Inlägg från: missypissy |Visa alla inlägg
  • missypissy

**Den stora feta LCHF-tråden**

Vilken trevlig tråd, hoppas det är okej att man hoppar in här! Jag är en alldeles färsk lchf-are, har bara hållt på i två dagar. Min förhoppning är att lchf ska hjälpa mig bli av med mitt extrema sockerberoende (läsk, godis, snacks o.s.v. dagligen) och att min krångliga mage ska bli bättre. Dessutom hoppas jag gå ner några kilon, men det är ett sekundärt mål.

Har plöjt igenom både denna tråd och de gamla, i några dagar nu. Och läst allt som finns om lchf på nätet. Ville vara helt förberedd innan jag började. Har samlat recept, rensat kyl och storhandlat lchf- vänliga saker. Och jag är så redo som man kan bli, peppad till tusen! Min entusiasm har till och med smittat av sig på min "särbo" som även han har börjat nu!

Än så länge har start-besvären hållt sig på avstånd. Dricker massa vatten och försöker ha fullt upp hela tiden för att inte tankarna ska hamna på de där sötsaker jag är så beroende av... Jag gissar att den värsta perioden kommer om ett par dagar, men det är bara att stå ut. 

Lättja: Om du har tid får du jättegärna maila mig det där word-dokumentet! [email protected] är min email, hade varit jättesnällt!

• missypissy
    Prinsessanz skrev 2011-03-02 14:27:12 följande:
    välkomen hit,bästa sättet att hitta mat är via www.lchfrecept.com
    tycker jag,där fins massor med recept och man kan lägga in egna oxå!
    välkommen!!
    Tack!

Jag har varit där inne och hittat massa mums, tyvärr har jag lite problem med internet så kan inte vara inne på fler än en sida samtidigt, då hänger sig skiten... Och bilder tar typ en evighet att ladda. Jag har menyer klara för några veckor framöver (överevnadstaktik för att inte längta tillbaka till sockerträsket), men ny inspiration är ju alltid bra.
  • missypissy
    MrsMurphy skrev 2011-03-02 14:52:17 följande:
    Den här tråden är ju bara 114 sidor lång! Du har hamstrat längre! Men jag kan gärna ta ditt också...

MissyPissy: Mailar! 
    Har fått det, tack så mycket! Massa gott!
    Denebola skrev 2011-03-02 14:38:09 följande:
    19 bara? Jag har ett på 43 sidor Och ett 13-sidorsdokument med recept på godsaker...
    Om du har tid och lust så tar jag tacksamt emot dessa också! [email protected] 
  • missypissy
    jeng skrev 2011-03-03 13:19:08 följande:
    jadu, jag läste ungefär så långt att jag såg att studien var baserad på 5 dagars undersökning.... 5 dagar....? det dom kom fram till var i princip att folk som börjar äta lchf får omställningsbesvär. men dom åt aldrig tillräckligt länge för att komma över kullen... att dom ens får lov att uttala sig med såna där idiotstudier i ryggen...
    Helt galet och pinsamt att sådant "forskningsresultat" ens får presenteras!
  • missypissy
    MrsMurphy skrev 2011-03-03 19:42:19 följande:
    Jag tror aldrig jag ens lyckats följa ett recept. Ambitionen från början är att göra det men det spårar alltid ut.  Dessutom när det kommer till ägg så finns det ju stora och små etc så det varierar ju vilt så där är jag inte så noga. 
    Haha, jag är precis likadan! "Om jag inte skulle prova att ha i lite sånt här också..." hörs ofta från mitt kök. Ibland bir resultatet katastrof men ibland blir det faktiskt helt fantastiskt.

Men nu när jag är alldeles ny på LCHF försöker jag vara supernoga med recepten, eftersom mycket är så nytt för mig. Än så länge harjag gjort pones och oopsies, och jag är väldigt förtjust i båda! Och i helgen tänkte jag prova på lite fler recept. Men kladdkakor och sånt väntar jag med eftersom jag tror att det kommer att trigga igång sötsuget...
  • missypissy

Snart har jag avklarat fyra dagar med LCHF och jag är så jäkla glad. Så här bra mat har jag inte ätit på flera år! Jag är en sådan som ibland inte äter nåt på hela dagen, för att sen trycka i mig godis på kvällen. Nu har jag istället ätit lax, bacon, schnitzel och massa annat gott. Ikväll har jag ätit lövbiffsrulader med bea och en tomat- och avokadosallad. Sjukt gott!

Sockersuget kommer och går lite, i morse blev det riktigt jobbigt när jag skalade en apelsin till dottern. Den söta lukten fick mig nästan att börja gråta av sug... Men jag drack en halvliter vatten och suget försvann! Suget är överlag inte så jobbigt som jag hade förväntat mig. Men det kommer kanske, ska inte ropa hej än...

Jag undrar lite mer om hur omgivningen har reagerat på att ni har ändrat livsstil? Jag har läst lite om tokiga mammor och kollegor, men vill gärna höra om fler! Och ni får gärna berätta om hur ni hanterar dem.

Själv har jag faktiskt bara bemötts med nyfikenhet och intresse än så länge, vilket gör mig jätteglad. Min mamma hade själv övervägt LCHF om det inte var för pastan, som är hennes absoluta favoritmat. Men vi får se om hon kanske också blir omvänd så småningom. Och mina systrar är nyfikna och sugna på att prova också!

• missypissy
    MrsMurphy skrev 2011-03-04 20:44:59 följande:
    Jag har tokångest över detta i denna stund. Jag ska snart tillbringa en vecka ihop med killens släkt i skidbackarna. Till saken är att en är distrikssköterska eller utbildas vidare bla bla, en annan är en kille som gått ner ett ex antal kilo genom pt och därmed en herrans massa träning och omlagd kost. Till saken hör dessutom att senast idag fick vi ett mail om att visst, kött kanske är ok, men att det mättade fettet i mejeri nog är åt fanders. *suck*

Jag är en bokmal, jag har varit anställd i bokhandel sedan jag var 16 år, dvs i 17 års tid nu. Dock varit en herrans massa föräldraledig/student senaste åren. Men är det något jag är fenomenal på så är det just exakt att skövla böcker.  Men jag är verkligen inte bra på det medicinska, jag läser, greppar, men oerhört svårt att förmedla det som finns någonstans i skallen. Jag kan inte komma ihåg allt detta om hur allt hänger ihop och fungerar, i läsandets stund så har jag full kontroll men i samma sekund jag själv ska förklara saker så sitter jag bokstavligen i skiten. 

Jag kommer placeras på stupstocken, det känns fördjävligt!

Dagens andra slutsats förresten!

Man blir helt klart mer påverkad a la LCHF:are än innan!

*raj raj* 
    Åh fy fasen vad jobbigt! Jag vet att jag kommer att hamna i sådana situationer snart jag med, känner jag släkten rätt kommer de att försöka tvinga i mig kakor nästa gång vi ses. För det är ju LIVSVIKTIGT att äta kakor!!! Skrikandes

För att inte prata om min käre pappa, han kommer att explodera i spydiga kommentarer av diverse slag.... Suck säger jag med. Speciellt eftersom alla känner till mitt sockermissbruk och vet hur jag har mått dåligt över detta i flera år. Jag önskar att de kunde uppmuntra mig istället, men det lär väl aldrig hända.
    nassu skrev 2011-03-04 20:38:40 följande:
    Jag undrar hur man vet ungefär hur mycket kolisar man får i seg/dag. Hur ska man veta liksom ?

Frukost: äggröra (2ägg, 2msk grädde) och skvätt grädde i kaffet
    Lunch: Tonfiskröra på CF och majonäs + 2 kokta ägg
    Mellanmål:Oopsie med smör och kaffe med skvätt grädde
    Middag:Tacopaj och lite fetaostsallad

Ni verkar så insatt i hela räknesystemet :)
    Jag är ju alldeles jätteny, men jag försöker räkna med hjälp av bland annat den här sidan: http://www7.slv.se/Naringssok/SokLivsmedel.aspx. Det blir ju lite överslagsräkning (heter det så? sjukt dålig på matte haha!) ibland, men jag försöker att vara exakt nu i början. Så kanske det sätter sig i ryggraden sen.
  • missypissy
    Kaya skrev 2011-03-04 21:00:34 följande:
    ... utan dessutom har jag haft för vana att dissa "extrema" dieter, typ LCHF och allt annat, eftersom jag minsann har varit en sådan renlevnadsmänniska och fitnessperson som absolut inte håller diet utan bara äter "RÄTT" i största allmänhet...

Min enda chans är nog att förklara det hela med mina hälsoproblem, att jag är TRÖTT på diffusa problem med magen, huden osv och bara måste testa alla olika vägar för att bli av medproblemen.
    Jag har också tokdissat LCHF ganska länge, tills jag läste en artikel (minns inte var) om någon som hade varit sockerberoende som jag och fått hjälp tack vare LCHF. Då bestämde jag mig för att läsa på, och efter det blev det en tväromvändning för mig. Jag är också TRÖTT på magproblem, humörsvängningar, dålig hy och framför allt att ALLTID vara sugen på något sött. Jag vill inte leva så längre. Man kan ju hoppas att folk förstår det så småningom.
  • missypissy
    Prinsessanz skrev 2011-03-04 22:06:38 följande:
    nä ingen har tvingat dig,men jag kan nästan lova att du gåt miste om nått GOTT om du inte testar...Cool
    Har läst receptet och det låter supergott, ska absolut prova det när mitt sockerberoende har försvunnit lite mer (annars blir jag lätt triggad även om det är ett LCHF-recept). Det är mer diskussionerna kring själva kakan jag spyr på...
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**