räknar, så innebär det att man inte kan ta lika mycket smör när man steker, och man kan välja en lättfraiche istället för den helfeta (obs, absolut inte dom smalaste konstiga lightvarianterna!!!)

Att kombinera högfett med för mycket kolhydrater är nog det sämsta man kan göra. Så det gäller att bestämma sig för vilken väg man vill gå innan man börjar, så man inte spretar och riskerar att både må sämre och gå upp på vågen! 

• jeng

Ja, och jag som i höstas var tvungen att dra ner till 10 gram per dag för att inte fara ur ketosen titt som tätt, ligger nu på ca 30 gram per dag och har full ketos. Så det skiljer sig beroende på hur man mår och såna saker också!

• jeng
    Lykka skrev 2011-03-02 20:38:10 följande:

En fråga till er som vet...

Hur viktig är det här med ketos? Måste man befinna sig i ketos för att gå ner i vikt? Alltså, är det så att om man inte kan befinna sig i ketos så är inte LCHF lönt för att gå ner i vikt?

Jag kommer kunna hålla mig borta från kolhydrater till 80% men på mitt jobb ingår det att äta pedagogiska måltider. Jag kan ju självklart hoppa över potatisen osv men kommer ju behöva mjöl ibland om de tex. lagat panerat, pulverbaserat eller så.

Är det ALLT eller INGET när det kommer till viktnedgång? För isf får jag kanske ta viktväktarna ändå... Trivs dock bra med att äta LCHF.

nja... att det är allt eller inget har isåfall inte att göra med ketosen som sådan. utan med antalet gram du äter. att äta för mycket kolhydrater, samtidigt som man öser på med fett, det är ingen bra historia!!

Du borde föra kostdagbok och räkna ut hur många gram kolhydrater du brukar få i dig genom dina pedagogiska måltider. ligger du på kanske 35 gram eller mindre per dag, så funkar de vanliga riktlinjerna rätt ok, men hamnar du på 40 gram eller mer, så skulle jag råda dig att minska på fettet. då blir det lite mer en strikt GI-variant än ren lchf. Det funkar också bra för vikten, och det är väldigt likt lchf!! 

Sen vad som funkar för just DIG, det får du prova dig fram till. Testa i en månad och se vad som har hänt på vågen. Går det uppåt lite, eller står still, så måste du antingen dra ner på fettet eller på kolhydraterna. men det kan ju precis lika gärna funka jättebra lixom!  
  • jeng

Får jag bara fråga alla er som planerar kalas osv, varför lagar ni sockerbomber till era gäster, om ni inte vill ha det själva? Vill ni verkligen att era nära och kära ska äta det?

Jag glädjer mig åt varje möjlighet att laga goda lchf-grejer och bjuda på istället!!! 

• jeng
    Linda1976 skrev 2011-03-02 21:04:43 följande:
    Man kanske ska acceptera att normalviktiga friska människor vill äta vanliga kakor på kalas? Det är ju trots allt inte heroin
    Jojo, klart att dom får äta vad dom vill! Men inte nödvändigtvis hemma hos mig?
    Det är ju som att säga att lchf är nåt mumbojumbo som inte är gott nog åt andra... 
  • jeng
    Lycka 1 skrev 2011-03-02 21:07:13 följande:
    Jag har läst någostans någon gång om kramp i vaderna och lchf.
    Kan inte komma på vart bara.

Nu har jag iaf fått kramp i vederna. Vaknar på nätterna av att det krampar och på mprgonen har jag ofta ont.
    Någon som vet varför det kan bli så med just lchf?
    Kan jag ha brist på något då?
    många kan få det som omställningsbesvär. hur länge har du hållt på?
    man kan också ha brist på nåt. hmm. magnesium va? men jag tror det vanligaste är att man har det som omställningsbesvär, och då återkommer det ju kanske om man fuskar. 
  • jeng
    Linda1976 skrev 2011-03-02 21:29:18 följande:
    Nej det tycker jag faktiskt inte... Men ibland får man vara lite socialt smidig. Visst, hittar man recept som man ändå inte märker skillnad på (tex har jag bjudit på lchfpannkakor och hallongrädde - INGEN klagar! ) ..

Men börjar man bjuda på "konstiga saker" ur "vanliga" människors ögon så blir de ju inte direkt positivt inställda. Jag bjuder gärna på lchf-middagsmat och dessert  - bjuder sällan på kakor. Men just på tex dotterns födelsedagskalas så är det hennes önskan som går först, inte mina ideal. Man får välja sina tillfällen helt enkelt. 
    ja, jag har aldrig fått annat än positiva kommentarer när jag har bjudit på lchf-mat/kakor/bröd/desserter. förstår inte riktigt heller varför nån skulle tycka att det är konstigt bara för att det är lchf, menar jag. visst har kanske ungarna önskemål till sin födelsedag, och det är ju en annan diskussion!
  • jeng
    Prinsessanz skrev 2011-03-02 21:33:48 följande:
    ja,hur om det receptet igenom till www.lchfrecept.com
    måntro?? för där hittade jag ju det!!

Som jag sagt innan kosten heter LÅGA kolhydrater och vilken nivå bestämmer man själv!!
    Det finns gott om recept på lchfrecept-sidor som innehåller hela dagsransonen med kolhydrater per portion!

Visst bestämmer du DIn nivå själv, men då kan du ju inte heller klaga på att andra inte tycker det är värt att sitta och käka kladdkaka för hela sin dagsranson av kolhydrater.
    och antal gram per dag handlar inte bara om totalen. 25 gram på en och samma måltid och noll på resten av måltiderna, är inte alls samma sak som att äta 25 gram utfördelat på en dag.

Det låter faktiskt som att du skulle kunna läsa på lite bättre! 
  • jeng
    Linda1976 skrev 2011-03-02 21:41:44 följande:
    Jag tror säkert att du förstår vad jag menar att man får välja sina tillfällen när man bjuder på lchf-grejer. Dels beroende på vad/vem man firar och vilka man bjuder. 
    Absolut! Jag är förvånad över att det var så många som skrev om att bjuda på "vanligt" fika bara! Men det kan vara jag som kom in snett i den diskussionen också!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**