• FasterK

**Den stora feta LCHF-tråden**

Malwa skrev 2011-11-18 09:59:10 följande:
    Tappar ni vikt bara genom att äta LCHF eller motionerar ni mer än vanligt också?
    Har bara ätit den här veckan och haft sjuka barn hemma så jag har inte kunnat promenera som jag tänkt. Har heller inte vägt mig utan ska vänta till på söndag. Skulle ju vara en positiv överraskning om jag tappat ngt kilo utan att ha rört mig spec mycket. 
    Jag tappar utan motion. Går långpromenader en eller ett par gånger i veckan. En del veckor inte alls. Ja, jag är rätt lat.
    Avundsjukeargumentet - hjälpare av argumentationssvaga sedan tidernas begynnelse. /Chazz Michael Michaels
  • FasterK

Buhu! Nu kom platån... Bara att kämpa på, men fy vad tråkigt.

Avundsjukeargumentet - hjälpare av argumentationssvaga sedan tidernas begynnelse. /Chazz Michael Michaels
  • FasterK

Hej, hopp alla i tråden! Har inte skrivit på ett tag och trodde jag gått in i en jobbig platå, men det var visst stillastående en kort period. Tack och lov.

Har slutat föra matdagbok och räkna, för jag tycker jag har koll på vad jag äter och vad jag kan äta. Brukar mäta och väga mig söndag eller måndag, men gjorde det lite tidigare den här veckan.

20 veckor med LCHF har snart gått. Ca 4,5 månader
    Kilo -9,5 kg Det tuffar så sakteliga på med det där sedvanliga halvkilot i veckan.
    Byst -6,5 cm
    Midja -7 cm
    Stuss -6,5
    Överarm -2,5 cm vardera
    Lår -7,5 cm vardera
    Vad -3,5 cm vardera

Är äntligen nere på normalvikts- BMI, 24,84, men siktar på 22 och har ca 8,5 kg kvar dit. Det skulle säkert gå fortare att gå ner om jag motionerade, inte drack vin och fuskade med maten någon enstaka gång, men det får gå sakta.

På julafton tänker jag fuska järnet och äta allt! ...men jag är mer sugen på Jansson och saffransbröd, än choklad och godis.

• FasterK
    Mina småtroll skrev 2011-12-09 17:59:21 följande:
    Mmm...fast dessa kommer från apoteket. Det var en apotekare som tog fram dom till mej. Men får kolla noggrannare nästa gång!

Du har inga krampkänningar nu då? Har du haft det nångång? 
    Jag hade kramp i vaderna en period, men tog inga tabletter. Det gick över ändå på ca 3 veckor.
  • FasterK
    Mina småtroll skrev 2011-12-09 18:41:52 följande:
    Oki! Kanske hjälper mot mina onda axlar då också, hoppas!!
    FasterK skrev 2011-12-09 18:27:11 följande:
    Jag hade kramp i vaderna en period, men tog inga tabletter. Det gick över ändå på ca 3 veckor.
    Du kanske tränade nåt speciellt då? Min man får ofta kramp i vaderna o framsidan av benen om han har sprungit. Jag har prackat på honom magnesium nu också
    rednose skrev 2011-12-09 19:09:09 följande:
    Låter som kalium eller magnesiumbrist. 
    För mig var det kalium. Vaknade med krampande vader som såg ut som tennisbollar varje natt. Det plus att underarmarna somnat så jag inte kunde resa mig. HAHA! Något irriterande. :D 
    Nope, tränar inte ett dugg. ...lite promenader bara. Har hört/läst fler LCHF:are vittna om de här vadkramperna och när jag fick dem själv förstod jag att det berodde på kosten. För mig var det ett övergångsbesvär som jag klarade utan tabletter, men det kan säkert vara idé att ta tillskott om det är jobbigt.

Rednose - kaliumbrist har jag inte hört om förut, men väl magnesiumbrist. Ska lägga det på minnet om kroppen börjar bete sig konstigt.
  • FasterK
    Bebben84 skrev 2011-12-09 21:33:23 följande:
    Måste berätta det som LCHF gjort för mig. Jag har nämligen lidit av kronisk huvudvärk ( även min mamma har) sedan jag var 12-13 år gammal. Haft huvudvärk i stort sett varje dag och inga tabletter hjälpte. MEN, så började jag med LCHF gör 2 månader sedan och har inte haft huvudvärk en enda dag! Helt fantastiskt!
    Toppen! Det är fantastiskt vilka hälsovinster man kan göra med LCHF.
  • FasterK

Oj, oj, nu är julens planerade avsteg från LCHF över. Magen har inte varit jätteglad direkt, men gott har jag ätit. Jäklar vad SÖTT, söta saker smakar. Nu är jag dock på banan igen och har ca tre månader kvar av min plan innan jag utvärderar. Troligen får jag förlänga för att komma i mål.

Dilemmat nu är att jag fick presentkort för att köpa kläder i julklapp. Det kommer bli svårt att spara dem tills jag gått ner de ytterligare ca 9 kilona jag vill bli av med.

God fortsättning på er! Tomte

• FasterK
    mamman i skogen skrev 2011-12-30 08:57:51 följande:

Denna är klart sevärd för er som funderar på studier, tidningarnas artiklar om hur farligt det är med LCHF hur fett ger cancer hur fett gör oss feta och hur kolesterol är livsfarligt..

oerhört underhållande föreläsning  www.kostdoktorn.se/vetenskap-for-smarta-perso.../   

Kollade den - och den var både intressant och KUL!
  • FasterK

Nya tag med LCHF efter jul och nyår.

Lunch blev köttfärsbiffar med mögelost. Gräddsås, brysselkål och tomatsallad till. Mums!

• FasterK

Sitter här och med ett glas rött och äter krispiga fläsksvålar...

Under kvällen har jag funderat på att jag nu, som lchf.are (i alla några månader till innan utvärdering), mer och mer märker av det faktiskt massiva motstånd det finns mot denna kosthållning.

Nu undrar jag om någon i tråden varit lchf:are längre än ett år och om då också tagit prover som visar på förbättrning/försämring. Detsamma med hälsoeffekter?

Läste ikväll denna artikel
    www.lakartidningen.se/07engine.php
    (läs kommentarer)

...som kommenteras av kostdoktorn.
    www.kostdoktorn.se/vilda-pastaenden-i-lakartidningen/

Någon kanske redan har tagit upp detta? Ursäkta i så fall.

• FasterK
    rednose skrev 2012-01-12 18:30:04 följande:
    krispiga fläsksvålar? hur gör men dem? steker länge bara eller?
    Knapriga jag kanske skulle sagt. De är som snacks med noll kolhydrater. Jag gillar dem, men de är inte allas kopp te.

• FasterK
    Trolla75 skrev 2012-01-12 18:54:24 följande:
    Vart hittar du dom??? Skrattande
    Köpte dem på Willys.

Skulle ju fotat själva svålarna, men de är slut tyvärr.
  • FasterK
    Faile skrev 2012-01-12 19:00:23 följande:
    Nu hade jag inte tagit några prover innan jag började med lchf, så om de har förändrats något vet jag inte. Men tog på kolesterol och blodfetter när jag ätit lchf ca 9 månader och då var alla mina bra, och balansen mellan det goda kolesterolet och det onda var särdeles gynnsam, för att citera läkaren.
    Ja, det är väl sällan så att, folk som börjar med lchf tar prover innan de börjar, så de kan jämföra. ...men att proverna man tar efter en längre tid med lchf faktiskt är bra, säger väl något i alla fall.

Jag har inte heller tagit några prover före, men funderar på att låta min mamma sticka mig nu efter ca 6 månader, för hon är laboratorieassistent på vårt lasarett.

Självupplevda hälsovinster måste ju ändå ha ett värde tycker jag... Hur ska man egentligen resonera med rabiata lchf-motståndare? De ter sig ju vara lika "sektika", som de påstår lchf:are vara.

Jag tvingar inte på min kosthållning på någon. Det är mera så att jag blir ivrig över allt det positiva som händer med min kropp med lchf , så jag vill prata om det.
  • FasterK

"sektlika" ska det vara

• FasterK
    Allrona skrev 2012-01-12 19:30:21 följande:
    Lchf-snack på jobbet idag! Har ju legat lågt med att jag äter Lchf och sa inte det nu heller utan håller mig till att jag äter lågkolhydratskost som inte startar någon debatt som ordet lchf gör!. Orkar liksom inte ta diskussionen! Men när de började dilla om att hjärnan behöver kolhydrater kunde jag inte vara tyst
    Berätta! Hur gick diskussionen?
  • FasterK
    Loreena skrev 2012-01-12 20:11:52 följande:
    Jag rekommenderar den här föreläsningen varmt! De är riktigt underhållande och tar upp hur vetenskapen presenterar sina data för att det ska passa deras syften. '

www.youtube.com/watch?feature=player_embedded...
    Ja, jag har sett den. Riktigt bra. ...och rolig.
  • FasterK
    Allrona skrev 2012-01-12 20:15:06 följande:
    Ser framför mig pasta med köttfärssås där lchf byter ut det mot smör strimlat som spagetti med köttfärssås över. Så menade han alltså att man åt lchf
    Ha-ha! "Kul" kille...
  • FasterK
    Loreena skrev 2012-01-12 22:51:24 följande:
    Jag åt ett äpple och nu har jag halsbränna... Skit också... Det är ju så nyttigt så med frukt ;)
    Du åt väl MYCKET!?
  • FasterK

Det är lite svajigt med viktnedgången här nu...

Några veckor före jul hade familjen stora julstöket, vilket innebar lite förbjudna smakbitar. Under julen åts det friskt av allt utan restriktion. ...nyår blev det också fusk. Ja, det var planerat så jag klagar inte på kroppen att den protesterar nu.

Upp något kilo över jul och nyår, ner ett kilo igen och nu står det still. Det händer inget med vikt eller mått. Är i alla fall på banan igen och har gått ner sammanlagt 9,5 kg. 8,5 kg kvar. De SKA loss till sommaren. Bara att kämpa på. Tänkte lägga till mer motion och se om det händer något.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**