• FasterK

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ert bästa LCHF-recept med tonfisk i olja? Tipsa mig!

• FasterK
    Faile skrev 2011-03-09 21:13:07 följande:
    Tonfisk mixad med hackad lök, majjo och kokta ägg, salt och peppar. Bre på ett tjockt lager på valfritt lchf-bröd, förslagsvis knäckebröd
    Jädrar vad gott det lät. Tack! Tänkte faktiskt frukost...
  • FasterK

Som ny LCHF:are undrar jag om min bedömning av tidsåtgången för att tappa kilona verkar vettig. Vad säger ni?

Tänkte gå ner 17 kg, gärna 20 och har satt vissa delmål på vägen till drömvikten. 8 månader hade jag tänkt att det skulle ta, medräknat större tapp i början och platåer utan viktnedgång. Verkar det vettigt?

Har smugit igång lite redan med officiell start den 1/8.

(Jag är grymt törstig. Är det ett av symptomen i början?)

• FasterK
    Bumpen1 skrev 2011-07-28 23:03:23 följande:
    Jag va oxå grymt törstig i början. Vatten löser de problemet :) jag är nu uppe i sju kilo. Detta tog mig ca fyra veckor. Har nu stått still i två veckor frivilligt. (semester, inte fuskat så mycket men lite så är nöjd med att jag inte gått upp iaf) däremot väldigt nöjd med mina sju kilo på fyra veckor! Jag kan däremot äta mejerier och ändå gå ner så de är jag väldigt glad för. Är det fler som blivit av med sin laktos intolerans med lchf? Inga problem längre med grädde och mjölk! :) :) :) hoppas ni har en bra sommar!
    Ok, då är det nya kosten som gör mig törstig. Idag har jag klunkat i mig snart 2 liter vatten. Törstig som tusan...
    Bra jobbat med 7 kilo på bara en månad. Det ska bli spännande att se hur det blir för mig.
  • FasterK

Jag har kört LCHF en vecka nu och ingenting händer, varken med vattenvikt eller måttmässigt. Vad gör jag för fel? Vad måste jag ändra? Jag förstår att alla har olika förutsättningar, men känner mig ändå lite besviken.

Är kärringvikt svårare att få loss? ...och kan det faktum att jag redan tidigare äter mycket lite bröd, gryner, pasta och mjölmat ha något med saken att göra?

Jag har ätit och laddat kyl och frys med den här maten: Kött, lax, bacon, makrill, ägg, grädde, fet youghurt, fet creme fraiche, brie, grevéost, fetaost, spenat, blomkål, broccoli, tomat, isbergsallad, slanggurka, oliver, hallon, smör, olivolja, balsamvinäger, svamp, vitlök, gul och röd lök, majonnäs, aubergine, vitkål, färsk ingefära, paprika...

Har uteslutit allt mjöl och socker, alkohol (älskar öl, suck), snacks, potatis, ja allt förbjudet, ändå händer inget... Hade tänkt att det skulle kännas lite motiverande att SE åtminstone lite förändring på vågen efter en vecka, trots att det bara är vattenvikten. Nu börjar jag oroa mig för att gå UPP istället. Otålig? Ja, jag vet....

• FasterK
    helene306 skrev 2011-07-31 18:46:56 följande:
    En vecka är ingenting. Jag vet att man vill se resultat direkt, se att det händer något men tänk på att det kan ta tid! För vissa kan det ta 6 månader innan något händer. För mig tog det 3 månader. Hur äter du på en dag? Man kan lätt äta mer kolhydrater än vad man tror genom att bara äta godkända lchf-saker även om du uteslutit allt otillåtet. Yoghurt ger lite mättnad men mycket kolhydrater till exempel. Lägg in din mat på www.matdagboken.se och se hur du landar kolhydratmässigt.

Man kan gå upp i början, det är inte heller ovanligt när man lagt om sin kost. Man kan säga så här: har man bantat mycket innan är kroppen otrygg. Nu när den får mat, kan hålla sig mätt så vet den inte riktigt vad den ska göra.
    Tack för ditt svar.

Tycker att så många vittnar om den vattenviktens försvinnande den första veckan.
    Har varierat frukost mellan: 2 stekta ägg, ett halvt paket bacon och en tomat, youghurt med krossade linfrön och en liten bit färsk ingefära, ett par kokta ägg och en liten burk makrill, stekt ägg och en överbliven färsbiff... Ja ungefär så. Kaffe med grädde i till frukost.

Luncher och middagar: Korv med hög kötthalt och gräddstuvad spenat, grekisk sallad, färsbiffar med bacon och ost - lite grönsallad (isberg, tomat, gurka, paprika) till. Minns inte allt nu, men ungefär så. Måste visst börja skriva matdagbok...

Mellanmål: Skinkrullar, ost, oliver, eller bara ost och oliver - några skivor gurka eller paprika till, vispad grädde och hallon en gång (kan det vara "boven")... Kanske är jag en sådan som inte ska äta mejeriproodukter i det här läget?

Tack för tipset om matdagboken. Det ska jag kolla. Jag tror inte att jag mentalt klarar av att gå upp i vikt av en kost som ska få mig att gå ner... Visst, förnuftet säger en sak men det känns för verkligen otroligt jobbigt om jag skullle gå upp.
  • FasterK
    helene306 skrev 2011-08-02 16:02:49 följande:
    Vad jag har märkt är följande:

Inget sötsug
    Inga finnar (kan få någon plita om jag är för frikostig på osten ) mina finnar på ryggen som jag lidit av sen jag var 12 år (är idag 35) är borta
    Bättre i huden, inte lika torr som innan
    Mindre svullnad vid mens
    Ingen mensvärk trots kopparspiral (jädra värk vid ägglossning dessvärre )
    Mer ork
    Piggare
    Något jämnare humör men maken håller inte med
    Håret växer så det knakar! Det har det iofs alltid gjort men nu kommenterar folk mitt hår mer. Tjock har det alltid varit
    Låter ju toppen! Får jag fråga hur länge du kört LCHF, hur mycket du gått ner och vad du äter?

Vägde mig idag efter en vecka på lite halvfart och en vecka med strängare diet. 1,5 kilo ner i alla fall. Ungefär lika mycket, men cm i midjan. Det kändes först som det inte hände ett endaste dugg, men nu hoppas jag att det börjar ta sig.
  • FasterK

Om man nu vill festa till lite.... Vilken alkohaltig dryck är allra bäst ur LCHF-synpunkt?

Vissa rödviner ska ha mindre än fem kolhydrater vet jag, men finns det något annat?

• FasterK

Nu har jag gjort ett vikt och måttschema i excel. ...beräknad viktnedgång per vecka, jämfört med utfall. Vägning och mätning varje söndag samt matdagbok varje dag. Nu är jag taggad ser ni... Har tänkt att det ska ta ungefär 8 månader att gå ner 17 kg.

Dagens frukost: Köttfärslimpa och kaffe med kokosfett. ...SSS säger ju att gårdagens middag mycket väl kan bli frukost.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**