Mandel skrev 2012-02-29 11:45:07 följande:
Vart bor du då? Jag bor i Östergötland och jag gillar att vara i köket. Älskar att baka, men är återigen belagd med bakförbud eftersom maken inte kan hålla fingrarna borta ifrån kakburkarna
Ska du börja att vara i köket så börja med enkla rätter utan för många ingredienser. Smörstekta grönsaker och kött är inte så svårt.
Gör en veckomatsedel att följa så slipper du stå varje dag och klia dig i huvudet över vad du ska äta och sedan glömma att ta upp saker ur frysen så det hinner tina.
Lägg in larm på telefonen om att kolla middagsmaten redan på morgonen innan du åker till jobbet!
Surfa runt och lägg in ett nytt recept i veckan som du provar - övar på. Att bara laga samma hela tiden blir tråkigt det med.
Försök att inte känna dig stressad och att det är tråkigt att vara i köket. Rätt utrustning underlättar och gör det roligare. En radio med favoritmusik hjälper det med.
Färglada stekpannor och burkar, en ny kryddblandning?
Lycka till!
Jag bor lite utanför göteborg, så det är ju inte precis nästgårds, men tack för alla dina superbra tips! Jag ska verkligen försöka ta tag i det här!
Ninis skrev 2012-02-29 12:09:49 följande:
Man får äta finncrisp. Allt beror ju på hur strikt du vill va och hur mycket kolhydrater du tycker är ok att äta. Men jag fattar inte varför du ska ha "underlägg" till en pannbiff? Jag har inget underlägg till mina pannbiffar, varken om jag äter lchf eller "vanlig" mat.
Ska du äta yoghurt så välj en fet yoghurt, t ex turkisk yoghurt. Bär är ok, men samma sak där. Begränsad mängd. Tänk på att det är kolhydrater både i mjölkprodukter och bär, så har du svårt att gå ner i vikt får du kanske ta bort det från din kost. Men testa först vettja! Hela förra året käkade jag ca 1 dl turkisk yoghurt med en näve hallon och hackade hasselnötter till frukost i stort sett varje dag, samt ett eller två ägg på det.
Jag tänkte om man vill äta den som en macka, eftersom det är så smidigt att ta med sig, äta snabbt eller ja, typ så... :D
Tanken är ju att jag ska vara i ketos, sedan spelar det ingen roll om det är superstrikt elle rinte, bara jag håller mig i ketos. Det är ju lite individuellt hur mycket kroppen klarar i kolhydrater då, men när jag åt cambridgesoppor så fick jag i mig lite över 50 gram per dag och det var inga problem. Jag kunde till och med äta lite till om jag ville ibland.