• Glass

**Den stora feta LCHF-tråden**

jag tror egentligen inte att den lilla insulinhöjningen som blir av en liten skvätt grädde spelar så himla stor roll egentligen. Inte på det stora hela egentligen, eftersom förbränningen sker under hela tiden och efter en vanlig måltid så har man ju försett kroppen med en massa fett, som den kan använda. Den är alltså inte lika beroende av att fettcellerna utsöndrar fett, för att levern ska kunna bilda ketoner av fettet. 
    Om man däremot äter mjölkprodukter som mellanmål eller lite då och då under dagen, så kanske man får för lite fett i blodet, så att kroppen inte kan förbränna fettet optimalt.
    Protein höjer ju också insulinproduktionen, vilket behövs för att proteinet ska gå in i cellerna, i och för sig... 

• Glass
    Martina 76 skrev 2012-03-04 20:25:15 följande:
    Fast tar man "en skvätt" 5-6 ggr per dag så blir det ganska mycket kolisar och onödigt mycket energi. Iaf om man tar grädde.
    Jag tänkte inte på kolhydraterna, mer på mjölkproteinets påverkan på insulinet, och tänkte inte flera gånger per dag,

• Glass
    Martina 76 skrev 2012-03-04 20:32:17 följande:
    Ok. Vet du om mjölkproteinet påverkar insulinet i samma utsträckning för alla individer? Har fått för mig att det är  olika hur känslig man är för att få insulinpåslag. Vill minnas att jag läst det någonstans, men jag är inte säker...
    just mjölkproteinet vet jag inte om det är mer individuellt än annan insulinutsöndring, men det mesta i våra kroppar är ju individuellt. En del faller ut ketos när de äter mer än 30g kolhydrater per dag, andra kan äta 60-70 utan att det händer något, så ja, det är nog mycket individuellt det också

Om man är insulinresistent, så behöver kroppen mer insulin för att cellerna ska "öppna sig" tex. Man kan vara mer eller mindre insulinkänslig och det varierar över dagen också.

• Glass
    Faile skrev 2012-03-05 06:39:30 följande:
    Så länge viktnedgången funkar bra finns ju ingen anledning att utesluta mjölkprodukter.

Hamnar man däremot på en platå kan det vara något att tänka på dock
    japp

• Glass
    Martina 76 skrev 2012-03-05 10:21:49 följande:
    Funderar på vad man ska behöva göra för att tappa det sista. Jag tappade 1,5 kg genom att plåga mig med att äta lite. Men så stannade jag igen. Ska man köra en veckas fasta, kaseindiet eller vad? Bara att träna och äta bra verkar ju inte räcka!
    om du börjar äta rätt mycket en vecka eller så? Så att du kanske till och med går upp något hekto, så kommer kroppen igång med förbränningen igen. Sedan kan du dra ner igen och se om det händer något. 

Kroppen vänjer sig med vad den utsätts för, så att ändra dieten och träningen, chockar den lite och den kan öka förbränningen igen.  
  • Glass
    sara1981 skrev 2012-03-06 22:33:51 följande:
    Nej, bara huvudvärk under omställningen. :)
    ok tack. 

Är så sugen på att börja i morgon, men jag ska jobba 10 timmar i morgon, vara ledig en dag och sedan jobba en dag till, innan jag är ledig i några dagar. Är lite osäker på att jag fixar att jobba en lång dag första dagen, innan jag kommit in i ketos...  
  • Glass

Hm, så jag borde kanske börja i morgon då och så mår jag kanske kast på torsdagar jag är ledig istället? ja det tåls att fundera på lite, fast jag har ingen mat alls klar. Kan man skita i att äta första dagen tror ni?

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**