Inlägg från: solrosen81 |Visa alla inlägg
  • solrosen81

**Den stora feta LCHF-tråden**

Lite kommentarer får jag ibland men mina kollegor verkar ha vant sig vid mina olika kosthållningar. Jag kommenterar iofs deras ätande av alla kolhydrater hela tiden med.  

Min familj säger inget eftersom både min mamma och syster äter lchf kost. Så släkten är van.

Jag fick en positiv överraskning idag. Jag har inte vägt mig på ca en månad och då vägde jag 71,5kg. Dock hade jag tydligen glömt det eftersom jag igår gissade på att jag skulle väga 74kg nu.
    Jag ville väl inte bli besviken antar jag. för det känns nästan som om att jag har gått upp eller iaf stått still. Och så fuskade jag med massa godis och annat onyttigt i en dryg vecka. Men jag vägde "bara" 70kg idag. Jag blev så glad. Nu är det bara 5kg kvar till mitt delmål. Sen får vi se hur mycket mer jag vill ner. Antagligen är 60-63kg lagom.    

• solrosen81
    CoolEllaria skrev 2012-04-21 12:15:03 följande:
    Och som jag skrev i ytterligare en "LCHF ÄR JÄTTEDÅLIGT"-tråd här på FL igår; OM det visar sig att den här kosten på något sätt är skadlig så lever jag fan hellre bra nu när jag är 23 än att leva 10 år extra och sitta fet hemma gråtandes med huvudvärk hälften av mitt liv.
  • solrosen81

Tänkte ett extra varv på detta med kommentarer. Den som verkar störa sig mest på min kost är min man av alla människor. Ändå äter han min mat varje dag plus kolhydrater. Och han är ju inte smal direkt. Han är en av dem som LCHF inte funkar för. Han hann ju inte ens komma över övergångsbesvären innan han slutade.

Och han blir även sur när jag pratar om min kost med andra för det är så jobbigt att jag "tjatar" om det hela tiden. Och så är det tydligen inte bra att jag drar ner påkolhydraterna för barnen. Jag hoppas han vänder snart.     

• solrosen81
    Hoppet 3 skrev 2012-04-21 14:03:08 följande:
    Har någon här ätit "otilllåtet" på kvällen och gått på vanlig LCHF kost dagen därpå? Har ni gått upp i vikt då på en gång eller klarar man ett avsteg?

Jag har fuskat någon kväll i början men har inte vågat väga mig dagen efter.
    korin skrev 2012-04-21 13:39:10 följande:
    Haha  .. han kanske önskar att han "höll ut" och orkade fortsätta... :P
    Min gubbe kan va lite grinig på mitt "tjat" också trots att han ser vilken skillnad det är på mig =)
    Ja, det kan man hoppas på iaf. Han kanske ändrar sig om ett tag. Han behöver inte äta lchf bara dra ner på alla snabba kolisar.
  • solrosen81
    Silee skrev 2012-04-21 17:52:46 följande:
    Mina vänner, då är det officielt, jag har gått ner 4 kg på 12 dagar!!!
    jag kan inte fatta att det är sant, helt sjukt ju

tänk om vågen ljuger Förvånad   
    Klart att den inte ljuger. Så roligt.
    sara1981 skrev 2012-04-21 17:41:38 följande:
    Jo, men de har inte så stor koll på lchf, det känns väldigt oartigt att tacka nej...

Glutamat kan jag stå ut med såhär för en gång, men vad är det minst kh i måntro? Nåt med kokosmjölk?
    Har dålig koll på vad som kan vara bäst men som du säger så kanske det finns något med kokosmjölk som kan vara ok. Hoppas att du hittar något ätbart iaf.

• solrosen81

Ni har ju pratat en del om bröd så jag tänkte dela med mig ett recept som jag tycker är ett väldigt bra substitut till riktigt bröd. Det är gott att rosta med.

2 dl mandelmjöl
    2 dl krossade linfrön
    2 msk fiberhusk
    2 tsk bakpulver
    1 tsk salt
    4 dlsolrosfrön eller valnötter
    250 gr kesella eller creme fraiche
    4-6 ägg beroende på storlek.

Blanda alla torra ingredienser. Blanda i ägg och kesella/fraiche.
    Häll i långsmal ugnsform. Gräddas i 175 grader i 1 timme längst ner i ugnen.  

• solrosen81

Jag försöker lära mina barn vad som är bra och mindre bra mat. Men jag pratar aldrig om min vikt inför dem. Och om de frågar varför jag inte äter en viss sak så beror det på att jag hellre äter en annan.  Jag har även börjat ge dem mindre pasta, ris och potatis på tallriken och lägger på mer grönsaker istället. Men jag säger inget om det.

Jag är uppväxt med en bantande mamma och jag vill inte att mina barn ska ha det så. Jag var rädd för att bli tjock hela uppväxten och det blev jag ju med.   

• solrosen81
    Zafir skrev 2012-04-22 09:26:08 följande:
    Får hålla ut men attans va ja bara vill spy på all fet mat.
    Snäll man har jag som kör samma det känns lättare då.

Vad äter du för mat om du blir så äcklad?
  • solrosen81

Blä, det smakar verkligen as i min mun. Jag tycker att det brukar gå över efter ett tag annars. Hoppas ingen tycker att jag luktar illa. Försöker att inte stå så nära andra när jag pratar.

Hoppet 3 skrev 2012-04-23 08:42:25 följande:
    Håller med dig. Den är inte god längre....bättre att göra egen glass med riktiga råvaror i.
    Vad bra då behöver jag inte tänka på den mer.
    standby skrev 2012-04-22 21:39:43 följande:
    Fyyyyy vilken fusk-helg :( Första gången jag ballat ur sen jag började 2/1. Har ätit en massa mörk, men INTE lchf-"vänlig" choklad. Har nog definitivt fallit ur ketosen. Har iaf inte gjort avsteg med maten, men chokladen är illa.
    Helt slut idag på spinningpasset men glad att jag masade mig dit iaf.
    Tack till er i denna tråd som inspirerar att ta nya tag! :). Ny vecka, ny start imorgon.
    Kör 16/8 på vardagarna, passar perfekt, man sparar massa tid också! Trodde aldrig ett sånt upplägg skulle funka på mig då jag alltid varit "beroende" av ordentlig frukost. (men ändå vrålhungrig igen vid 12)
    Det är bara att ta nya tag och glömma det som hänt.
    Jag körde ju 16/8 fasta fyra dagar förra veckan och det fungerade bra för mig också men jag vet inte om det resulterade i någon viktnedgång så nu ska jag testa min kropp lite. Denna veckan blir det frukost i form av en ägglatte. Och nästa vecka blir det fasta.   
  • solrosen81
    EEE skrev 2012-04-23 11:09:55 följande:
    Har en påse mandelmjöl, har även pofiber och husk hemma. Har ni tips på något gott bröd jag kan baka? Har inte ätit en macka på säkert två månader så det skulle vara skönt att kunna ta en när man inte har orken eller lusten att göra något stort.
    Ja la in ett recept på bröd igår som jag tycker är väldigt gott.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**