Inlägg från: solrosen81 |Visa alla inlägg
  • solrosen81

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hej tjejer!

Nu har jag läst er tråd i ca 3 veckor men har inte tagit mig för att skriva förän nu. Lika länge har jag ätit enligt LCHF. För drygt ett år sedan gick jag ner 15kg med cambridge. Jag har haft svårt att släppa pulvret då jag varit rädd för att gå upp i vikt men nu fick det räcka. Jag gick på GI efter jag fick mitt första barn för snart 5 år sedan så jag är bra insatt i hur man äter kolhydratfattigt. Sen äter även min syster LCHF så hon har tjatat på mig ett tag nu.

Jag mår fantastikt bra med denna kosten då jag är hemskt sockerberoende. Men jag går inte ner något så jag funderar på om det är något jag ändå gör fel. Ena dagen har jag gått ner några hekto och nästa upp några.
    Jag vill ner ca 7kg till.

För ett par dagar sedan började jag skriva in min mat på matdagboken för att får lite koll på vad jag får i mig. Det enda jag inte lagt in är min frukostmacka (sesambröd).

Igår tex låg jag på 146gram fett 80gram protein och 15gram kolhydrater. Jag kom upp i 1671kcal då
    Dagen innan var det 161, 90, 19. Det kanske är för mycket??

Jucea du verkar ju vara experten här inne Kan du hjälpa mig?

• solrosen81
    jeng skrev 2011-04-15 12:18:24 följande:
    Välkommen!
    Och TACK, men experter har vi nog många av!

Vad väger du? Det är stor skillnad på vad kroppen tycker att du ska väga och vad du VILL väga. Du säger att du VILL gå ner 7 kg till. Jag VILLE gå ner 10 till, men då sa LCHF stopp. Tyvärr.

Din fördelning ser jättebra ut, även om jag skulle dra ner lite på fettet. Till 90 gram protein (det är lagom mycket) bör det vara ca 120-130 gram fett. Så det är ju ingen stor skillnad mot det du har ätit! Jag tror mer på att du antingen måste bara låta det ta lite tid innan kroppen fattar, eller så har du en vikt som LCHF gillar!

Äter du mycket mejeriprodukter? sötningsmedel?
    Jag är 164cm och väger 67kg. Jo jag vet att kroppen kanske vill annorlunda men det vill ju inte jag acceptera.
    Jag har använt mig av sukrin en gång och sen har jag faktiskt gjort glass med sukrin i tills ikvällSkäms annars har det inte varit ngt sådant alls. Men en del mejeri blir det ju. Ganska mycket grädde och cf i maten och kaffet. Och sen har jag ju ost varje morgon på mitt sesambröd men det är ju typ inga kolisar i osten jag har.
  • solrosen81

Kom på att jag har gjort chokladmousse förra helgen med 86% marabou men utan sötningsmedel. Det kanske är så att hela veckan blir förstörd av mitt lilla "fusk" på helgen? Obestämd

Tittade också på Du är vad du äter igår. Håller med om att hon verkligen har ändrat sina åsikter: Roligt att se.

• solrosen81
    Ellen Botilda skrev 2011-04-15 12:24:33 följande:
    Det tog 3 månader innan jag gick ner nått märkbart, men då så rasslade det till rejält istället! Sen tog det tre till innan nästa större ras, så jag tror du måste vara lite mer tålmodig. Släng ut vågen och känn efter hur du mår istället, är mitt tips!
    Jo jag vet att det kan ta tid och jag mår verkligen toppen så jag har inte tänkt att lägga av. Just nu är jag bara lite stressad inför vår resa som vi åker på den 7:e maj. Då vill man ju vara lite extra snygg. Sen vet jag inte hur lätt det blir att hålla sig irfån kohydrater på semestern heller. Kanske inte lyckas alls.
  • solrosen81

Clanica: Men det är ju jätte bra viktnedgång ändå. Det gör inte så mycket om det går långsamt bara det går neråt.

Jucea: Min yngsta är 1,5år nu så jag vet inte om min kropp fortfarande är påverkad av det men det borde den ju inte vara. Jag hade även en väldigt bra graviditet utan problem.

Jag får väl försöka dra ner på min älskade grädde då. Hur ska jag överleva. Har gjort äggmjölk igår och idag till kaffet istället. Och det var ju riktigt gott.
    Sen vet jag inte hur exakt det blir på matdagboken då jag bara höftar med måtten lite. Kanske borde väga mer men det vill jag egentligen slippa.

yena: Förstår att du måste ha blivit ställd när du fick en telefonintervju bara sådär. Hoppas att du får jobbet (om du vill ha det förstås. )

Tack för era svar! {#emotions_dlg.flower}

Tänkte göra den där bacon och fetaostsalladen till lunch idag. Hoppas den är god.

• solrosen81
    jeng skrev 2011-04-15 12:40:19 följande:
    Sånt fusk är helt ok som lördagsgodis! (Men inte dagligen) inget du behöver oroa dig över tycker jag!

Ang din resa, och kroppen osv. Mäter du dig? För magen brukar reagera rätt mycket i början om man är van att äta kolhydrater. Många cm försvinner, man blir mindre svullen, mindre putmage så att säga. Så kroppsligt kan du få stora förändringar även om vågen visar detsamma. Du äter också en muskelfrämjande kost nu, till skillnad från din fettfrämjande kost tidigare, så kroppen kan lättare bygga muskler av träning och vardagsmotion, vilket ju gör att vågen ökar i muskelmassa även om den minskar i fett.  
    "Fusket" har än så länge hållt sig till helgerna. Nu blev det väldigt mycket glass idag så jag får väl bjuda hit massa folk som hjälper mig äta upp den. Annars får jag kanske problem med att motstå den i veckan.

Ja jag mäter mig men märker inte direkt ngn skillnad runt midjan då jag varvade med pulver ganska mycket innan. Jag vägde till och med lite mindre precis innan jag började med det här.
    Men jag måste verkligen ta tag i träningen igen. Har inte varit på gymmet på säkert 6 månader men betalar flera hundra i månaden. Skrikandes
  • solrosen81
    yena89 skrev 2011-04-15 12:58:22 följande:
    Tack haha. Ja hemtjänsten skulle vara en utmaning. Framförallt för att jag har väldigt dåligt lokalsinne xD Skulle ju självklart föredra ett jobb på hemmet men i take what I can get :)

Om du gillar äggmjölk kan jag tipsa om "äggchoklad", men det kanske du gjort. du gör vanlig äggmjölk men har i lite kakao och lite lite sötningsmedel så blir det som varm choklad :)
    Ja ibland får man ta vad man får. Men det kanske blir bättre än man tror.

Ja jag läste om äggchoklad och det låter väldigt smarrigt. Får testa det med.
  • solrosen81
    Denebola skrev 2011-04-15 13:44:44 följande:
    Den är god, jag sitter och slevar i mig den as we speak
    Ja nu åker den ner i min mage med. Den var riktigt god. Kanske hade i lite för mycket majonäs bara.
    Kaya skrev 2011-04-15 14:00:00 följande:
    Köp mint-essens på affären så får du i alla fall MINTSMAK som i polkagris men kanske inte det rätta "crunchet"...

Den godaste glassen jag har gjort var kaffeglass med en stark shot espresso i. Supergott - tyckte även barnen!

K
    Åh mint, min favorit. Det får jag prova nästa gång. Hade även tänkt att ha i mint i chokladmoussen när jag gjorde den förra helgen men hittade ingen essens. Vilken hylla står den på egentligen??
  • solrosen81
    Denebola skrev 2011-04-15 14:14:41 följande:
    Den brukar stå i närheten av vaniljsocker, bakpulver mm
    Jag tittade på den hyllan på coop men såg inget. Får öppna ögonen ordentligt nästa gång jag är där.

Oj det blev en mastig lunch det här. ca 856kcal. Tog för mycket majonäs och cf uppenbarligen. Ajabaja, jag skulle ju minska på fettet.
  • solrosen81
    Snowsee skrev 2011-04-15 14:57:57 följande:
    Ställde mig på vågen idag. -1,2 kg sen i måndags! Jippi!!!! Det betyder -4,5 kg sen den 21 mars. Underbart!!
    "Bara" ca 8 kg kvar. Det här med att bara äta 2 ggr per dag funkar verkligen. Får se hur det går i helgen dock. Bio i kväll och restaurang på söndag.
    Oj, bra jobbat. När du bara äter två ggr vilka tider äter du då?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**