• Glass

**Den stora feta LCHF-tråden**

egna frökex är ju jättebra, tack!  Jag tål inte alla från, och maken tål inte nötter, men något ska vi väl få ihop som vi båda kan äta (för ja, han måste också äta som jag, annats fixar inte jag det )

Vet inte, vilken yoghurt som helst tror jag egentligen, jag behöver bara något lätt att äta på morgonen, för jag har svårt att äta ordentligt tidigt, men behöver få i mig något. Fast, ja, när jag ändå är i ketos så är det ju inte så viktigt för mig, så det kanske löser sig ändå...

Kan inte någon som gillar att laga mat, komma hit och laga en massa till mig och lära mig hur man gör?

• Glass
    Mandel skrev 2012-02-29 11:45:07 följande:
    Vart bor du då? Jag bor i Östergötland och jag gillar att vara i köket. Älskar att baka, men är återigen belagd med bakförbud eftersom maken inte kan hålla fingrarna borta ifrån kakburkarna

Ska du börja att vara i köket så börja med enkla rätter utan för många ingredienser. Smörstekta grönsaker och kött är inte så svårt.
    Gör en veckomatsedel att följa så slipper du stå varje dag och klia dig i huvudet över vad du ska äta och sedan glömma att ta upp saker ur frysen så det hinner tina.
    Lägg in larm på telefonen om att kolla middagsmaten redan på morgonen innan du åker till jobbet!
    Surfa runt och lägg in ett nytt recept i veckan som du provar - övar på.  Att bara laga samma hela tiden blir tråkigt det med.
    Försök att inte känna dig stressad och att det är tråkigt att vara i köket. Rätt utrustning underlättar och gör det roligare. En radio med favoritmusik hjälper det med.
    Färglada stekpannor och burkar, en ny kryddblandning?

Lycka till!
    Jag bor lite utanför göteborg, så det är ju inte precis nästgårds, men tack för alla dina superbra tips! Jag ska verkligen försöka ta tag i det här! 
    Ninis skrev 2012-02-29 12:09:49 följande:
    Man får äta finncrisp. Allt beror ju på hur strikt du vill va och hur mycket kolhydrater du tycker är ok att äta. Men jag fattar inte varför du ska ha "underlägg" till en pannbiff? Jag har inget underlägg till mina pannbiffar, varken om jag äter lchf eller "vanlig" mat.

Ska du äta yoghurt så välj en fet yoghurt, t ex turkisk yoghurt. Bär är ok, men samma sak där. Begränsad mängd. Tänk på att det är kolhydrater både i mjölkprodukter och bär, så har du svårt att gå ner i vikt får du kanske ta bort det från din kost. Men testa först vettja! Hela förra året käkade jag ca 1 dl turkisk yoghurt med en näve hallon och hackade hasselnötter till frukost i stort sett varje dag, samt ett eller två ägg på det.  

Jag tänkte om man vill äta den som en macka, eftersom det är så smidigt att ta med sig, äta snabbt eller ja, typ så... :D

Tanken är ju att jag ska vara i ketos, sedan spelar det ingen roll om det är superstrikt elle rinte, bara jag håller mig i ketos. Det är ju lite individuellt hur mycket kroppen klarar i kolhydrater då, men när jag åt cambridgesoppor så fick jag i mig lite över 50 gram per dag och det var inga problem. Jag kunde till och med äta lite till om jag ville ibland.

• Glass
    Martina 76 skrev 2012-02-29 13:47:24 följande:
    Gjorde en superenkel och supergod paj häromdagen som du kan laga hur dålig eller ointresserad du än är av matlagning: 

Skiva och stek en gul lök i ordentligt med smör. Lägg löken i botten av en pajform och riv ca 400g ost (gärna västerbottenost) över löken. Häll över en äggstanning (ca 5-6 äggulor och 4 dl grädde). In i ugnen 35 minuter. Huuuuuur gott som helst!!!  
    Låter alldeles lagom enkelt för mig Tack!
  • Glass
    Ninis skrev 2012-02-29 20:42:51 följande:
    Här kommer receptet på Pones.

5 ägg
    1/2 tsk salt
    2 dl po-fiber
    50 g smält smör
    0,5 dl grädde (vatten går oxå bra)
    2 tsk bakpulver
    ev. lite brödkrydda om man vill

Vispa ägg + salt fluffigt. Ha i vätskan och det smälta smöret. Blanda sist i de torra ingredienserna. Klicka ut på en bakpappersklädd plåt till 6 bullar. Grädda i 200 grader i 8-10 minuter.
    tack!
    Nilingmamma skrev 2012-02-29 20:40:14 följande:
    Jag försöker samla enkla och snabba recept på min blogg lowcarbmamman.blogspot.com/

Annars så hittar man massor av recept om man googlar lchf recept. Jag gillar mariannslchf.se/ och
    www.lchfrecept.com/.
    tack!

• Glass

håller på att sammanställa lite tips och recept och så, för jag börjar nästa fredag. Då är jag nog ledig i 4 dagar, så att jag hinner komma in i det och in i ketos innan det är dags att fixa jobbet. 

Så, till frågorna.
    Vad är smart att ha hemma, som basmat. Jag inser ju att kött, köttfärs och ägg är praktiskt, och grönsaker, men jag tänke på om det fanns mer saker.

Nästafråga är om ni använder sötningsmedel?

Dricker ni lightläsk?

Är det mindre än 5g kolhydrater/100 g. eller är det 5energi%? 

• Glass
    Martina 76 skrev 2012-02-29 13:47:24 följande:
    Gjorde en superenkel och supergod paj häromdagen som du kan laga hur dålig eller ointresserad du än är av matlagning: 

Skiva och stek en gul lök i ordentligt med smör. Lägg löken i botten av en pajform och riv ca 400g ost (gärna västerbottenost) över löken. Häll över en äggstanning (ca 5-6 äggulor och 4 dl grädde). In i ugnen 35 minuter. Huuuuuur gott som helst!!!  
    hur varmt ska man ha ugnen? 

• Glass
    standby skrev 2012-03-02 20:00:44 följande:
    Ja Rani-Q och liknande KAN hjälpa men det har på recept förlorat sin subvention då det inte är fastställt att det har tillräckligt bra effekt. Sen, om man har långvariga problem, bör man alltid kolla med dr.
    Hoppas du blir bra snart.
    Basvaror som är bra att ha - smör!, creme fraishe, keso, bacon, skinka/salami, rostade mandlar (Nutisal kör jag, 6g kh/100g), grekisk yoghurt (jag köper på Lidl, minst kh vad jag har hittat), frysta hallon/blåbär, fryst broccoli och blomkål, parmesan, vanligt ost, dessertost. Pofiber till pones-bak också.

Jag har hittills inte använt sötningsmedle men har Sötin hemma ifall att.  

Coca Cola Zero dricker jag ibland, minder än en gång per vecka. Dricker däemot en hel del typ Loka.

Spana efter mindre än 5 g kh/ 100 g. Tänk dock på att tex standardmjölk ändå snabbt drar iväg om man dricker det rakt av, ett glas = ca 2 dl blir ju 10 g kh bara det.     

tack!

• Glass
    Martina 76 skrev 2012-03-02 20:59:00 följande:
    200 grader. Håller du på att laga mat?
    hehe, nej, jag håller på att gå igenom tråden lite och spara alla länkar och skriva upp intressanta recept. Ska förbereda mig ordentligt, så att jag verkligen lyckas. Det är nog första veckan som är värst, så då får jag ha en plan för den

• Glass

Jag måste spåna lite med er. 

Anledningen till att man inte vill ha en insulinhöjning är ju att insulinet hämmar fettutsöndringen från fettcellerna och därmed förbränns inte den lagrade energin.  
    Om man inte vill undvika mjölkprodukter helt, så är det kanske bäst att man bara äter det några gånger per dag och inte vid varje måltid? Jag tänker också att det kanske är smart att de inte ingår i små mellanmål eller andra mål som inte innehåller så mycket energi, eftersom insulinet gör att fettcellerna inte släpper ifrån sig fett just då och då kanske man får en liten energisvacka.

Hur låter detta resonemanget för er insatta?

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**